شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - هونگچی E-QM5
سدان الکتریکی بهمن موتور مخصوص ناوگان عمومی کشور

 هونگچی E-QM5 یک سدان الکتریکی است که با هدف به کار‌گیری در سامانه‌های حمل‌ونقل آنلاین طراحی و تولید شده است. این خودرو اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های جدید و ترابری متصل هایکو ۲۰۲۱ به نمایش گذاشته شد و طراحی آن بر اساس نسخه بنزینی هونگچی H5 انجام شده است. بهمن‌موتور قصد دارد این خودرو را به خیابان‌های تهران بفرستد و آن را به نیرویی تاثیرگذار و قدرتمند در ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور تبدیل کند. در حال حاضر،‌ از احتمال عرضه این مدل به عنوان خودروی شخصی صحبت نشده است.

 

با طول ۵۰۴۰ میلی‌متر و فاصله بین‌محوری که به ۲۹۹۰ میلی‌متر می‌رسد، هونگچی E-QM5 را می‌توان یک سدان جادار و نسبتا طویل دانست. در واقع کمتر خودرویی در بازار ایران می‌توان پیدا کرد که فاصله بین محورهای آن به اندازه این مدل نزدیک به ۳ متر باشد. به همین خاطر، سرنشینان عقب به فضای پای زیاد و قابل‌توجهی دسترسی دارند. عرض و ارتفاع خودرو نیز به ترتیب ۱۹۱۰ میلی‌متر و ۱۵۶۹ میلی‌متر است و وزن خالص آن ۱۸۱۰ کیلوگرم اعلام شده است.

 

هونگچی E-QM5 مجهز به یک پیشرانه الکتریکی در محور جلو است که توانایی تولید ۱۴۰ کیلووات (برابر با ۱۸۸ اسب‌بخار) را دارد و بسته باتری ۵۴ کیلووات‌ساعتی آن، پیمایش ۴۳۱ کیلومتر با هر بار شارژ در چرخه NEDC را تضمین می‌کند. البته نسخه‌هایی با بسته‌های باتری بزرگ‌تر نیز از این مدل هم تهیه شده اما در حال حاضر، عرضه نسخه ۵۴ کیلووات‌ساعت در ایران تایید شده است. شارژ سریع ۲۰ تا ۸۰ درصد این نسخه فقط ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. راننده به دو حالت رانندگی نرمال و اکو (اقتصادی) دسترسی دارد.

 

هونگچی E-QM5 توسط گیلز تایلر افسانه‌ای طراحی شده که پیش از این، مدیر ارشد بخش طراحی رولزرویس بوده است. او پس از جدایی از این گروه در سال ۲۰۱۹، به برند چینی هونگچی پیوست. به همین خاطر است که می‌توان رگه‌هایی از ابهت و شخصیت محصولات رولزرویس را در هونگچی E-QM5 نیز پیدا کرد.

 

با توجه به هدف اصلی هونگچی E-QM5 که فعالیت در ناوگان حمل‌ونقل عمومی است، این خودرو باید از تجهیزات ایمنی قابل‌توجهی بهره ببرد و یک نگاه جزئی به فهرست تجهیزات آن ممکن است خیال هر سرنشین نگرانی را راحت کند. سیستم ترمز ABS،EBD و EBA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)، اتوهولد، سامانه کنترل کشش (TCS) و سامانه نظارت و نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (TPMS) تنها بخشی از سیستم‌های ایمنی خودرو را تشکیل می‌دهند. هونگچی E-QM5 همچنین مجهز به ترمز پارک برقی (EPB)، ایموبلایزر، دوربین دید عقب و ۴ کیسه هوا برای صندلی‌های جلو و عقب است. کمربندهای ایمنی جلو و عقب نیز مجهز به پیش‌کشنده هستند و یک سیستم اتصال صندلی کودک یا همان ایزوفیکس هم وجود دارد. در صورت بروز تصادف، هونگچی E-QM5 به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود تا از صدمات احتمالی بیشتر جلوگیری کند. این خودرو همچنین از چند سیستم کمک‌رسان رانندگی (ADAS) از جمله ترمز اضطراری خودکار (AEB)، هشدار برخورد از جلو (FCW) و رادار هشدار برخورد با عابرپیاده (PAS) بهره می‌برد.

 

سرنشینان هونگچی E-QM5 با فضای داخلی راحت و مجهزی روبه‌رو خواهند شد. صندلی‌ها از پوشش چرمی بهره می‌برند و یک کنسول میانی ردیف عقب به همراه جالیوانی دیده می‌شود. علاوه بر سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه که دریچه‌های اختصاصی برای سرنشینان عقب دارد، اتاقک خودرو مجهز به یک فیلتر تصفیه هوا PM 2.5 است. سیستم چند‌رسانه‌ای خودرو در یک نمایشگر ۱۰.۱ اینچی خلاصه شده است. سه ورودی USB (یک پورت در جلو و دو پورت در عقب) و ۴ بلندگو در فضای داخلی خودرو دیده می‌شوند. شیشه‌بالابرهای عقب و جلو از نوع برقی هستند. روی فرمان چرمی، دکمه‌های دسترسی به سیستم چندرسانه‌ای دیده می‌شود.

 

هونگچی E-QM5 توانسته است در بین خودروهای هم‌رده و مشابه خود، رتبه اول کیفی را کسب کند و در یک نظرسنجی مستقل که در آن بیش از ۴۰ خودروی الکتریکی ارزیابی شده‌اند، رتبه پنجم خودروهای الکتریکی مطمئن را به دست آورد. فناوری‌های پیشرفته ایمنی و کمک‌رسان از ویژگی اصلی و بارز هونگچی E-QM5 در برخی از رسانه‌های دنیا عنوان شده است.

نظر دهید


در همین زمینه