شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تیگو 8 پرو e پلاس
اولین خودروی هیبریدی مونتاژ داخل

 

مدیران خودرو طی مراسمی رسمی از نسخه پلاگین هیبرید تیگو 8 پرو با نام تیگو 8 پرو e پلاس رونمایی کرد.


تیگو 8 پرو e پلاس اولین خودرو پلاگین هیبریدی مونتاژ داخل است که هدف از عرضه آن توسط فونیکس کمک به کاهش آلودگی‌ محیط زیست و همچنین کاهش مصرف سوخت و هوای پاکیزه است.


این محصول که با شعار مسیر سبز فونیکس رونمایی شده است در بخش طراحی ظاهری و فضای داخلی کابین تفاوت چندان و چشمگیری با تیگو 8 پرو ندارد و بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین تغییر اعمال شده در این خودرو مربوط به قوای محرکه آن است.


در بحث قوای محرکه، تیگو 8 پرو e پلاس دارای یک موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید 153 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارا است. این موتور که با کد SQRE4T15C شناسایی می‌شود همان پیشرانه‌ای است که در ام‌وی‌ام X55 پرو و تیگو 7 پرو نیز به کار رفته است. در کنار این پیشرانه بنزینی، از دو موتور الکتریکی نیز در تیگو 8 پرو e پلاس استفاده شده است که در مجموع توان تولیدی این قوای محرکه هیبریدی را به 326 اسب بخار و همچنین بیشینه گشتاور را به 510 نیوتن متر می‌رساند.
مجموع توان تولیدی از طریق یک جعبه دنده DHT سه سرعته به محور جلو خودرو منتقل می‌شود.


در مورد سیستم تولید و انتقال قدرت تیگو 8 پرو e پلاس باید به این نکته اشاره کرد که این خودرو بسته به شرایط رانندگی دارای 9 حالت مختلف در استفاده از پیشرانه بنزینی و الکتریکی است که این حالت‌ها شامل حالت تمام الکتریکی، تمام بنزینی و یا ترکیب‌های مختلفی از این دو حالت است.


یکی از موتورهای الکتریکی وظیفه اصلی تولید قدرت را به عهده دارد و موتور دوم به نوعی یک موتور پشتیبان به شمار می‌آید که قدرت کمتری نسبت به موتور اول تولید می‌کند. به عنوان مثال در شرایطی که راننده در حال رانندگی با یک سرعت بالا و ثابت در یک بزرگراه است معمولا در بیشتر زمان رانندگی تیگو 8 پرو e پلاس در حالت تمام بنزینی در حال کار است اما زمانی که در ترافیک و در سرعت‌های پایین رانندگی می‌شود تیگو 8 پرو e پلاس می‌تواند در حالت تمام برقی به مسیر خود ادامه دهد. علاوه بر این در زمان ترمز کردن نیز سیستم بازیابی انرژی می‌تواند یکی از موتورهای الکتریکی را به ژنراتور تبدیل کرده و نسبت به شارژ باتری‌ها اقدام کند.


از آنجایی که تیگو 8 پرو e پلاس یک خودرو پلاگین هیبریدی است مالک خودرو می‌توانند با استفاده از شارژر و برق شهری نسبت به شارژ باتری‌های تیگو 8 پرو e پلاس اقدام کرده و علاوه بر آن پیشرانه بنزینی خودرو نیز می‌تواند از طریق ژنراتور تعبیه شده باتری‌ها را شارژ کند.


زمان لازم برای شارژ باتری‌ها به وسیله شارژر خانگی 3 تا 4 ساعت اعلام شده و ظرفیت باتری‌های به کار رفته در تیگو 8 پرو e پلاس نیز حدود 19.27 کیلو وات ساعت است. باتری‌ها از نوع لیتیومی و دارای ولتاژ 350 ولت هستند. این خودرو در حالت تمام برقی توانایی پیماییش 70 کیلومتر را با یک بار شارژ کامل باتری‌ها دارا خواهد بود. در حالتی که موتور بنزینی و هر دو موتور برقی در مدار بوده و شارژ باتری‌ها در بالاترین حالت خود قرار گرفته باشد تیگو 8 پرو e پلاس می‌تواند بالاترین بازدهی حرکتی را از خود به نمایش بگذارد و به شتاب صفر تا صد، 7.6 ثانیه دست یابد. علاوه بر این مصرف ترکیبی خودرو در حالت هیبریدی می‌تواند در بهینه‌ترین حالت به 1.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش برسد.


سامانه هیبریدی تیگو 8 پرو e پلاس دارای یک رابط کاربری است که از طریق نمایشگر به هم پیوسته و بزرگ تعبیه شده در کابین اطلاعات کاملی را از شارژ باتری‌ها، وضعیت عملکرد موتورها و سایر اطلاعات لازم از وضعیت سیستم هیبریدی خودرو در اختیار راننده قرار می‌دهد.


در بخش تجهیزات و امکانات رفاهی همانطور که گفته شد تغییرات خاصی را نسبت به تیگو 8 پرو شاهد نیستیم. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی و ایمنی که در تیگو 8 پرو e پلاس در دسترس است می‌توان به مواردی شامل 6 کیسه هوای ایمنی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری، سامانه کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سرازیری، دوربین 360 درجه، دوربین دنده عقب با خطوط داینامیک، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور، نمایشگر فشار باد تایرها، رادار نقاط کور، هشداردهنده تغییر لاین، رادار هشدار تصادف از جلو، رادار هشدار تصادف از عقب، رادار هشدار برخورد هنگام بازکردن درها، سیستم کمکی ماندن در بین خطوط، کروز کنترل هوشمند و تطبیق‌پذیر و... است. که از این سامانه‌های کمکی راننده و رادارهای به عنوان سامانه‌های کمکی ADAS نام برده و جزو مهم‌ترین ویژگی‌ها و تجهیزات به کار رفته در تیگو 8 پرو e پلاس به شمار می‌‌رود.


علاوه بر این، چراغ‌های جلو و عقب LED، چراغ روشنایی در روز، نورپردازی داخل کابین، روکش‌ صندلی چرمی، دو نمایشگر 12.3 اینچی برای سامانه چند رسانه‌ای و همچنین نشانگرهای پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک با پنل 8 اینچی لمسی، سامانه اندروید اتو و اپل کارپلی، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، تنظیم برقی فرمان در چهار جهت، گرمکن فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 حالت، تنظیم برقی صندلی راننده در 4 حالت، حافظه 3 حالته برای صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سردکن صندلی‌های جلو، محفظه خنک نگه‌دارنده مواد غذایی، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سقف پانوراما و... از دیگر تجهیزات و امکانات به کار رفته در تیگو ۸ پرو e پلاس است.


قیمت تیگو ۸ پرو e پلاس به صورت سوی از سوی مدیران خودرو اعلام نشده است اما پیش‌بینی می‌شود این محصول قیمتی فراتر از تیگو ۸ پرو مکس داشته و در نیمه دوم سال جاری به بازار عرضه شود.

 

نظر دهید


در همین زمینه