شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - رقابت چین و ژاپن در صادرات خودرو
پایان اجتناب‌ناپذیر پادشاهی ژاپن

چندین دهه است که ژاپن بازار صادرات خودرو را تحت سلطه خود درآورده و حتی آلمان و کره جنوبی هم با وجود حجم بالای صادرات، نتوانسته‌اند به این غول بزرگ دنیای خودرو نزدیک شوند. اما حالا چین در حال نزدیک شدن به این سه کشور و ربودن عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان است.

چین توانسته بود در فصل اول ۲۰۲۳، صادرات بیشتری از ژاپن داشته باشند و اکنون به نظر می‌رسد که برتری چینی‌ها در تمام سال میلادی که گذشت ادامه داشته است. اتحادیه چینی سازنده‌های خودرو (CAAM) می‌گوید که بین ژانویه تا نوامبر، چین موفق به صادرات ۴.۴۱ میلیون دستگاه شده است که رشدی ۵۸ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد. در مقابل، ژاپن در ۱۱ ماه اول ۲۰۲۳ موفق به صادرات ۳.۹۹ میلیون دستگاه خودرو شده که رقم قابل‌توجهی است و رشدی ۱۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد اما همچنان کم‌تر از آمار چینی‌ها است.

آمار و رشد تحسین‌برانگیز چین در حالی ثبت شده که این کشور هنوز صادرات خاصی به ایالات متحده هم ندارد و حتی در رابطه با بازار اروپا هم هنوز در قدم‌های اولیه است. البته چین توانسته جایگاه خود در بازار کشورهایی مثل روسیه و مکزیک را تثبیت کند و دسترسی به این بازارها نیز تاثیر بسیاری به رشد کلی آمار صادرات آن داشته است.

چین بین ژانویه تا اکتبر، ۷۳۰ هزار دستگاه به روسیه صادر کرد که نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۷۷، هفت برابر بوده است! دستگاه‌های صادراتی به مکزیک نیز ۳۳۰ هزار دستگاه بوده که رشدی ۷۱ درصدی را نشان می‌دهد. البته خودروسازهای چینی به فقط صادرات خودرو به مکزیک راضی نیستند و چندین برند این کشور قصد دارند که تاسیسات تولیدی متعددی در مکزیک بسازند. متخصصین صنعت معتقدند که این تصمیم بسیار راهبردی و هوشمندانه است چون به چین کمک می‌کند که بدون پرداخت عوارض و مالیات سنگین، به بازار آمریکا نیز دسترسی داشته باشد.

البته در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که تمام خودروهای صادرشده از چین الزاما از برندهای چینی نیستند. اگرچه که بی‌وای‌دی بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در این کشور است اما برندهایی مثل تسلا، ولوو، ب‌ام‌و و بیوک نیز محصولاتی در چین می‌سازند که در بازارها و کشورهای دیگر به فروش می‌رسانند. در هر صورت، مشاهده رقابت چین و ژاپن برای کسب عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان، می‌تواند یکی از تماشایی‌ترین نبردهای صنعت خودرو در سال ۲۰۲۴ باشد.

نظر دهید


در همین زمینه