شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - اشکودا کودیاک
پلاگین هایبرید با فضای بیشتر

 

اشکودا کودیاک 2024 پس از تیزرها و تبلیغات متعدد بالاخره به صورت رسمی معرفی شد. نسل اول اشکودا کودیاک از سال 2017 تا 2022 بر روی خط تولید قرار داشت و تنها از پیشرانه‌های بنزینی و دیزل بهره می‌برد؛ اما حالا در نسل جدید نسخه پلاگین هایبرید نیز به آن اضافه شده است.


از نظر ابعاد نسل دوم 4758 میلی‌متر طول، 1864 میلی‌متر عرض، 1659 میلی‌متر ارتفاع و 2791 میلی‌متر فاصله بین دو محور دارد. این اعداد در مقایسه با نسل قبل نشان می‌دهد که تنها طول کلی اشکودا کودیاک بیشتر از قبل شده، فاصله بین دو محور دست نخورده باقی مانده و در دو پارامتر دیگر کودیاک کوچکتر شده است.


این کراس‌اوور سایز متوسط با طیف گسترده‌ای از رینگ‌های آلیاژی در ابعاد 17 تا 20 اینچ همراه با 9 رنگ مختلف از جمله Bronx Gold Metallic به بازار عرضه خواهد شد. تریم Sport Line که بالاترین رده را در این کودیاک دارد از تزئینات مشکی رنگ بر روی بدنه استفاده می‌کند که می‌توان بر روی ستون D، روف ریل‌ها، قاب پنجره‌ها، درپوش آینه جانبی، جلوپنجره، دفیوزر عقب و لوگوها مشاهده کرد. در این تریم بج اسپرت لاین بر روی گلگیر نصب خواهد شد و زیر اشکودا کودیاک رینگ‌های 19 اینچ منحصر به فرد با روکش براق anthracite و یا 20 اینچ آیرودینامیک قرار می‌گیرد.


کودیاک نیز مانند اکثر خودروهای جدید از چراغ‌های عقب متصل بهره‌مند شده و در قسمت جلو نیز از چراغ‌های LED ماتریکسی نسل دوم استفاده می‌کند که 50 درصد المان نوری و 15 درصد خروجی نور بیشتری دارد. در تریم Sport Line این چراغ‌ها به صورت استاندارد نصب می‌شود و می‌تواند همراه با یک نوار نورانی در جلوپنجره همراه باشد.


داخل کابین اشکودا کودیاک تغییرات کاملا محسوس هستند و به محض ورود به چشم می‌آیند. لیور تعویض گیربکس بر روی ستون فرمان منتقل شده و حالا مابین صندلی‌ها جلو فضای بیشتری وجود دارد. استفاده از Smart Dials بر روی سلکتورهای چرخشی آئودی TT با نمایشگر 1.2 اینچ باعث شده تا دکمه‌های فیزیکی بیشتری حذف شود. نمایشگرهای سلکتورهای اول و سوم به راننده و سرنشین اجازه می‌دهد تا دمای سیستم تهویه مطبوع، گرمکن و سرد صندلی را تنظیم کنند. نمایشگر وسط اما 4 صفحه دارد که تنظیمات صدا، سرعت فن، جهت باد و سیستم تهویه مطبوع هوشمند را در اختیار سرنشینان جلو قرار می‌دهد. مابقی تنظیمات از طریق نمایشگر شناور 10 اینچ استاندارد و یا 13 اینچ سفارشی سیستم اطلاعات و سرگرمی انجام می‌شود.


فضای صندوق اشکودا کودیاک نسخه 5 نفره در حالت عادی 740 لیتر است که 75 لیتر از نسخه قبلی بیشتر شده اما در صورتیکه صندلی‌های ردیف دوم را بخوابانید این عدد به 2105 لیتر خواهد رسید که 40 لیتر بیشتر از نسل قبلی خواهد بود. اگر نسخه 7 سرنشین انتخاب شود در حالت عادی 340 لیتر، در حالیکه ردیف سوم تا شده 845 لیتر و حداکثر تا 2035 لیتر فضا در اختیار سرنشینان قرار می‌گیرد.

 


از ویژگی‌های این کابین می‌توان به چهار پورت USB-C با توان 45 وات، یک پورت USB-C با خروجی 15 وات در آینه مرکزی، 9 بلندگو (سیستم صوتی Canton با 14 بلندگو به صورت سفارشی)، دو شارژر وایرلس 15 وات، ماساژور صندلی جلو و منو جدید سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد.


قوای محرکه اشکودا کودیاک در پایه‌ترین حالت با نمونه 1.5 لیتر TSI همراه با سیستم هایبرید ملایم آغاز می‌شود. این نمونه که بر اساس چرخه میلر کار می‌کند، 148 اسب‌بخار قدرت دارد و از توربو variable geometry بهره می‌برد. مانند محصولات کمپانی مادر، این نمونه نیز از active cylinder technology فولکس‌واگن برای صرفه جویی در مصرف سوخت استفاده می‌کند. سیستم بازیابی انرژی از ترمزها نیز بر روی اشکودا کودیاک نصب شده است.


اگر قدرت بیشتر نیاز باشد، پیشرانه 2 لیتر توربو TSI در دسترس قرار می‌گیرد که 201 اسب‌بخار قدرت تولید دارد و به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. برای افرادی که به پیشرانه دیزل علاقه دارند نیز گزینه 2 لیتر TDI با 148 و یا 190 اسب‌بخار قدرت موجود است. نمونه 148 اسب‌بخار قدرت خود را به چرخ‌های جلو و نمونه قدرتمندتر به هر چهارچرخ منتقل می‌کند.


یک نمونه پلاگین هایبرید بر اساس پیشرانه 1.5 لیتر توربو درنسوز با 148 اسب‌بخار قدرت وجود دارد که با یک موتور الکتریکی ترکیب می‌شود و در مجموع 201 اسب‌بخار قدرت در اختیار راننده قرار می‌دهد. نیرو بخش موتور الکتریکی باتری با ظرفیت 25.7 کیلووات ساعت است که تنها 100 کیلومتر بُرد مسافت دارد. اشکودا کودیاک را می‌توان با شارژر AC 11 کیلووات و یا DC 50 کیلووات شارژ کرد.


اشکودا کودیاک اوایل سال آینده به فروش خواهد رسید.

نظر دهید


در همین زمینه