شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سیتروئن C4 و C4 X
با وعده مصرف سوخت بهینه‌تر

استلانتیس در حال گسترش دادن فناوری هایبریدی خفیف به دیگر مدل‌های فعلی است. سیتروئن C4 و C4 X آخرین محصولاتی هستند که این به‌روزرسانی را دریافت می‌کنند و اکنون، امکان سفارش نسخه جدید آن‌ها که Hybrid 136 نام گرفته وجود دارد.

پیشرانه جدید ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر الکتریکی‌شده خفیف در واقع نسخه تحول‌یافته‌ای از پیشرانه پراستفاده ۱.۲ PureTech محسوب می‌شود. البته استلانتیس می‌گوید که ۴۰ درصد قطعات این پیشرانه کاملا جدید هستند. یک موتور الکتریکی کوچک در کنار جعبه‌دنده جدید ۶ سرعته اتوماتیک (e-DCS6) قرار داده شده که قدرت آن توسط یک باتری لیتیوم‌یونی ۴۸ وولتی تامین می‌شود. این باتری در زیر صندلی راننده قرار داده شده و قدرت خود را با استفاده از ترمزهای احیاکننده باز می‌یابد.

پیشرانه الکتریکی می‌تواند تا ۲۸ اسب بخار و گشتاور ۵۵ نیوتن‌متر تولید کند اما فقط تا ۱۲ اسب بخار آن در اختیار شتاب‌دهی خودرو خواهد بود. خوشبختانه پیشرانه اصلی ۱.۲ PureTech توانایی تولید ۱۳۴ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر را دارد. اگرچه پیشرانه جدید یک هایبریدی خفیف محسوب می‌شود، اما سیتروئن ادعا می‌کند که مدل‌های C4 و C4 X می‌توانند در محیط‌های شهری تا ۵۰ درصد مواقع در حالت الکتریکی فعالیت کنند. به همین خاطر میزان مصرف سوخت آن‌ها در مقایسه با نسخه‌های غیرالکتریکی‌شده همین مدل‌ها، به اندازه ۲۰ درصد کم‌تر خواهد بود. همچنین، مقدار کربن دی‌اکسید تولیدشده توسط آن‌ها نیز با ۲۰ درصد کاهش، به ۱۰۷ گرم در هر ۱۰۰ کیلومتر (در چرخه ترکیبی WLTP) خواهد رسید.

کراس‌اوور کوچک سیتروئن و دوقلوی فست‌بک آن در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ معرفی شدند و همچنان، به فعالیت خود بدون به‌روزرسانی‌های ظاهری ادامه خواهند داد. این اولین باری است که سیتروئن C4 و C4 X به فناوری هایبریدی خفیف ۴۸ وولتی در زیر کاپوت خود مجهز می‌شوند. خودروساز فرانسوی می‌گوید که ۲۵ درصد از میزان فروش C4 و ۳۵ درصد از فروش C4 X در اروپا، متعلق به نسخه‌های الکتریکی این محصولات است که نشان‌دهنده علاقه خریداران این مدل به پیشرانه‌های الکتریکی آن‌ها است.

نسخه‌های جدید سیتروئن C4 و C4 X را می‌توان از همین حالا سفارش داد و انتظار می‌رود که در بهار ۲۰۲۴، اولین دستگاه‌ها به دست صاحبان جدید خود برسند. سیتروئن C4 Hybrid 136 قیمت شروعی برابر با ۳۳ هزار و ۲۰۰ یورو (۳۵ هزار و ۹۱۹ دلار) خواهد داشت و C4 X را هم می‌توان با قیمت پایه ۳۳ هزار و ۹۰۰ یورو (۳۶ هزار و ۶۷۶ دلار) سفارش داد.

علاوه بر مدل‌های سیتروئن C4، C4 X و C5 Aircross که برچسب Hybrid 136 را حمل می‌کنند، می‌توان همین پیشرانه هایبریدی خفیف را در گستره‌ای از محصولات دیگر برندها مثل پژو (مدل‌های ۲۰۸، ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸) و اوپل (مدل‌های کورسا و موکا) نیز پیدا کرد. انتظار می‌رود که نسل بعدی اوپل کراس‌لند و نسخه‌های آینده مبتنی بر C3 Aircross هم مجهز به همین پیشرانه باشند.

نظر دهید


در همین زمینه