شبکه‌های اجتماعی

فورد F-150 Raptor R معرفی شد
اتومبیل فارسی - فورد اف-150 رپتور جدید

بازگشت باشکوه V8 به رپتور


نسل اول فورد اف-150 رپتور سال 2010 با کد P415 معرفی شد. این پیکاپ قدرتمند و اسپرت تا سال 2014 با دو پیشرانه 5.4 و 6.2 لیتر 8 سیلندر تولید می‌شد. پس از آن نسل دوم در سال 2017 با طراحی جدید و کد P552 معرفی و تا سال 2020 تولید شد. اما در نسل دوم خبری از پیشرانه 8 سیلندر نبود و فورد پیشرانه 6 سیلندر توربو اکوبوست را بر روی این پیکاپ نصب کرد. در این مدت فورد قافیه را به داج باخته بود اما این موضوع برای فورد تمام شده به حساب نمی‌آمد و حالا با معرفی نسخه قدرتمند از نسل سوم رپتور با پسوند R دوباره پیشرانه 8 سیلندر را برگرداننده تا رقابت نفسگیری با رقیب خود داشته باشد.


همانطور که پیشبینی می‌شد، فورد پیشرانه 8 سیلندر 5.2 لیتر سوپرچارجر ماستنگ GT500 شلبی را بر روی این پیکاپ نصب کرده است. با اصلاحاتی که بر روی این پیشرانه انجام شده، خروجی آن به 700 اسب‌بخار قدرت و 868 نیوتن‌متر گشتاور رسیده که در مقابل نیروی تولیدی بر روی ماستنگ 60 اسب‌بخار کمتر و 21 نیوتن‌متر گشتاور بیشتر است. متاسفانه میزان خروجی رپتور R در مقابل رقیب مستقیم خود یعنی داج رم تیرکس نیز 2 اسب‌بخار و 13.5 نیوتن‌متر گشتاور کمتر خواهد بود اما وزن آن حدود 181 کیلوگرم از TRX کمتر است که می‌تواند کمبود خروجی را جبران کند. گیربکس 10 سرعته select shift منحصرا برای این پیکاپ طراحی شده که دارای یک تورک کانورتر ویژه همراه با توربین سنگین و 4 پینیون در عقب برای انتقال نرم گشتاور است.


دلیل کاهش قدرت و گشتاور، تغییر طراحی پولی سوپرچارجر است که به رپتور اجازه می‌دهد در دور‌های پایین و میانی، گشتاور بسیار خوبی در اختیار راننده قرار گیرد. سیستم تعلیق این پیکاپ از آفرودرهای باجا الهام گرفته شده تا بهترین نتیجه در مسیر‌های خارج جاده رقم بخورد. سیستم تعلیق در عقب از نوع 5 اتصال با بازوهای بسیار طولانی است که موقعیت محور عقب را در زمین‌های بسیار ناهموار حفظ کند. در کنار این موارد Panhard rod و فنر‌های 24 اینچ، Fox live valve نیز وظیفه حفظ پایداری خودرو را دارند. دمپر‌ها به صورت الکترونیکی و با استفاده از یک سنسور ارتفاع خودرو را پایش می‌کنند تا بهترین تنظیمات را در مسیر‌های مختلف در اختیار راننده قرار دهند.


به لطف سیستم تعلیق الکترونیکی راننده می‌تواند برای رانندگی بهتر و باکیفیت‌تر در مسیر‌های بی‌راهه؛ مود باجا را انتخاب کند تا ارتفاع فنر‌های جلو 5 درصد افزایش یابد اما در کل مهم نیست که چه مودی برای رپتور R انتخاب می‌شود زیرا به لطف تایر‌های 37 اینچ استاندارد ارتفاع این خودرو از زمین 333 میلیمتر است که کافی خواهد بود. در کنار مود باجا، اسپرت، نرمال و Quiet وجود داد که در حالت آخر به لطف سوپاپ‌های فعال در سیستم اگزوز صدای غرش این پیکاپ کم خواهد شد.


از نظر بصری هود بزرگ روی کاپوت، نوشته نارنجی رنگ R در گوشه جلوپنجره، بسته گرافیکی روی گلگیر عقب، قلاب‌های یدک کشی نارنجی رنگ، نوشته روی گلگیر عقب و نوشته Raptor R در عقب آن را از نمونه پایه متمایز می‌کند. در داخل کابین صندلی‌های ریکارو از جنس چرم و آلکانترا هستند و قطعات فیبرکربن بر روی درب‌ها، دور خروجی‌های تهویه مطبوع، روی داشبورد، دور سیستم اطلاعات و سرگرمی 12 اینچی با تکنولوژی SYNC4 و دور نمایشگر فرمان نصب شده‌اند.


قیمت پایه این پیکاپ 109.145 دلار تعیین شده که از 80.000 دلار رم تیرکس بسیار بیشتر است. البته باید در نظر داشته باشید که این قیمت با تمامی آپشن‌ها به جز رنگ پرمیوم و سانروف حساب شده و قیمت تمامی آپشن‌های رم نیز 20 هزار دلار خواهد بود.

 

نظر دهید


در همین زمینه