شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تویوتا لندکروزر
برای بازار آمریکا و پس از سه سال غیبت

 

دسامبر 2020 بود که رسانه Road & Track تایید کرد بعد از J200 نسل جدیدی از لندکروز به آمریکا نخواهد آمد. حالا پس از سه سال وقفه، تویوتا بار دیگر شاسی بلند محبوب خود را در سرزمین یانکی‌ها به فروش می‌رساند اما کاملا مجزا از اتاق 300 که در سراسر جهان به فروش می‌رسد. این خودرو در برخی از بازارها به عنوان نسل جدید پرادو معرفی و شناخته می‌شود.


تویوتا، ورژن آمریکا شمالی را با طراحی منحصر به فرد و رترو، اندازه مناسب‌تر و قیمت پایین‌تر معرفی کرد. این مدل با کد بدنه J250 بر روی پلتفرم TNGA-F این شرکت توسعه پیدا کرده که پیش از این لکسس GX و سری 300 نیز بر مبنای آن ساخته شدند. با توجه به این اشتراک، اگر کمی دقت کنید، خط زیر شیشه GX و J250 که با یک شیب ملایم به سمت بالا می‌رود، زاویه نیمه عمود شیشه جلو و شیشه‌های جانبی عمودی کاملا شبیه به یکدیگر هستند.


لندکروز تریم پایه 1958 و نسخه پرچمدار First Edition را با چراغ‌های جلو گرد عرضه می‌کند اما تریم میانه مانند FJ62 از چراغ‌های مستطیلی LED بهره می‌برد. تریم 1958 جلوپنجره و سپر پلاستیکی رنگ نشده دارد که قیمت تمام شده آن را نسبت به دو تریم دیگر کاهش می‌دهد. نمای پشت نیز از حالت رترو تبعیت می‌کند و به جای چراغ‌های متصل عرضی، از چراغ‌های عمودی سه تکه بهره می‌برد. در کل طراحی لندکروزر جدید عاری از هرگونه پیچیدگی و طرح عجیب و غریب است که آن را مانند نیاکان خود که کاربردی بودند می‌کند. درب محفظه بار دارای شیشه عقب بازشو اتوماتیک است و برخلاف نسخه‌های قدیمی به سمت پایین باز نمی‌شود و تنها به صورت یک تکه به بالا باز خواهد شد.

 
عجیب‌ترین نکته این است که تویوتا تمام تریم‌های این خودرو را با تایرهای چهار فصل به بازار عرضه می‌کند و اگر فردی بخواهد با این خودرو بیراهه نوردی کند باید تایرهای مخصوص را جداگانه تهیه کند. برخلاف گذشته که رینگ‌های پرادو و لندکروزر با ساختار کلی و طراحی همسو بودند، این طرح‌ زیاد چشمگیر نیست و انتظار می‌رود تا برای درک بهتر و استایل آفرودی و سرسخت تریم 1958 از رینگ‌های فولادی با استایل آفرود استفاده شود.

 

 

در حالی که لکسس GX و لنکروزر سری 300 از پیشرانه‌های 6 سیلندر 3.4 لیتر توئین توربو بهره می‌برند، تویوتا برای سری 250 از پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتر توربو I-Force Max استفاده می‌کند که 326 اسب‌بخار قدرت و 630 نیوتن‌متر گشتاور را در اختیار راننده قرار می‌دهد. در کنار این پیشرانه درونسوز یک موتور الکتریکی کوچک نیز که بر روی گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نصب شده وجود دارد که 48 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. مانند تمامی سری‌های قبلی، این نمونه نیز از سیستم چهارچرخ محرک همراه با دنده کمک دو سرعته قابل انتخاب فول تایم، دیفرانسیل لغزش محدود اتوماتیک و قفل دیفرانسیل عقب بهره می‌برد.


سری جدید تویوتا لنکروزر با توجه به فاصله از سطح زمین 220 میلی‌متر، زاویه حمله 31، زاویه فرار 22 و زاویه شکست 25 درجه برای مسیر‌های خارج از جاده بسیار مناسب است. قطعات حیاتی زیر خودرو توسط شاسی محافظت می‌شود تا در مسیرهای بی‌راهه صدمه نبیند.


علاوه بر قابلیت‌های سخت افزاری بالا، لندکروزر 2024 به نرم‌ افزار‌های جدید و به روز مجهز شده تا در مسیرهای خارج از جاده عملکد بی نقصی داشته باشد. تمام تریم‌ها به صورت استاندارد از سیستم low-speed crawl control و کنترل در سراشیبی مجهز شده‌اند که پیش از این بر روی Tacoma TRD Pro نیز نصب شده بود.


بر خلاف تریم 1958، تویوتا برای قابلیت بهتر آفرود و بازی راحت‌تر چرخ‌ها و تعلیق sway bar را در این نمونه حذف کرده است. دو تریم میانه و First edition از حالت Multi-Terrain Select بهره می‌برد که حالت‌های رانندگی را بین گل، صخره، شن و... را در اختیار راننده قرار می‌دهد.


همراه با این تجهیزات، راننده یک نمایشگر Multi-Terrain در اختیار خواهد داشت که نمای زیر خودرو تویوتا لنکروزر، پایین‌ترین قسمت جلو و کناره‌ها را نشان می‌دهد تا در مسیرهای صعب العبور چرخ‌ها و وضعیت آنها در بهترن حالت قرار بگیرد.


سری جدید تنها در پیکربندی 5 نفره فروخته خواهد شد و کابین آن مانند سری 100 و 200 آنچنان تجملاتی و لوکس به نظر نمی‌رسد. اما این بدان معنا نیست که کیفیت و طراحی کابین نامناسب باشد و همچنان چرم، قسمت‌های سافت‌تاچ و با کیفیت داخل کابین قابل مشاهده است.


برای کابین تریم پایه 1958 از پارچه استفاده شده و از گرمکن صندلی و فرمان بهره می‌برد. تریم میانه از پوشش چرم مصنوعی همراه با گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو بهره می‌برد و در نهایت کابین فرست ادیشن که تنها 5000 دستگاه از آن تولید خواهد شد علاوه بر امکانات قبلی، محهز به چرم طبیعی است.


تریم پایه از نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی 8 اینچ بهره می‌برد در صورتی که تریم‌های بالاتر مجهز به نمایشگر 12.3 اینچ لمسی با آخرین رابط کاربری تویوتا هستند. از امکانات استاندارد کلی این خودرو می‌توان به کروز کنترل تطبیقی، حفط خودرو در بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار، جلوگیری خروج از خط و پایش نقطه کور اشاره کرد.


قیمت و مشخصات دقیق‌تر این خودرو ماه‌های آینده مشخص خواهد شد اما تویوتا اعلام کرده قیمت پایه تویوتا لنکروزر 50 هزار دلار خواهد بود. برای مقایسه، دیفندر 110 در تریم پایه، با احتساب هزینه حمل قیمت پایه 62.075 دلار و رنگلر 4xe قیمت پایه 51.790 دلار دارد.

 

نظر دهید


در همین زمینه