شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - داچیا اسپرینگ
فضای داخلی جدید اما عملکرد فنی دست‌نخورده

داچیا نسخه به‌روزرسانی‌شده و تحول‌یافته‌ای از اسپرینگ را رونمایی کرد که این خودروی الکتریکی شهری و ارزان را به استانداردهای روز طراحی نزدیک‌تر می‌کند. داچیا اسپرینگ ۲۰۲۴ که طراحی آن مبتنی بر آخرین زبان طراحی برند بوده،‌ برخی از عناصر ظاهری خود را هم از داستر قرض گرفته اما ظاهر کراس‌اوور و فاصله آن با سطح زمین حفظ شده است. فضای داخلی خودرو هم دچار تغییر و تحولات اساسی شده و آن را به سطوح رقابتی جدیدتری می‌رساند.

نمای بیرونی داچیا اسپرینگ ۲۰۲۴ بیشتر از هر زمان دیگری مدرن و جذاب به نظر می‌رسد. بخشی از این دستاورد مهم به لطف جلوپنجره چشم‌نواز الهام‌گرفته از داستر و چراغ‌های جلوی LED آن است. تغییرات در عقب خودرو نیز ادامه یافته و اکنون با چراغ‌های LED که یک نوار مشکی‌رنگ آن‌ها را به هم وصل می‌کند مواجه هستیم.

طول ۳۷۰۱ میلی‌متری خودرو آشنا است و برخی از عناصر آن مثل دستگیره‌های بزرگ در از مدل پیشین منتقل شده‌اند.. با این حال، طراحان داچیا با تغییراتی در فندرها و ستون C، کراس‌اوور بودن محصول را برجسته کرده‌اند. گزینه‌های جدیدی برای چرخ‌ها تعبیه شده که شامل رینگ‌های تا ۱۶ اینچی و پالت رنگی متنوعی می‌شود.

با ورود به فضای داخلی خودرو،‌ داشبورد جدید اولین تغییری است که به چشم می‌آید. یکی از انتقادات واردشده به مدل‌های قبلی اسپرینگ، طراحی تاریخ‌گذشته داشبورد آن است که یادآور محصولات دهه ۹۰ میلادی بود که در فیس‌لیفت ۲۰۲۴، طراحی کاملا مدرنی به خود گرفته و پیشرفتی بزرگ نسبت به مدل‌های پیشین را نمایش می‌دهد. نسخه فول‌آپشن اکستریم از یک پنل ابزار دیجیتالی ۷ اینچی و یک نمایشگر ۱۰ اینچی مخصوص سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی بهره می‌برد. البته تریم‌های تجهیزاتی استاندارد و پایه خودرو صرفا مجهز به نگه‌دارنده گوشی هوشمند هستند. ورودی‌های هوا، کنسول مرکزی، دنده و سینی قرار داده‌شده در داشبورد نیز همگی بازطراحی شده‌اند و اکنون، شباهت و هویت بیشتری با سایر محصولات خانواده داچیا را از خود نشان می‌دهند.

داچیا سیستم اکسسوری YouClip را هم به اسپرینگ ۲۰۲۴ اافه کرده که گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی را در اختیار صاحبان خودرو قرار می‌دهد. تجهیزات دیگر شامل بسته ابتدایی سیستم‌های ADAS می‌شود که توسط قوانین اتحادیه اروپا ضروری است. یک دکمه My Safety وجود دارد که با زدن آن، می‌توان این سیستم‌ها را فعال یا غیرفعال کرد. علاوه بر فضای ۳۰۸ لیتری صندوق عقب، یک محفظه ۳۵ لیتری هم در زیر کاپوت خودرو قرار دارد.

داچیا نیازی برای تغییر زیرساخت‌های فنی اسپرینگ حس نکرده و مدعی است که صاحبان فعلی این محصول به صورت متوسط، سفرهای میانگین ۳۷ کیلومتری به همراه سرعت متوسط ۳۷ کیلومتر در ساعت را از خود ثبت کرده‌اند. به همین خاطر، پیشرانه الکتریکی مدل قبلی خودرو که در دو نسخه ۴۴ و ۶۴ اسب بخاری عرضه می‌شود،‌ به اندازه کافی قوی و مفید است تا بتواند نیازهای صاحبان اسپرینگ را پاسخ دهد. با این حال،‌ یکی از ایرادات داچیا اسپرینگ در مدل‌های قبلی،‌ شتاب کم و نسبتا آهسته آن بوده که ظاهرا داچیا توجهی به این انتقادات نداشته است. باتری ۲۶.۸ کیلووات ساعتی اسپرینگ ۲۰۲۴ هم دست‌نخورده باقی مانده و بدین ترتیب، مسافت قابل‌پیمایش خودرو در چرخه WLTP همچنان ۲۲۰ کیلومتر است که بخشی از آن به لطف وزن کم خودرو (۹۸۴ کیلوگرم) میسر شده است. البته سرعت شارژ این بسته باتری به شدت کند و آهسته است که شامل شارژهای ۱۱ کیلووات AC برای نسخه‌های ضعیف‌تر و شارژر ۳۰ کیلووات DC برای نسخه‌های قوی‌تر می‌شود. یکی از ویژگی‌های اضافه‌شده در این بخش، قابلیت شارژ دوطرفه است. یعنی کاربران خودرو می‌توانند از ظرفیت باتری کوچک آن برای شارژ کردن دستگاه‌های الکتریکی استفاده کنند. البته باید دید که با توجه به شارژ نه چندان سریع و ظرفیت پایین باتری، این قابلیت چقدر کاربردی و مفید خواهد بود.

 

 



داچیا قیمت‌گذاری مربوط به اسپرینگ ۲۰۲۴ را هنوز اعلام نکرده اما گفته که این مدل همچنان «در دسترس‌ترین و ارزان‌ترین محصول تمام‌الکتریکی بازار» باقی خواهد ماند. انتظار می‌رود که اولین دستگاه‌های داچیا اسپرینگ ۲۰۲۴ در اکتبر آینده به دست صاحبان بریتانیایی خود برسد و قیمت آن کم‌تر از ۱۸ هزار پوند (برابر با ۲۲ هزار و ۷۳۲ دلار) باشد. همانند مدل قبلی، اسپرینگ جدید نیز در چین تولید خواهد شد. از رقبای اصلی داچیا اسپرینگ ۲۰۲۴ می‌توان به سیتروئن e-C3 جدید، مدل آتی فیات پاندا و همچنین خودروهای الکتریکی شهری دیگری مثل رنو توینگو و فولکس‌واگن ID.1 که در ماه‌های آینده عرضه می‌شوند اشاره کرد.

نظر دهید


در همین زمینه