شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تسلا Y
جنگ آماری بین تویوتا و تسلا

هفته پیش، اطلاعات کامل و جامع مربوط به آمار فروش خودروهای سواری برخی از برندها در سال ۲۰۲۳ منتشر و مشخص شد که تسلا مدل Y توانسته عنوان پرفروش‌ترین خودروی سال را از آن خود کند. اکنون اما تویوتا نیز توانسته آمار خود را تکمیل کند و حال این‌طور به نظر می‌رسد که تویوتا کرولا به این مقام مهم دست یافته است. البته این که کرولا یا محصول تسلا را پرفروش‌تر بدانید، به شیوه تحلیل داده و آمار فروش شما بستگی دارد. در این مطلب، به بررسی تمام موارد منتشرشده در رابطه با این موضوع خواهیم پرداخت.

گزارش اولیه بر اساس آماری منتشر شد که توسط شرکت Jato Dynamics جمع‌آوری شده است. این شرکت به صورت عمومی تایید کرد که آمار فروش جهانی محصولات تویوتا هنوز تایید نشده است. آن‌ها البته با اطمینان گفتند که فروش جهانی تسلا مدل Y به قدری قابل‌توجه بوده که بعید است محصولات تویوتا بتوانند به آن نزدیک شوند.

حالا مشخص شده که این کار برای تویوتا چندان هم سخت نبوده و خودروساز ژاپنی خود دست به کار شده و با انتشار آمار رسمی جهانی فروش محصولات خود، تمام ادعاهای قبلی را رد کرده است. یکی از سخنگویان تویوتا گفته که این برند به شکل رسمی، «تقریبا ۹۴۴ هزار دستگاه RAV4 و ۱.۶۴ میلیون دستگاه کرولا در سال ۲۰۲۳» فروخته است.

در مقایسه با گزارش اولیه که هفته پیش منتشر شد، فروش مدل RAV4 پایین‌تر بوده اما فروش کرولا بسیار بیشتر از آن چه که قبلا تصور می‌شد بوده است. با در نظر داشتن این آمار، کرولا توانسته از تسلا مدل Y که ۱.۲۳ میلیون دستگاه فروش داشته هم فروش بیشتری را به نام خود ثبت کند.

پس می‌توان گفت که تویوتا کرولا پرفروش‌ترین خودروی سال بوده، درست است؟ نه الزاما!

تویوتا مدل‌های مختلفی از کرولا یا محصولاتی که بر اساس آن ساخته شده‌اند را در بازارهای جهانی به فروش می‌رساند از جمله نسخه‌های مختلف برای چین و مدل کرولا کراس که در بازار آمریکای شمالی عرضه می‌شود. برای بررسی دقیق آمار ارائه‌شده توسط تویوتا، باید ببینیم کدام نسخه‌های این مدل در آمار کلی فروش قرار گرفته‌اند.

یکی از سخنگویان تویوتا درباره این موضوع گفته است: «این آمار شامل تمام محصولات با نام کرولا از جمله کرولا SDN، کرولا X (کرولا کراس در ایالات متحده)، نسخه هاچ‌بک (آئوریس)، واگن، فیلدر (نسخه مخصوص ژاپن) و جی‌آر کرولا می‌شود اما فروش مدل لوین (نسخه مخصوص چین) در آن لحاظ نشده است.»

همان‌طور که می‌بینید، کمی ابهام در آمار تویوتا وجود دارد چون این گزارش شامل نسخه‌های متفاوت کرولا با بدنه‌های مختلف (سدان، واگن، هاچ‌بک و همچنین نسخه کراس) می‌شود. اگر بخواهیم سایر آمار فروش را با رویکرد مشابهی بررسی کنیم، می‌توانیم آمار فروش تسلا مدل۳ و مدلY را هم یکی در نظر بگیریم چون این دو خودرو عملا نسخه‌های متفاوتی از یک محصول هستند. طبق اطلاعات تسلا، فروش کلی این محصولات در سال ۲۰۲۳، یک میلیون و ۷۳۹ هزار و ۷۰۷ دستگاه بوده است.

اگر با همین منطق پیش برویم، آمار فروش ترکیبی دو مدل تسلا با اختلاف ۱۰۰ هزار دستگاهی، بیشتر از میزان فروش خانواده کرولا در سال ۲۰۲۳ بوده است: ۱.۷۴ میلیون دستگاه برای تسلا و ۱.۶۴ میلیون دستگاه برای تویوتا.

هر شکلی که بخواهیم به این آمار نگاه کنیم، یک چیز مشخص است و آن هم عملکرد تحسین‌برانگیز تسلا به عنوان یک برند اختصاصی خودروهای الکتریکی است. این خودروساز آمریکایی یا پرفروش‌ترین محصول سال را در اختیار داشته و یا دومین خودروی پرفروش که هر دو،‌ دستاورد بسیار مهمی محسوب می‌شوند. فراموش نکنیم که تسلا عنوان پرفروش‌ترین کراس‌اوور ۲۰۲۳ را هم از آن خود کرده است.

این دستاورد مهم به لطف افزایش ۶۳ درصدی فروش در آمار سال به سال محقق شده است. مدلY نقشی کلیدی در نگه داشتن تسلا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودروهای الکتریکی دنیا داشته و بعد از آن،‌ برند بی‌وای‌دی قرار دارد که فعلا در رتبه دوم ایستاده اما فروش روزافزون آن باید مدیران تسلا را کمی بترساند چون امکان تبدیل شدن این خودروساز چینی به بزرگ‌ترین سازنده محصولات الکتریکی در سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

در مقابل، موفقیت کرولا نیز تاییدیه‌ای برای رویکرد آهسته و پیوسته تویوتا در قبال خودروهای الکتریکی است. این خودروساز ژاپنی بعد از فروکش کردن شتاب مشتریان برای خرید محصولات الکتریکی و مشاهده افت محسوس در آمار فروش این خودروها، توانایی و موفقیت محصولات تنفس‌طبیعی و هایبریدی خود را برجسته کرد. شک و تردید ناگهانی که مشتریان صنعت خودرو در قبال خودروهای الکتریکی در طول سال ۲۰۲۳ از خود نشان دادند باعث شد که بسیاری از سرمایه‌گذاران شرکت‌های این محصولات، دلسرد شده و حتی بعضی از برندهای مطرح و معروف (مثل فورد) از سیاست‌های الکتریکی خود عقب‌نشینی کنند.

نظر دهید


در همین زمینه