شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - نبکا ET5
مروری بر مشخصات اولین خودروی هوشمند برقی کشور

گروه خودروسازی کرمان و گروه مپنا با یک سرمایه‌گذاری مشترک منجر به تاسیس شرکت خوودروی برقی نوین ماهان (نبکا) شدند. اکنون قرار است اولین و در حال حاضر تنها محصول این شرکت در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران حضور داشته باشد. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سالن U غرفه B1، مدل جذاب و تحسین‌برانگیز اسکای‌ول ET5 را مشاهده کنند.



اولین نکته‌ای که باید درباره اسکای‌ول ET5 بدانید، متصل بودن (Connected Vehicle) این محصول است. این خودرو همچنین از نوعی سیستم خودران نسخه ۲.۵ هم بهره می‌برد و نسخه‌ای که قرار است در ایران عرضه شود، فول آپشن‌ترین و مجهزترین نسخه این مدل که هم‌تراز با استانداردهای روز اروپا است خواهد بود.



اسکای‌ول ET5 یک کراس‌اوور سایز متوسط با طول ۴۶۹۸ میلی‌متر و فاصله بین‌محوری ۲۸۰۰ میلی‌متر است. عرض و ارتفاع آن نیز به ترتیب ۱۹۰۸ میلی‌متر و ۱۶۹۶ میلی‌متر اعلام شده است. با چنین ابعادی، می‌توان این خودرو را یکی از بزرگ‌ترین محصولات الکتریکی بازار ایران دانست که البته از لحاظ اندازه، توانایی رقابت با هم‌سگمنتی‌های بنزینی خود را هم دارد.

 



پیشرانه الکتریکی اسکای‌ول ET5 می‌تواند ۱۵۰ کیلووات (۲۰۱ اسب بخار) تولید کند. این قدرت توسط سیستم انتقال قدرت مستقیم تک‌سرعته، به محور جلو فرستاده می‌شود. نکته تحسین‌برانگیز درباره اسکای‌ول ET5، زمان موردنیاز برای طی کردن شتاب ۰ تا ۱۰۰ است. با وجود وزن ۱۹۲۰ کیلوگرم که نسبتا سنگین محسوب می‌شود، اسکای‌ول ET5 به لطف پیشرانه الکتریکی خود، به فقط ۷.۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. نسخه‌ای که برای بازار ایران در نظر گرفته شده می‌تواند با هر بار شارژ کامل، مسافتی برابر با ۵۲۰ کیلومتر را طی کند. با استفاده از سیستم شارژ سریع، می‌توان با تنها ۳۰ دقیقه شارژ، توان باتری را از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش داد.



اسکای‌ول ET5 از امکاناتی نظیر سان‌روف پانوراما و صندوق عقب الکتریکی بهره می‌برد. در فضای داخلی آن، صندلی‌های الکتریکی مجهز به سیستم‌‌های گرمایشی و سرمایشی، سیستم عامل هوشمند با قابلیت اتصال به شبکه، سیستم چندرسانه‌ای با کیفیت صدای مطلوب و یک صفحه نمایشگر ۱۲.۸ اینچی دیده می‌شود. سیستم تهویه هوای مخصوص خودرو نیز توانایی شبیه‌سازی عملکردی شبیه به ماسک‌های N95 را دارد و ارائه هوای سالم و باکیفیت در فضای داخل را تضمین می‌کند.



در بخش تجهیزات ایمنی، اسکای‌ول ET5 از سیستم‌هایی مثل کروز کنترل تطبیقی با سرعت کامل (ACC)، سامانه کمک‌راننده یک‌پارچه کروز (ICA)، پارک اتوماتیک (APA)، سنسور حداکثر سرعت (TSR) و سویچینگ اتوماتیک بهره می‌برد. این خودرو همچنین موفق به کسب دستاورد مهمی در مباحث ایمنی نیز شده و آن، دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه نسبتا سخت‌گیرانه C-NCAP است.



اسکای‌ول ET5 در آبان ماه سال جاری از سوی شرکت نبکا معرفی و رونمایی شد و قیمت نهایی آن نیز 2 میلیارد و 790 میلیون تومان تعیین شد. اما هنوز اولین شرایط فروش رسمی این محصول اعلام نشده و شرکت نبکا پیگیر مراحل شماره‌گذاری و فروش این محصول است.

نظر دهید


در همین زمینه