شبکه‌های اجتماعی

نسل جدید جیپ واگونیر و گرند واگونیر 2022 رونمایی شد
اتومبیل فارسی - جیپ گرند واگونیر 2022

بازگشت گرند واگونیر افسانه‌ای

 

 

پس از چندین سال غیبت، جیپ با معرفی مدل مفهومی گرند واگونیر در سال 2020 رسما بازگشت این مدل را به عنوان شاسی‌بلند بزرگ خود اعلام کرد. حال نسخه‌های نهایی و تولید انبوه جیپ واگونیر و گرند واگونیر به طور رسمی توسط این خودروساز آمریکایی معرفی شده است. این شاسی‌بلند جدید جیپ دارای اندازه‌هایی بزرگ‌تر از گرند چروکی L است و برای رقابت با کادیلاک اسکالید و شورولت تاهو وارد رقابت شده است.

 

 

مشخصات ظاهری

نکته قابل توجه این است که جیپ در فاصله میان معرفی مدل مفهومی گرند واگونیر جدید و معرفی نسخه نهایی این مدل، نسبت به عرضه گرند چروکی L با سه ردیف صندلی اقدام کرد. شاید این مساله باعث سردرگمی مشتریان شود اما به طور خلاصه باید گفت که جیپ گرند چروکی و گرند چروکی L روی پلتفرم شاسی‌بلندهای متوسط جیپ  توسعه یافته‌اند اما دو مدل واگنیر و گرند واگونیر بر اساس پلتفرم شاسی‌بلندهای فول سایز و بزرگ این خودروساز ساخته شده‌اند.

 

 

      بخوانید >  جیپ گرند چروکی L 2022 با 3 ردیف صندلی معرفی شد

 

 

شروع قیمت جیپ واگنیر از 57.995 دلار خواهد بود که به طور مستقیم با شورولت تاهو، فورد اکسپدیشن و تویوتا سکویا وارد رقابت می‌شود در حالی که شروع قیمت گرند واگنیر از 86.995 دلار خواهد بود و با قابلیت یدک‌کشی 4500 کیلوگرم و پیشرانه حجیم 8 سیلندر، رقبایی چون کادیلاک اسکالید، جی‌ام‌سی یوکان دنالی، لینکلن نویگیتور و لکسوس LX را در مقابل خود می‌بیند. هر دو نسخه واگونیر و گرند واگونیر با استفاده از مواد با کیفیت بسیار بالا، قابلیت حمل 8 سرنشین و تجهیزات رفاهی و ایمنی بسیار گسترده و چشم‌گیر، بالاترین رده شاسی‌بلندهای بزرگ جیپ را از آن خود کرده‌اند. نا گفته نماند که جیپ برای هر دو نسخه، 3 سطح تجهیزاتی (سری I، سری II و سری III) را در نظر گرفته است.

 

 در بخش قوای فنی نیز، جیپ واگونیر به یک پیشرانه 8 سیلندر V شکل 5.7 لیتری مجهز است. این پیشرانه توانایی تولید 392 اسب بخار قدرت و 548 نیوتن‌متر گشتاور را دارا است. در مقابل، نسخه گرند واگونیر دارای پیشرانه 8 سیلندر V شکل 6.4 لیتری است که 471 اسب بخار قدرت و 617 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. 

 

چیپ واگونیر و گرند واگونیر دارای طول 5435، عرض 2123، ارتفاع 1920 و فاصله دو محور 3124 میلی‌متر و در حالت 3 ردیف صندلی، 775 لیتر فضای بار را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد که در مقابل رقبا حجم قابل توجهی است.

در بخش ظاهری نیز هر دو نسخه دارای جلوپنجره با 7 بخش عمودی هستند که نسخه گرند واگونیر دارای خط‌های کوتاه و افقی کرومی است و نشان واگونیر در قسمت بالایی این جلوپنجره در قسمت کرومی حک شده است در حالی که در نسخه واگونیر خبری از خطوط افقی کرومی نبوده و نشان واگونیر روی لبه کاپوت نصب شده است.

 

 

فضای داخل کابین

در داخل کابین نیز علاوه بر فضای بسیار بزرگ و مدرن، فرمان افقی دو پره که به نوعی برای ادای احترام به نسخه کلاسیک واگونیر طراحی شده است، استفاده از نمایشگرهای 10.3 اینچی در واگونیر و 12.3 اینچی در گرند واگونیر به عنوان نشانگرهای پشت فرمان، استفاده از چرم ناپا، نمایشگر مرکزی و نمایشگر سرگرمی 10.3 اینچی برای سرنشین جلو (در نسخه گرند واگونیر) از ویژگی‌های قابل توجه این شاسی‌بلند دانست. در جیپ گرند واگونیر سرنشین جلو می‌تواند با استفاده از نمایش قرار گرفته در مقابل خود تنظیمات رهیاب ماهواره‌ای و... را در اختیار گیرد. علاوه بر این، در ردیف عقب نیز نمایشگرهای 10.1 اینچی برای دسترسی سرنشینان عقب به سامانه‌های سرگرمی تعبیه شده است.

 

 

 

قوای فنی و زمان عرضه

در بخش قوای فنی نیز، جیپ واگونیر به یک پیشرانه 8 سیلندر V شکل 5.7 لیتری مجهز است. این پیشرانه توانایی تولید 392 اسب بخار قدرت و 548 نیوتن‌متر گشتاور را دارا است. این پیشرانه به صورت استاندارد همراه با جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک و محور محرک عقب عرضه خواهد شد. البته جیپ سه سامانه انتقال قدرت را نیز برای این نسخه در نظر گرفته است. نمونه اول که Quadra-Trac I نام داردیک سامانه چهار چرخ محرک دائمی تک سرعته (تک حالته) است. نمونه دوم نیز یک سامانه 4 چرخ محرک با دو حالت مختلف سبک و سنگین است که جیپ آن را Quadra-Trac می‌نامد. در بالاترین رده نیز سامانه انتقال قدرت Quadra-Drive II قرار دارد که  علاوه بر حالت‌های مختلف سبک و سنگین، دارای سیستم الکترونیکی محدود کننده لغزش دیفرانسیل است که نسبت به نمونه مکانیکی (LSD) دارای عملکرد سریع‌تری است.

 

در بخش ظاهری نیز هر دو نسخه دارای جلوپنجره با 7 بخش عمودی هستند که نسخه گرند واگونیر دارای خط‌های کوتاه و افقی کرومی است و نشان واگونیر در قسمت بالایی این جلوپنجره در قسمت کرومی حک شده است در حالی که در نسخه واگونیر خبری از خطوط افقی کرومی نبوده و نشان واگونیر روی لبه کاپوت نصب شده است.

 

ظرفیت یدک کشی 4500 کیلوگرمی در هر دو حالت تک و دو دیفرانسیل، سیستم تعلیق با بازوهای کوتاه و بلند در جلو و 5 اتصالی با فنرهای لول در عقب را باید از دیگر ویژگی‌های واگونیر دانست. سیستم تعلیق بادی جیپ موسوم به Quadra Lift نیز به صورت سفارشی در دسترس مشتریان قرار دارد که قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز دارا بوده و بیشینه ارتفاع خودرو از سطح زمین را به 256 میلی‌متر می‌رساند. 

 

در مقابل، نسخه گرند واگونیر دارای پیشرانه 8 سیلندر V شکل 6.4 لیتری است که 471 اسب بخار قدرت و 617 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این توان به صورت استاندارد از طریق یک جعبه‌دنده 8 سرعته خودکار و سامانه دو دیفرانسیل Quadra-Trac II به هر دو محور منتقل خواهد شد.

 

جیپ واگونیر و گرند واگونیر در حال حاضر برای پیش فروش در دسترس هستند و زودترین زمان تحویل آن نیز تابستان 2021 اعلام شده است. 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه