شبکه‌های اجتماعی

کاهش عجیب و غریب سود عملیاتی مزدا
کاهش سود مزدا

کاهش ارزش دلار در برابر ین ژاپن و افت تقاضا باعث شد

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت خودروسازی مزدا، در سه‌ماه پایانی سال ۲۰۱۹ این شرکت با کاهش سود عملیاتی بسیار چشمگیر ۷۶ درصدی مواجه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که آنچه باعث سقوط سود این خودروساز ژاپنی شده است را می‌توان در دو عامل کاهش ارزش دلار و یورو در برابر ین ژاپن و افت تقاضا برای محصولات مزدا، خلاصه کرد. 

بر این اساس سود عملیاتی مزدا در این بازه زمانی به 6.5 میلیارد ین معادل با 59.6 میلیون دلار کاهش یافته است. علاوه بر این، سود خالص مزدا نیز کاهش ۳۷ درصدی را به ثبت رساند و در محدوده 144.9 میلیون دلار ایستاد. مجموع درآمد مزدا نیز با پنج درصد کاهش به  رقم 7.79 میلیارد دلار رسید. در سه ماهه پایانی سال 2019 فروش جهانی مزدا تنها 376000 دستگاه بوده و این در حالی است که صادرات این برند ژاپنی نیز با افت ۸ درصدی به 293000 دستگاه کاهش یافته است.

 

مقامات مزدا افزایش بهای ین در برابر دلار آمریکا را اصلی‌ترین عامل کاهش قابل‌توجه سود مزدا عنوان کرده‌اند اما گفته می‌شود که عدم تقاضای مشتریان نسبت به خرید محصولات مزدا نیز تاثیر قابل توجهی در این کاهش سود داشته است. نکته حائز اهمیت این است که شرکت خودروسازی مزدا در چند سال اخیر با تغییر در زبان طراحی محصولات خود و ارائه محصولاتی که در کنار طراحی بسیار جذاب، از ویژگی‌های فنی و سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی بالایی نیز برخوردار هستند، سر و صدای زیادی را در رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو ایجاد کرده بود. بنابراین عدم تمایل مشتریان به خرید محصولات مزدا می‌تواند بسیار عجیب باشد. رسیدن به این پاسخ این سوال که هر کدام از عوامل افزایش بهای ین در برابر دلار و کاهش تقاضای مشتریان به چه میزان در افت فروش این شرکت تاثیر داشته‌اند مستلزم گذر زمان و بازگشت تعادل قبلی میان بهای ین در برابر دلار است.

نظر دهید


در همین زمینه