شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لکسوس GX
با فرمی آفرودی و سخت

 

لکسس GX همان تویوتا پرادو محسوب می‌شود که در بازار آمریکا شمالی و برخی از دیگر بازارها به فروش می‌رسد. اولین نسل این نمونه سال 2003 معرفی و تا سال 2009 تولید شد. دومین نسل از این شاسی بلند لوکس سال 2010 روی خط تولید رفت و تا 2022 تولید آن ادامه پیدا کرد. حالا پس از گذشت 13 سال نسل سوم لکسوس GX با طراحی کاملا متفاوت و آفرودی معرفی شد.


GX 2024 بر روی پلتفرم GA-F که LX600 نیز بر روی آن توسعه پیدا کرده تولید می‌شود. سیستم تعلیقی که برای لکسوس GX در نظر گرفته‌اند در جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب از نوع مولتی لینک است تا همراه با فرمان برقی، بهترین عملکرد را در مسیرهای جاده و خارج از آن در اختیار راننده قرار دهد. خریداران می‌توانند برای این نمونه سیستم تعلیق متغیر تطبقی فعالی نیز سفارش دهند.


لکسس می‌گوید نسل سوم تنها در مدل GX500 با پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتر توئین توربو عرضه خواهد شد که 349 اسب‌بخار قدرت و 649 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این میزان نیرو و گشتاور از طریق گیربکس 10 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. در مقام مقایسه، GX460 قبلی با پیشرانه 8 سیلندر 4.6 لیتر تنفس طبیعی می‌توانست 301 اسب‌بخار قدرت و 446 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. با چنین اعدادی، GX550 می‌تواند 3.628 کیلوگرم را به پشت خود یدک بکشد. لکسس این مدل را با سیستم چهارچرخ محرک تمام وقت و دیفرانسیل لغزش محدود تورسن با قفل مرکزی عرضه می‌کند. گیربکس کمک در نمونه 2024 بین 4WD High و 4WD Low سریع‌تر از نسخه قبلی جا به جا می‌شود.


از نظر طراحی، نسل سوم GX با نسل دوم آن هیچ وجه مشترکی با یکدیگر ندارند. لکسس سعی کرده تا آن را به شدت خشن و آفرودی طراحی کند که در این زمینه نیز کاملا موفق بوده است. در این مدل خبری از جلوپنجره بسیار بزرگ spindle نیست و سعی شده تا اندازه کاملا مناسبی داشته باشد. چراغ‌ها کاملا شبیه به دیگر محصولات لکسس هستند و همچنان از دیلایت‌های نازک به شکل تیک بهره می‌برند. زیر آنها ورودی هوا قرار دارد تا در کنار جلو پنجره و ورودی‌های هوا روی سپر به انتقال هوا کمک کنند. نمای جانبی لکسوس GX به واسطه گلگیرها و خطوط برجسته، شیشه جلو با زاویه کم و محافظ‌های پلاستیکی (در تریم‌های خاص) حس آفرود و سرسختی بیشتری دارد. فرم کلی نمای عقب لکسوس GX شبیه به پرادو و نسل‌های قبلی می‌ماند اما وجود چراغ‌های متصل به یکدیگر که قسمت روی بدنه آن به شدت کوتاه شده، آن را کاملا متفاوت و شبیه به محصولات رنجروور کرده است. لوگو لکسس جای خود را به تایپوگرافی بر روی یک قاب مشکی رنگ داده که دقیقا درب صندوق و شیشه بالای آن به صورت مجزا از همان نقطه باز می‌شوند.


لکسوس GX در شش تریم Premium, Premium+, Luxury, Luxury+, Overtrail, Overtrail+ عرضه خواهند شد.


از نظر ابعاد، لکسس GX550 نسل سوم 5013 میلی‌متر طول، 2113 میلی‌متر عرض، 1919 میلی‌متر ارتفاع و 2849 میلی‌متر فاصله بین دو محور دارد. در مقام مقایسه این نمونه نسبت به GX460 مدل 2022، 134 میلی‌متر در طول، 229 میلی‌متر در عرض، 35 میلی‌متر ارتفاع و 60 میلی‌متر در فاصله بین دو محور افزایش داشته و بزرگتر شده است. سایز رینگ و تایر استاندارد این نمونه نیز با 265/55/R20 بزرگتر از 265/60/R18 نسل قبلی خواهد بود.


خریداران می‌توانند GX550 را در رنگ‌های Eminent White Pearl, Nebula Gray Pearl, Atomic Silver, Incognito, Caviar, Nori Green Pearl, Nightfall Mica خریداری کنند. مشتریانی که تریم‌های اوورتریل و اوورتریل پلاس را انتخاب می‌کنند رنگ‌های بدنه Atomic Silver, Incognito, Nori Green Pearl, Earth را با سقف مشکی بدست می‌آورند.

 


تریم Overtrail و Overtrail+ با محافظ‌های پلاستیکی مشکی گلگیرها، رینگ‌های 18 اینچ با تایر 33 اینچ، محافظ طرح آلومینیوم جلو عرضه می‌شوند. این تریم‌ها از کروال کنترل، کنترل در سرپایینی و نمایشگر سه بعدی، سیستم تعلیق Electronic-Kinetic Dynamic و additional wheel articulation بهره می‌برند. Overtrail+ علاوه بر موارد گفته شده، از صندلی‌های ویژه با عملکرد ماساژ و بالشتک‌های power-extending بهره می‌برد.


بر خلاف طراحی ظاهری لکسوس GX که بسیار عضلانی، خشن و آفرودی طراحی شده، لکسس طراحی لوکس را برای کابین در اولویت قرار داده است. کابین لکسوس GX 2024 حالا به نمایشگر 12.3 اینچ پشت فرمان، نمایشگر 14 اینچ سیستم اطلاعات و سرگرمی با قابلیت ساپورت اپل کار پلی و اندروید اتو بی‌سیم مجهز شده است. در زیر نمایشگر مرکزی دو ناب چرخشی و دکمه‌های لمسی برای تهویه مطبوع وجود دارد. در کنسول میانی لیور گیربکس، ناب چرخشی تغییر مود رانندگی، ترمز پارک برقی، اتوهلد و تغییر وضعیت دیفرانسیل وجود دارد. هدآپ دیسپلی گزینه سفارشی است.


GX550 در دو پیکربندی 6 نفره با صندلی‌های کاپیتانی ردیف دوم و 7 نفره عرضه می‌شود. صندلی‌های ردیف جلو از گرمکن و سردکن بهره می‌برد اما این سیستم برای ردیف دوم به صورت سفارشی خواهد بود. لکسس برای پوشش کابین از چرم نیمه آنیلین و NuLuxe در رنگ‌های Black, Dapple Gray, Saddle Tan و برای تریم‌های اوورتریل از پوشش با رنگ Black and Olive و Chateau and Oliveاستفاده کرده است.

 

نظر دهید


در همین زمینه