شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - هیوندای Ioniq 5 N
بحران هویت یا برنامه بلندمدت و حساب‌شده؟

هیوندای Ioniq 5 N اولین خودروی الکتریکی N است اما عرضه آن به معنای تعهد کامل این برند به خودروهای الکتریکی نیست. تیل وارتنبرگ، قائم‌مقام هیوندای و مدیر برند N در حاشیه نمایشگاه لس‌آنجلس ۲۰۲۳ گفت که هیوندای همچنان مایل به تولید محصولاتی است که مشتری‌ها می‌خواهند.

وارتنبرگ به شوخی گفت: «چرا Ioniq 5 را به عنوان یک نسخه N انتخاب کردیم؟ این اتفاق شانسی رخ داد.» او در ادامه توضیح داد: «آیونیک ۵ یک خودروی نسبتا بزرگ است اما من معتقدم که توانستیم ویژگی‌های N را به شکل بی‌نقصی در آن پیاده کنیم. ما با این مدل، پلتفرم E-GMP را به چالش کشیدیم و در آینده هم اتفاق مشابهی رخ خواهد داد چون برند نمی‌تواند فقط بر اساس یک خودروی الکتریکی پیش برود. باید که مجموعه‌ای از خودروهای الکتریکی داشته باشیم و این هدف هم با عرضه نسخه‌های الکتریکی مختلف N محقق خواهد شد.»

او سپس به دو مدل مفهومی جدید مجموعه Rolling Lab برند یعنی N Vision 74 و RN22e اشاره کرد و گفت که این محصولات نیز «کم و بیش همان آیونیک ۵ N هستند که به عنوان آیونیک ۶ تغییر قیافه داده‌اند.» و از همان پلتفرم E-GMP استفاده می‌کنند.

وارتنبرگ در پاسخ به ایین سوال که آیا برند N زوری مدل اختصاصی خود که بر اساس یک مدل هیوندای نباشد را تولید خواهد کرد یا خیر گفت: «برند N درباره تخیل و شجاعت است. من قطعا خودرویی را در آینده تصور می‌کنم که نسخه یک مدل تا به حال تولید‌شده نباشد. معتقدم که کمپانی در سال‌های آینده،‌ شجاعت لازم برای انچام چنین کاری را خواهد داشت. مدل مفهومی N Vision 74 بخشی از خانواده ما است. ما همیشه از رولینگ لب به عنوان خودروی شاخص خود صحبت می‌کنیم چون محصولات آن به آینده میان‌مدت تا بلندمدت اشاره می‌کند.»

وقتی که نسخه‌های الکتریکی‌شده مدل‌های N به بازار عرضه شوند، انتظار می‌رود که آن‌ها ادامه‌دهنده راه Ioniq 5 N باشند و نه تنها بخشی از ویژگی‌های آن را به ارث ببرند، بلکه توانایی تحول و توسعه دادن آن‌ها را هم داشته باشند. به عنوان مثال، یکی از این ویژگی‌ها جعبه‌دنده شبیه‌سازی‌شده است که وظیفه آن، تقلید و شبیه‌سازی تعویض دنده مشابه با خودروهای درون‌سوز است.

وارتنبرگ درباره این ویژگی خاص می‌گوید: «ما مشتاق بودیم که این قابلیت، مختص برند N باشد.» پس نمی‌توان منتظر استفاده از آن در مدل‌های کیا، جنسیس یا حتی الکتریکی‌های غیربرند N باشیم. او در ادامه گفت که این ویژگی شاید تاثیر فنی یا عملکردی چندان محسوسی نداشته باشد اما هیوندای در طول دوره طراحی و توسعه خودرو متوجه شد که یکی از مشکلات رایج خودروهای الکتریکی رقبا، مبتلا شدن مقطعی راننده‌ها به سرگیجه و حالت تهوع (از علائم Motion Sickness) در پیست آزمایش خودروها بوده است. نکته جالب اما این بود که وقتی همین راننده‌ها سوار Ioniq 5 N می‌شدند،‌ این مشکل برایشان پیش نمی‌آمد.

وارتنبرگ معتقد است: «تنها برتری آن {ویژگی شبیه‌سازی جعبه‌دنده}،‌ حس در حین رانندگی است. این حس که راننده، کنترل کامل خودرو را بر عهده دارد و تعامل بین او و ماشین، به نرمی انجام می‌شود. این وظیفه ما است که به علاقه‌مندانمان، دید امیدوارانه‌ای نسبت به آینده بدهیم. هدف ما این بود که نشان دهیم امکان رانندگی با خودروهای الکتریکی در پیست هم وجود دارد. فرمول و استراتژی ما در این بخش، ۲۰-۲۰-۲۰ است: یعنی شما می‌توانید برای ۲۰ دقیقه در پیست مسابقه دهید، برای ۱۸ دقیقه خودرو را شارژ کنید و دوباره به پیست برگردید و ۲۰ دقیقه دیگر هم رانندگی کنید.»

هیوندای Ioniq 5 N یکی از دو رونمایی بزرگ هیوندای در نمایشگاه لس‌آنجلس بود و به همین خاطر،‌ عمده تمرکز مدیران برند روی معرفی و رونمایی این مدل بود. با این حال، وارتنبرگ افشا کرد که کار برند N با پیشرانه‌های درون‌سوز هنوز تمام نشده است. او گفت: «مسلما که بحث بزرگی درباره این که برند چه زمانی تمام‌الکتریکی و بدون آلایندگی شود وجود دارد. اما N دوست دارد که نیازهای پرتوقع‌ترین علاقه‌مندان و مشتریان خود را هم پاسخ دهد.»

او با اشاره مستقیم به خودروهای درون‌سوز گفت: «برند N تا جایی که امکانش وجود داشته باشد، چیزهایی که مشتریان بخواهند را تولید می‌کند.»

اگرچه بخش‌هایی از اظهارات وارتنبرگ را می‌توان به شکل‌های مختلفی تفسیر کرد اما او با گفتن آخرین جمله، آب پاکی را روی دست علاقه‌مندانی ریخت که به دنبال تمام‌الکتریکی شدن برند N بودند. فارغ از آینده‌ای که در انتظار این برند است، کار آن‌ها با خودروهای درون‌سوز تمام نشده و باید منتظر محصولات بعدی آن بمانیم تا ببینیم که این برند لوکس و نسبتا پرطرفدار، چه مسیری را در پیش خواهد گرفت.

نظر دهید


در همین زمینه