شبکه‌های اجتماعی

  • عکاس: عمید ناصر
تیگارد X35، کراس‌اوور جدید بازار با قیمت رقابتی
اتومبیل فارسی - تیگارد X35

اولین کراس اوور تیگارد موتور رونمایی شد


شب گذشته سانیار موتور پارسیان به صورت رسمی از نشان تجاری و نخستین محصول خود رونمایی کرد. سانیار موتور نام تیگارد (Tigard) را برای محصولات خود برگزیده که ترکیبی از نام دو گربه‌سان Tiger ببر و Leopard (پلنگ) است. نخستین محصول تیگارد موتور، یک کراس‌اوور جمع و جور است که در ایران با نام X35 عرضه خواهد شد. تیگارد موتور جزییاتی از محدوده قیمتی این خودرو اعلام نکرده، اما وعده یک قیمت رقابتی را برای آن داده است.

 

تیگارد X35 در واقع همان بیجینگ X3 است که نام آن برای بازار ایران تغییر کرده است. بیجینگ X3 نخستین بار در سال 2019 و به دنبال ری‌برندینگ گروه بایک معرفی شد. بایک با معرفی نشنان بیجینگ، به نوعی شاخه محصولات خود با پیشوند سنوا و گروه محصولات انرژی جدید نشان بایک را ادغام و هویتی تازه برای طراحی این محصولات ایجاد کرد. پیش این موضوع، بیجینگ X3 با نام سنوا X35 شناخته می‌شد و نخستین عرضه آن به سال 2016 باز می‌گردد، اما در همین بازه کوتاه سه ساله، یک تغییر اساسی در طراحی آن رخ داده است.

 

AutomobileFarsi Tigard X35 10

 

طراحی و ابعاد تیگارد X35

در نمای جلو، مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری تیگارد X35 را می‌توان ورودی هوای بزرگ و چراغ‌های LED روشنایی روز L شکل آن دانست که شخصیتی نسبتا مستقل به طراحی آن داده است. به نوعی تیگارد X35 هنوز درگیر مد روز با چراغ‌های دو تکه نشده است. در نمای کناری، اتصال شیشه‌های کناری به شیشه‌ عقب را می‌توان تلاش طراحان این خودرو برای ایجاد یک کاراکتر در طراحی ان دانست، اما در نمای عقب حجم‌پردازی‌های سپر و بدنه، در نگاه نخست چری تیگو 7 را برای شما تداعی می‌کند، به ویژه این که گرافیک چراغ‌های نیز با سه خط عمودی، درست همان چیزی است که در تیگو 7 دیده بودیم. با این وجود باید گفت تیگارد X35 طراحی پخته و هماهنگی دارد که به چندان آسان نمی‌توان آن را مورد انتقاد قرار داد.


تیگارد X35 یک کراس اوور کامپکت است که با طول، عرض و ارتفاع 4325، 1830 و 1640 میلی‌متری، ابعادی بین ام‌وی‌ام X22 و ام‌وی‌ام X55 دارد. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2570 میلی‌متر است که فضایی راحت را برای سرنشین‌های هر دو ردیف ایجاد می‌کند.

 

AutomobileFarsi Tigard X35 11

 

کابین تیگارد X35

داشبورد تیگارد X35 طراحی مدرن و قابل قبولی دارد. یک نمایشگر 8 اینچی که ابعاد آن چندان بزرگ نیست، به سبک خودروهای امروز در قسمت بالایی داشبورد قرار گرفته و پایین‌تر از آن کنترل‌های سیستم تهویه، با طراحی خاص و منحصر به فرد کمی به سمت راننده متمایل شده است. فرمان به صورت Dکات (ته صاف) طراحی شده و خبر از صفحه‌ کیلومتر دیجیتالی در این خودرو نیست. پوشش صندلی‌ها ترکیبی از چرم و پارچه است و تنظیم آن‌ها به صورت دستی امکان‌پذیر است.


با وجود اندازه جمع و جور تیگارد X35، درون کابین آن با فضایی بزرگ و راحت مواجه هستیم. سرنشین‌های هر دو ردیف فضای پا و سر نسبتا بزرگی دراند. فضای بار نیز نسبتا مناسب است و با خواباندن صندلی‌های ردیف دوم با نسبت 60:40 امکان افزایش دارد، با این حال عدد دقیقی از حجم فضای بار آن منتشر نشده است.

 

امکانات و تجهیزات رفاهی تیگارد X35

سانیار موتور، ترکیب عجیبی از امکانات را برای تیگارد X35 در نظر گرفته است. با وجود این که برخی امکانات ساده از فهرست امکانات این خودرو حذف شده، اما برخی امکانات که توان رقابتی آن را افزایش می‌دهد، برای آن در نظر گرفته شده است. برای نمونه، تیگارد X35 در ایران با تودوزی ترکیبی چرم و پارچه عرضه می‌شود و حتی تنظیم صندلی‌های آن به صورت دستی انجام می‌شود، اما در سوی دیگر شاهد این هستیم که این خودرو با سانروف پانورامای نسبتا بزرگ عرضه می‌شود. از دیگر امکانات تیگارد X35 می توان به فرمان برقی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان، دو کیسه هوا (در بازارهای جهانی تنها مجهزترین تیپ این خودرو با 6 کیسه هوا عرضه می‌شود)، سنسور پارک، دوربین دنده عقب، استارت دکمه‌ای، آینه‌ها و شیشه‌های برقی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی و تنظیم دیجیتالی سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد. فهرستی که هرچند می‌تواند کامل‌تر باشد، اما تمام آنچه برای استفاده روزانه نیاز دارید در آن گنجانده شده است.

 

AutomobileFarsi Tigard X35 34


مشخصات فنی تیگارد X35

تیگارد X35 در ایران با یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ عرضه می‌شود که توان تولید 147 اسب‌بخار (در برخی منابع 150 اسب بخار اعلام شده است) و 210 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه با کد A151R1 و حجم دقیق 1499 سی‌سی، همان موتوری است که در بایک سابرینا به کار گرفته می‌شود، با این تفاوت که به توربوشارژ مجهز شده است. این اشتراک می‌تواند یک نقطه قوت برای خدمات تیگارد X35 به شمار برود. نیروی این موتور با توسط یک جعبه دنده CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.


سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است و ترمزهای آن در جلو و عقب به ترتیب دیسکی خنک شونده و دیسکی است. تیگارد X35 همچنین به سیستم های کمکی مانند سیستم کنترل کشش (TCS)، برنامه کنترل پایداری (ESP) و سیستم کمک شروع حرکت در سربالایی (HAC) مجهز است.


این امکانات به تیگارد X35 کمک می‌کند تا ایمنی بیشتری برای سرنشین‌ها فراهم کند. در بحث ایمنی هر چند در کاتالوگ فارسی این خودرو امتیاز 5 ستاره از موسسه تست تصادف چین درج شده است، اما تنها نتیجه‌ای که در جست و جوهای ما به دست آمد، مربوط به آزمایشی است که سال 2015 روی نسخه اولیه سنوا X35 با دو کیسه هوا در موسسه تست تصادف چین انجام شده امتیاز 4 ستاره را دریافت کرده است.

 

AutomobileFarsi Tigard X35 20

 

قیمت و زمان عرضه تیگارد X35 در بازار ایران

حضور تیگارد X35 در ایران، می‌تواند شرایط بازار را رقابتی‌تر کند. هر چند هنوز عدد دقیقی از قیمت تیگارد X35 اعلام نشده، اما زمزمه‌های مبنی بر عرضه این خودرو در محدوده 600 تا 700 میلیون تومان شنیده می‌شود. اگر تیگارد X35 در این محدوده قیمتی عرضه شود و سانیار موتور بتواند آن در تیراژ قابل توجه عرضه کند، می‌تواند به یک گزینه خوش قیمت با ویژگی‌های قابل قبول تبدیل شود و کار را برای رقیب‌های کهنه‌کار دشوار کند. فروش تیگارد X35 احتمالا از ابتدای تابستان سال جاری آغاز می‌شود.

 

نظر دهید


در همین زمینه