شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سرنوشت ب‌ام‌و سری۳ درون‌سوز
کارخانه مونیخ از ۲۰۲۷ تمام‌الکتریکی خواهد شد

ب‌ام‌و میلیون‌ها دلار از سرمایه نقد خود را در کارخانه تولیدی اصلی خود در مونیخ سرمایه‌گذاری کرده است تا آن را برای آینده‌ای تمام‌الکتریکی آماده کند. خودروساز آلمانی می‌گوید که با پایان سال ۲۰۲۷، این مرکز فقط به تولید خودروهای الکتریکی مشغول خواهد شد و برنامه‌ای ۶۵۰ میلیون یورویی (برابر با ۷۱۱ میلیون دلار) برای رسیدن به این هدف دارد.

کارخانه مونیخ که کار خود را با تولید موتورسیکلت و موتور هواپیما شروع کرده بود، به نوعی مرکز تولیدی پرچم‌دار ب‌ام‌و محسوب می‌شود و سال گذشته ۱۰۰ ساله شد. تولید خودرو در این کارخانه از سال ۱۹۵۲ شروع شد و هم‌اکنون، میزبان محصولات مهم و حیاتی باوارایی‌ها مثل سری۳ است. البته این مرکز مسئولیت تولید خودروهایی مثل مدل الکتریکی i4 را هم بر عهده دارد. مدلی که طبق اطلاعات ب‌ام‌و، نزدیک به یک چهارم تیراژ تولید روزانه هزار دستگاه این مرکز را تصاحب کرده بود.

خودروهای الکتریکی اکنون ۱۵ درصد از فروش جهانی ب‌ام‌و را تشکیل می‌دهند و تقاضا برای آن‌ها در سال ۲۰۲۳، افزایش ۷۴.۴ درصدی داشت. انتظار می‌رود که با معرفی مدل‌های جدید مجموعه Neue Klasse، میزان تقاضا و فروش این محصولات حتی بیشتر هم شود. در واقع ب‌ام‌و انتظار دارد که تا سال ۲۰۲۶، خودروهای الکتریکی تا ۳۰ درصد از کل فروش برند را تشکیل دهند. سال ۲۰۲۶ هم‌زمان است با عرضه اولین محصول خانواده NK که یک شاسی‌بلند الکتریکی هم‌اندازه X3 است. ب‌ام‌و اکنون در حال خالی کردن کارخانه مونیخ و جا باز کردن برای این محصول شاسی‌بلند است. یک سال بعد از آن، سری۳ الکتریکی که از پلتفرم و پیشرانه‌های مجموعه NK بهره می‌برد، عرضه خواهد شد.

در ابتدا، تولید خودروهای الکتریکی در کنار محصولات درون‌سوز در مونیخ ادامه خواهد یافت اما ب‌ام‌و می‌گوید که با پشت سر گذاشتن سال ۲۰۲۷، این مرکز به صورت تخصصی به تولید خودروها الکتریکی خواهد پرداخت. ب‌ام‌و با هدف جا باز کردن برای خط تولید محصولات الکتریکی جدید خود، بخشی از فرآیند موتورسازی خود را هم به مراکزی در انگلستان و اتریش منتقل کرده است. ب‌ام‌و همچنین قصد تاسیس و افتتاح چهار ساختمان جدید در مونیخ را هم دارد.

احتمالا بعد از عرضه سری۳ الکتریکی، ب‌ام‌و یک نسخه درون‌سوز دیگر هم از این مدل معرفی خواهد کرد. این نسخه بر اساس پلتفرم ارتقایافته CLAR ساخته خواهد شد اما این که سری۳ درون‌سوز قرار است کجا تولید انبوه شود هنوز مشخص نیست. یکی از گزینه‌ها،‌ کارخانه تولیدی ب‌ام‌و در مکزیک است که همین الان هم سری۳ سدان را برای بازار آمریکای شمالی تولید می‌کند. اگرچه فعلا اوضاع انقدر نگران‌کننده نشده که بخواهیم آینده تلخی را برای سری۳ درون‌سوز متصور شویم، اما دلهره علاقه‌مندان ب‌ام‌و نیز تا حدودی قابل‌درک است. دلهره‌ای که سکوت مدیران ب‌ام‌و هم باعث تقویت و شدت بیشتر آن شده است. البته بعید است که ب‌ام‌و حداقل فعلا بخواهد سری۳ درون‌سوز را به طور کامل کنار بگذارد اما طرفداران این خودروساز آلمانی امیدوار هستند که با انتشار اطلاعات رسمی در آینده‌ای نزدیک، هر چه زودتر از سرنوشت و آینده یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین مدل‌های برند مطلع شوند.

نظر دهید