شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سایپا سیلک
محصول پروژه M44

 

گروه خودروسازی سایپا در سال 1395 در نمایشگاه خودرو مشهد سیتروئن C3-XR را معرفی و رونمایی کرد اما این محصول به دلیل بازگشت تحریم‌ها و همچنین لغو واردات خودرو هیچگاه فرصت ورود به بازار ایران را پیدا نکرد.


در سال 1401 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو که توسط وزارت صمت برگزار شد، گروه خودروسازی سایپا نسخه‌ای از سیتروئن C3-XR را به نمایش گذاشت و اعلام کرد که قصد آغاز مونتاژ این محصول را در خط تولید سایپا کاشان یا همان خط تولید سایپا سیتروئن دارد.


این پروژه که نام M44 برای آن درنظر گرفته شده بود بعد از این نمایشگاه سیلک (Sialk) نام گرفت تا اینکه در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 سایپا نسخه فیس‌لیفت شده سیتروئن C3-XR را که مربوط به سال 2021 است به نمایش گذاشت. این نسخه فیس‌لیفت شده در چراغ‌های جلو، سپر جلو، سپر عقب و همچنین فضای داخل کابین تغییراتی را پشت سر گذاشته است. سایپا با نمایش دوباره پروژه M44 اعلام کرد که نسخه فیس‌لیفت شده این محصول را برای مونتاژ و عرضه در بازار انتخاب کرده است. البته بر اساس شنیده‌ها امکان دارد در طراحی جلو و عقب این خودرو تغییراتی توسط گروه خودروسازی سایپا صورت بگیرد.


در فضای داخل کابین سایپا سیلک از صفحه کیلومتر دیجیتالی، سیستم چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر لمسی، پنل دیجیتالی تنظیم سیستم تهویه مطبوع، انتخاب حالت‌‌های مختلف رانندگی و سیستم کنترل پایداری بهره‌مند شده است.


در بخش مشخصات فنی نیز بر اساس شنیده‌ها سایپا قرار است از موتور ME16 که در واقع همان پیشرانه TU5 پلاس یا EC5 گروه پژو سیتروئن است استفاده کند. این پیشرانه حدود 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور تولید خواهد کرد. در کنار این پیشرانه احتمالا از یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک نیز استفاده خواهد شد.


البته از آنجایی که گروه خوروسازی سایپا قرار است در محصول آریا از پیشرانه 2 لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی استفاده کند بعید نیست این پیشرانه در خودرو سایپا سیلک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.


لازم به ذکر است که سیلک نام قدیمی‌ترین تمدن ایرانی است که با قدمتی بیش از 8 هزار سال در شهر کاشان امروزی واقع شده بود و سایپا به دلیل اینکه قصد تولید این خودرو را در سایت سایپا کاشان خود دارد نام سیلک را برای این محصول انتخاب کرده است.


سیتروئن C3-XR یک خودرو هاچ‌بک کراس بر اساس پلت‌فرم PF1 گروه پژو سیتروئن بوده و دارای پلت‌فرمی مشترک با سیتروئن C3 و پژو 2008 است.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه