شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تیگارد X35
تداوم تولید و سیاست شرکت بازار را تنظیم کرد

اکثر متقاضیان خودرو که قصد استفاده واقعی از خودرو را ندارند معمولا به دنبال محصولاتی هستند که در آینده رشد قیمت داشته یا اختلاف قیمت کارخانه‌ای آن با قیمت بازار اختلاف مناسبی داشته باشد تا با فروش آن سود خوبی را از آن خود کنند. اما در دنیا خودرو کالای مصرفی است و به قصد سرمایه‌گذاری خریداری نمی‌شود.


موارد یاد شده مربوط به یک بازار خودروی معقول در سطح دنیا است اما دو محصول در بازار ایران هستند که قیمت کارخانه‌ای آن‌ها بالاتر از قیمت بازار است. دو محصول KMC T8 و تیگارد X35 قیمت کارخانه‌ای بالاتری نسبت به بازار داشتند. اما دلیل این تفاوت برای هر دو خودرو متفاوت است.


KMC T8 به نسبت عرضه و متقاضیان نسبت مناسبی داشته و عملا بازار از نظر تعداد عرضه و تقاضا کاملا مناسب است و از این نظر کمبودی در بازار مشاهده نمی‌شود از طرف دیگر برند کرمان موتور با گستردگی شبکه خدمات پس از فروش شرایط مناسبی داشته و در نهایت حتی با افزایش قیمت کارخانه‌ای این محصول بازار واکنش چندان خاصی به این تغییر قیمت نشان نداد.


از طرف دیگر دلایل برای تیگارد X35 کاملا متفاوت است، سانیار موتور پارسیان عرضه کننده خودرو مونتاژی تیگارد X35 در ابتدا می‌توانست قیمت‌گذاری مناسب‌تری داشته باشد، برند تیگارد در میان مردم ناشناخته بود و حتی با توجه به شرایطی که برای برخی عرضه کنندگان خودرو پیش آمده، عملا موانعی برای استقبال مناسب از این خودرو بود.


خودرویی در ایران به قیمت مناسب و استقبال در بازار می‌رسد که با توجه به هزینه‌های خودرو از خدمات مطلوبی برخوردار باشد، قطعات آن به راحتی در دسترس بوده و تولید آن به حدی ادامه پیدا کند که از نظر فراوانی در آینده نیز خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد.


به نظر می‌رسد این موارد همه برای تیگارد X35 اتفاق افتاد و باعث شد به نقطه مطلوب نرسد اما در چند ماه اخیر و بعد از نمایشگاه خودروی تهران به نظر می‌رسد این روند در حال تغییر است. به طوریکه در چند روز اخیر این فاصله میان قیمت کارخانه و بازار کمتر شده و استقبال از این خودرو در شرایط‌ فروش‌های اخیر رو به افزایش است.


برای این موضوع هم دلایلی را می‌توان بیان کرد، برخی از دلایل آن اقتصادی بوده و به شرایط قیمت ارز و شرایط تورم مربوط است اما جدا از این دو مقوله به نظر می‌رسد سانیار موتور پارسیان با تداوم تولید تیگارد این نشانه مثبت را به بازار داد تا از نظر تیراژ این خودرو در سطح مناسبی تولید خواهد شد، در همین چند ماه گذشته چند نمایندگی تیگارد در کشور افتتاح شد و همچنین برنامه‌های شرکت برای گسترش این نمایندگی‌ها نیز تبیین شد.


با اضافه شدن گروه ماموت به جمع سهامداران سانیار موتور پارسیان و حضور تیگارد X35 در جمع خودروهای گروه ماموت در نمایشگاه خودرو تهران عملا به اعتبار تیگارد X35 افزود تا فاصله این دو قیمت کاهش پیدا کند. به نظر می‌رسد با تداوم این سیاست‌ها در سانیار موتور پارسیان در آینده نه چندان دور باید شاهد رشد قیمت تیگارد X35 در بازار باشیم.

نظر دهید


در همین زمینه