شبکه‌های اجتماعی

سه خودروی جدید هایما به ایران رسید + عکس
اتومبیل فارسی - هایما 8S، هایما 7X و هایما 6P

عرض اندام ایران خودرو برای خودروسازان خصوصی


تصاویری که از سوی مخاطب‌های اتومبیل فارسی به دست ما رسیده، نشان می‌دهد ایران خودرو در حال بررسی سه محصول جدید هایما در کلاس‌های مختلف برای عرضه به بازار ایران است. در این تصاویر سه خودروی هایما 8S، هایما 7X و هایما 6P روی یک تریلی حمل خودرو دیده می‌شود. این خودروها که احتمالا برای بازارسنجی و آزمایش به ایران رسیده‌اند، در سه کلاس متفاوت دسته بندی می‌شوند. در ادامه به اختصار به بررسی هر یک از این سه خودروی هایما می‌پردازیم.

 

 

هایما 8S

هایما 8S یک کراس اوور متوسط با ابعاد 4565×1850×1682 میلی‌متر به ترتیب برای طول عرض و ارتفاع است. فاصله بین دو محور این خودرو نیز به 2700 میلی‌متر می رسد. این کراس‌اوور جذاب نخستین بار در سال 2018 وارد بازار جهانی شده و یکی از جدی‌ترین گزینه‌های ایران خودرو برای عرضه در بازار ایران است. هایما 8S به یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ مجهز شده که توان تولید 195 اسب بخار قدرت و 293 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک متصل شده که نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. هایما 8S با این پیشرانه می‌تواند در 7.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. در صورتی که ایران خودرو عرضه هایما 8S را نهایی کند، این خودرو با محصولاتی مانند فردا T5 و فونیکس تیگو 7 پرو به رقابت خواهد پرداخت.

 

 

هایما 7X

هرچند هایما 7X می‌تواند به عنوان پرچم‌دار محصولات هایما در ایران شناخته شود، اما قرارگیری آن در کلاس MPV می‌تواند کار را برای موفقیت این خودرو دشوار کند. هایما 7X، محصول سال 2019 هایما، دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4815، 1874 و 1720 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2860 میلی‌متر است. هایما 7X با این ابعاد به صورت 5 یا 7 سرنشین عرضه می‌شود و دو موتور در فهرست پیشرانه‌های آن دیده می‌شود. نمونه اول، همان موتور 1.6 لیتری 195 اسب‌بخاری مورد استفاده در هایما 8S است و دیگری یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بنزینی است که توان تولید 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. هر دو موتور به یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک متصل شده است. در صورتی که ایران‌خودرو تصمیم به عرضه این خودرو بگیرد، نمی‌توان رقیب مستقیمی برای آن جست‌وجو کرد، اما به صورت غیرمستقیم با خودروهایی مانند SWM G05 رقابت خواهد کرد.

 


هایما 6P

آشنا‌ترین و در عین حال جدیدترین محصولی که در میان هایما‌های به ایران رسیده دیده می‌شود، هایما 6P است که در حقیقت نسخه فیس لیفت شده و هیبریدی هایما S5 است. هایما این خودرو را اواخر سال 2020 واردر بازار کرد. ابعاد هایما 6P بدون تغییر باقی مانده و در طول، عرض و ارتفاع با 4418، 1823 و 1630 میلی‌متر برابر است و فاصله بین دو محور آن 2630 میلی‌متر است. از نظر قوای محرکه، هایما 6P به یک موتور 1.2 لیتری توربو شارژ 3 سیلندر و یک موتور الکتریکی مجهز شده که به این کراس‌اوور کامپکت اجازه می‌دهد در 7.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. توان موتور بنزینی هایما 6P، 144 اسب بخار و 244 نیوتن متر اعلام شده است. در کنار این‌ها، یک جعبه دنده 7 سرعت دو کلاچ تر برای هایما 6P در نظر گرفته شده است. این‌ها باعث می‌شود مصرف سوخت هایما 6P به 1.38 لیتر در 100 کیلومتر برسد و 80 کیلومتر را تنها با استفاده از موتور الکتریکی بپیماید. در صورتی هایما 6P برای تولید در ایران در نظر گرفته شود، می‌توان آن را نخستین خودروی هیبریدی دانست که در ایران مونتاژ شده است.

 

 

ایران‌خودرو در حالی سه محصول جدید هایما را برای بازار ایران آماده می‌کند که پس از یک وقفه دوباره عرضه مدل‌های آن را آغاز کرده است و در عین حال با حضور خودروسازان بخش خصوصی، بازار رقابتی‌تر از سال‌های گذشته است. در صورتی که ایران خودرو بتواند با عرضه این خودروها به دانش و تکنولوژی خودروهای هایما نیز دست پیدا کند، می‌توان مونتاژ این خودروها را به فال نیک گرفت، در غیر این صورت ایران خودرو پا در رقابتی گذاشته که پیش از این آن را تجربه کرده و سرانجام خاصی نداشته است.

 

نظر دهید


در همین زمینه