شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لانچیا اپسیلون کاسینا
احیای لانچیا مسیر خود را طی می‌کند

محصول موردانتظار لانچیا که چند بار تاخیر خورد و قرار بود شروع تازه برند را رقم بزند، بالاخره معرفی شد. لانچیا نسخه محدودی از اپسیلون را رونمایی کرد که Cassina نام دارد و اولین خودروی الکتریکی این برند محسوب می‌شود. نسل چهارم اپسیلون از سخت‌افزار آشنای گروه استلانتیس استفاده می‌کند که از آن قبلا در مدل‌های پژو ۲۰۸ و اوپل کورسا نیز استفاده شده بود. البته وجه تمایز اپسیلون کاسینا، ظاهر چشم‌نواز و اضافه کردن عناصر طراحی ایتالیایی است.

لانچیا قصد دارد با هدف بزرگداشت سال تاسیس برند، فقط ۱۹۰۶ دستگاه از اپسیلون کاسینا تولید کند. این خودرو که اولین محصول برند با زبان طراحی جدید لانچیا است، از جلوپنجره‌ای جدید و چراغ‌های عقب دایره‌ای که با الهام از مدل افسانه‌ای لانچیا استراتوس طراحی شده بهره می‌برد. برخی از این عناصر را قبلا در مدل مفهومی Pu+Ra HPE نیز دیده بودیم و اکثر آن‌ها، به استانداردهای جدید طراحی لانچیا در مدل‌های آتی از جمله مدل کراس‌اوور گاما و هاچ‌بک دلتا تبدیل خواهند شد.

یکی از عناصر عجیب طراحی خودرو، چراغ‌های جلوی چندضلعی هستند که کمی پایین‌تر از حد معمول در گلگیر جلو قرار گرفته‌اند. البته با وجود این نوآوری‌ها، ابعاد آشنای خودرو، پوشش آینه‌های جانبی و برخی عناصر طراحی دیگر این نکته را یادآور می‌شوند که لانچیا اپسیلون کاسینا، عضو ایتالیایی خانواده محصولاتی مثل پژو ۲۰۸ و اوپل کورسا است.

فضای داخلی مرغوب و باکیفیت
در اتاقک اپسیلون کاسینا از مواد باکیفیت و برخی ویژگی‌های طراحی خاص استفاده شده تا طبق ادعای لانچیا، «فضای داخلی خودرو بیش از هر چیزی شبیه به یک اتاق پذیرایی ایتالیایی» باشد. به لطف همکاری با شرکت کاسینا که یک برند ایتالیایی لوکس و گران‌قیمت مبلمان است، این ماموریت نه چندان معمولی با موفقیت انجام شده است. شرکت کاسینا در انتخاب مواد و رنگ‌های عناصر فضای داخلی خودرو نقش داشته است. صندلی‌ها از روکش مخملی بهره می‌برند و کنسول مرکزی مدور آن شبیه به یک میز قهوه به نظر می‌رسد.

اپسیلون جدید اولین مدل برند است که از سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی جدید لانچیا با نام SALA که مخفف عبارت Sound Air Light Augmentation است، بهره می‌برد. تمام محصولات آتی لانچیا نیز به این سیستم مجهز خواهند بود. دو صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی وجود دارد و یک گوی نورانی هم در بالای داشبورد دیده می‌شود که قرار است دستیار مجازی مجهز به فناوری هوش مصنوعی خودرو باشد.

لانچیا به استفاده از فناوری‌های ADAS در اپسیلون کاسینا افتخار می‌کند و می‌گوید که این مدل تنها محصول سگمنت خود است که به همراه سطح ۲ این فناوری‌ها به عنوان تجهیزات استاندارد عرضه می‌شود. لانچیا همچنین مدعی است که سایر تجهیزات ایمنی و رفاهی خودرو از جمله نورپردازی داخلی و سیستم‌های کمک‌رسان پارکینگ آن، «بهترین در کلاس خود» هستند.

زیرساخت‌های آشنا با عناصر مدرن
لانچیا اپسیلون کاسینا طول و عرضی برابر با ۴.۰۸ متر و ۱.۷۶ متر دارد و ارتفاع آن هم به ۱.۴۴ متر می‌رسد. در مقایسه با مدل قبلی مجموعه که ۱۴ سال در بازار حضور داشت، طول و عرض خودرو افزایش یافته و ارتفاع آن هم کمتر شده تا خودرو از لحاظ ابعاد با محصولات مدرن سگمنت B هم‌رده باشد. وزن کلی آن هم که ۱۵۸۴ کیلوگرم اعلام شده که برای یک خودروی الکتریکی قابل‌انتظار است.

نسخه تمام‌الکتریکی لانچیا اپسیلون مجهز به تک‌موتور الکتریکی در محور جلو است که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰ نیوتن‌متر را دارد. قدرت آن توسط یک بسته باتری ۵۱ کیلووات ساعتی تامین می‌شود که در چرخه تست WLTP می‌تواند با یک شارژ کامل، مسافتی برابر با ۴۰۳ کیلومتر را بپیماید. شارژ ۲۰ تا ۸۰ باتری از طریق شارژر سریع DC فقط ۲۴ دقیقه طول خواهد کشید. این مشخصات تا حدودی یادآور محصولات الکتریکی استلانتیس از جمله پژو E-208 و اوپل کورسا الکتریکی است که از همان سازه eCMP اپسیلون بهره می‌برند.

بعد از عرضه رسمی این هاچ‌بک الکتریکی، نوبت به معرفی نسخه‌ای هایبریدی خواهد رسید که آخرین محصول احتراق داخلی برند خواهد بود. بعد از آن، لانچیا به یک برند انحصاری خودروهای الکتریکی تبدیل می‌شود. نسخه هایبریدی احتمالا از یک پیشرانه ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ الکتریکی‌شده با سیستم ۴۸ وولتی بهره خواهد برد. جیپ اونجر و فیات ۶۰۰ نیز از پیشرانه مشابهی استفاده کرده‌اند.

برچسب قیمت جدید
لانچیا از قیمت‌گذاری مربوط به ۱۹۰۶ دستگاه اپسیلون لیمیتد ادیشن کاسینا هم رونمایی کرده است. سفارش این مدل در ایتالیا با قیمت پایه ۳۹ هزار و ۹۹۹ یورو یا تقریبا ۴۳ هزار دلار شروع شده که در مقایسه با محصولاتی مثل تسلا مدل۳ (۴۲ هزار و ۴۹۰ یورو یا ۴۵ هزار و ۶۰۰ دلار در ایتالیا) قیمتی نه چندان رقابتی دارد. البته لانچیا به خریداران مدل، یک سیستم شارژ خانگی Easy Wallbox و ضمانت ۳ ساله (یا ۳۰ هزار کیلومتر) هم ارائه می‌دهد.

لانچیا اپسیلون کاسینا هم‌اکنون در شوروم‌های ایتالیایی برند به نمایش گذاشته شده و ثبت سفارشات آن آغاز شده است. در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که اگرچه مدل قبلی ۱۴ ساله لانچیا اپسیلون فقط در ایتالیا به فروش می‌رفت، قرار است نسل جدید در بازارهای اروپایی بیشتری عرضه شود. این هدف مهم به لطف شبکه جدید نمایندگی و فروش برند میسر شده و کشورهایی مثل بلژیک و هلند را پوشش داده است. البته این دو کشور در اواسط ۲۰۲۴ به شبکه نمایندگان اضافه خواهند شد و سپس در سال ۲۰۲۵، کشورهای مهم‌تری مثل فرانسه، اسپانیا و آلمان نیز به آن‌ها خواهند پیوست.

نظر دهید


در همین زمینه