شبکه‌های اجتماعی

ورود رولزرویس به دنیای شاسی‌بلندها

کالینان معرفی شد

درست سه سال بعد از اعلام تصمیم رولزرویس به ساخت یک محصول شاسی‌بلند، اکنون نخستین SUV تجملاتی آن‌ها به نمایش گذاشته شد. همه باید کنار بروند چرا که کالینان 250,000 یورویی آمده است! رولرزویس، کالینان را دقیقا با هدف شلیک به سمت رنج‌روور و بنتلی بنتایگا تولید کرده است. او می‌خواهد همچون سگمنت سدان‌های بزرگ، در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس نیز سروری کند.

سه سال پیش بود که تورستن مولر اوتواس، مدیر رولزرویس اعلام کرد که آن‌ها به دنبال ورود به بخش‌های جدیدی از بازار هستند. مدیران رولزرویس مدعی هستند که طراحی کالینان، بر مبنای درخواست‌های فراوان ارسال‌ شده به دفتر این شرکت انجام گرفته است. آن‌ها می‌گویند که مشتریان وفادار ما، در جستجوی خودرویی به لوکسی فانتوم و گوست و پرستیژ و شخصیتی در اندازه رنج‌روور هستند.
همچون برادر سدانش، کالینان هم دقیقا صد سال بعد از کشف بزرگ‌ترین الماس خام جهان در آفریقای جنوبی نام گذاری شده است. اما کالینان علاوه بر اینکه خودرویی تجملاتی است، در زمینه آف‌رود و رانندگی خارج جاده نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شاید به همان اندازه که یک رنج‌روور از کوه بالا رود، کالینان هم پا به پای آن خواهد رفت. اما مسئله این جا است که آیا هیچ‌گاه شما حاضر به انداختن اتومبیل 250,000 یورویی خود در ریگ‌زار‌ها و رودخانه‌ و جنگل خواهید بود!؟ شرکت تایر سازی معروف «گوود وود»، پیش از رونمایی رسمی از کالینان توسط رولزرویس، در یوتیوب تعدادی ویدئو از راندن نسخه پروتوتایپ این خودرو با لاستیک‌های گوود وود در تپه‌های خشن و بیابانی منتشر کرده است که قدرت حرکتی بالای این شاسی‌بلند لوکس را به رخ می‌کشند و در انتها، کلیپ‌ها با شعار «بدون سختی، در همه جا» پایان می‌یابند.
تولید این خودرو در نیمه دوم سال جاری آغاز می‌شود و انتظار می‌رود که تا کریسمس آینده، به بازار برسد. کالینان از اصلی‌ترین دلایل رولروزیس برای سرمایه گذاری روی دو قطب تولیدی این شرکت است: مرکز تولید بدنه‌های آلومینیومی رولزرویس در آنترهالروا در نزدیکی مونیخ، جایی که به زودی به دو خط تولید ثابت از هریک از محصولات کمپانی تجهیز می‌شود و سایت تولید موتور و مونتاژ نهایی در گوود وود انگلستان، جایی که در آینده‌ای نزدیک برای هر رولزویس، فارغ از فرم بدنه، خط تولیدی با کیفیت خواهد بود. کالینان نخستین شاسی‌بلند رولزرویس در 112 سال اخیر است. البته اگر از خودرو‌های نظامی تولید شده در این کارخانه، در واپسین سال‌های پس از جنگ جهانی اول صرف نظر کنیم! همچنین کالینان نخستین خودروی 4×4 رولزرویس است که از بالاترین فناوری موجود، با امکان کنترل الکترونیکی قابل تنظیم سیستم چهارچرخ محرک، بهره می‌برد.
این دومین رولزرویس معرفی شده با بدنه تمام آلومینیومی انعطاف‌پذیر سبک طراحی‌شده بر روی شاسی فضایی است که این معماری اتاق، پیش از این با مدل فانتوم 8 لیموزین به بازار معرفی شده بود.

 


کیفیت و کارایی، نقطه تحقق آرمان‌های تورستن مولر
از زمانی که گوست سدان در سال 2006 بر روی پلت‌فرم ب‌ام‌و سری7 طراحی شد، رولزرویس دریافت که این بهترین راه برای ادامه مسیر این برند است. آن‌ها به این نتیجه دست یافتند که طراحی یک فریم فضایی آلومینیومی مشترک، راهکار خوبی برای عرضه مدل‌های مختلف است. در کالینان، استحکام بدنه از مهم‌ترین ویژگی‌های این اتومبیل است. همان‌ طور که در فانتوم جدید 30 درصد مقاومت بیشتری را نسبت به نسل قدیم شاهد بودیم، کالینان نیز اکنون از هر رولزرویس دیگری محکم‌تر است. نسبت به سدان مشهور فانتوم، 400 میلی‌متر طول کم‌تر و 200 میلی‌متر ارتفاع بیش‌تر را در کالینان مشاهده می‌کنیم. با این حال، کالینان هنوز هم اتومبیل بسیار بزرگی در برابر بنتلی بنتایگا و رنج‌روور (نسخه ویل‌بیس زیاد) است. وزن خالص کالینان به 2660 کیلوگرم می‌رسد که 100 کیلوگرم بیش‌تر از فانتوم و 200 کیلو سنگین‌تر از یک بنتلی است.

سیستم تعلیق بادی خودتنظیمی کالینان، از دیگر ساختار‌های فنی ستودنی این خودرو است. مولتی‌لینک جلو در ترکیب با آنتی‌رول‌های اکتیو عقب بر روی چرخ‌ها بازی می‌کنند. به نظر می‌آید که این سیستم تعلیق، همان سیستم از نو مهندسی‌شده فانتوم است که اکنون بر روی کالینان قرار دارد. با این حال، فنربندی بادی با سامانه تنظیم هوشمند، راحتی غیر قابل وصفی را در سفر‌های طولانی برای سرنشنیان به همراه می‌آورد.
سیستم 4×4 کالینان در حالت پیش فرض نیرو را از موتور V12 به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. همان پیشرانه آشنای 6.75 لیتری تویین‌توربو بنزینی که از برترین ساخته‌های گروه خودروسازی ب‌ام‌و محسوب می‌شود. 563 اسب بخار به صورت سخاوتمندانه در 5000 rpm آزاد شده است و گشتاور غول آسای 850 نیوتن‌متری نیز از دستاورد‌های این پیشرانه است که تنها در دور 1600 rpm رها می‌شود! با این حال همچون همیشه، رولزرویس در به آتش کشیدن آسفالت از رقبای سنتی خود جا می‌ماند و کالینان تنها تا 248 کیلومتر در ساعت سرعت می‌گیرد حال آن که عقربه سرعت‌سنج بنتایگا، به راحتی مرز 300 کیلومتر را رد می‌کند. لازم به ذکر نیست که شتاب کالینان، در مقایسه با صفر تا صد 4 ثانیه‌ای بنتلی حرفی برای گفتن نخواهد داشت!
یکی از دلایل اصلی طول بلند کالینان، فرم اتاق خودرو به سبک شاسی‌بلندهای کلاسیک است که به اصطلاح سه جعبه‌ای نامیده می‌شود. شاید همین طرح کلاسیک در کنار سادگی نمای عقب و جانبی، به هرچه شیک‌تر به نظر رسیدن خودرو کمک کرده باشند. درب پنجم به صورت دو جداره طراحی شده است که در روز‌های بارانی ورود آب به فضای بار را ناممکن می‌سازد. ارتفاع زیاد کالینان در کنار اوورهنگ (فاصله محور تا سپر جلو) کم سبب شده‌اند تا بر خلاف بیشتر رولزرویس‌ها، اندکی کامپکت‌تر به نظر برسد! طراح کالینان می‌گویند: حجم سفارشی‌سازی کالینان در رنگ، تریم داخلی، آپشن‌ها و تزئینات در آینده نزدیک به قدری بالا خواهد بود که مشتریان از انتخاب مورد علاقه عاجز خواهند ماند. نقطه اوج اصالت کالینان، وفادار ماندن به جلو پنجره سنتی دست‌ساز رولزوریس و مجسمه فرشته بال‌دار است. چراغ‌های بیشتر در بدنه جذب شده‌اند و گرافیک آن‌ها به روز شده است.
طراحی داخلی کالینان، پاراگراف ثابت معماری رولزرویس است که این بار به کمال خود رسیده است. همان کاراکتر محافظه‌کارانه همیشگی، که از دهه‌ها پیش بدون تغییر عمده باقی مانده است. سادگی ذاتی که در کنترلر‌ها و دکمه‌های پنل کنسول مشاهده می‌شود، مورد علاقه هواداران این نام و نشان و مورد انتقاد قشر جوان است. بخش اعظمی از قسمت فوقانی داشبورد با چرمی با دوام به نام «چرم جعبه‌ای» (که شاید شما مشابه آن را در یک دوربین لایکا پیدا کنید.) پوشانده شده است و بخش‌های پایینی نیز با روکشی که امیدواریم از چوب طبیعی باشد، تزئین شده‌اند. اگر شما درب کالینان خود را از روی ریموت و یا دستگیره‌های اصلی باز کنید، شاسی خودرو به طور اتوماتیک 40 میلی‌متر پایین آمده تا سوار شدن بر صندلی‌ها تسهیل یابد. با فشردن کلید استارتر، شاسی به ارتفاع قبلی باز می‌گردد و این هیولا آماده حرکت است.
رولزرویس سرمایه‌گذاری عظیمی در پروژه کالینان کرد و اکنون انتظار بازدهی دارد. این شاسی‌بلند اشرافی با شعار «بدون سختی، در همه جا» به فروش در بازار‌های مهم هندوستان، روسیه و خاورمیانه چشم امید دوخته است. اگرچه نمی‌توان خریداران جوان‌تر را به جای خرید یک سوپر اسپرت به سمت یک کالینان سوق داد، اما کاریزما و شکوه مجسمه نصب‌شده بر روی کاپوت این خودرو به حدی است که بسیاری از ثروتمندان را برای امضای چک خرید آن، دست به جیب کند.

نظر دهید


در همین زمینه