شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - کارخانه BYD
دستاورد بزرگ و مثال‌زدنی برای بی‌وای‌دی

بی‌وای‌دی توانسته در بخش تولید خودروهای انرژی جدید (NEV)، به یک دستاورد مهم و تاریخی برسد. تعداد خودروهای تولیدشده توسط خطوط تولید این برند چینی از سال ۲۰۰۸ تا به امروز، از مرز ۶ میلیون دستگاه گذشت. بی‌وای‌دی در آپریل ۲۰۲۲، تغییری استراتژیک داشت و با توقف تولید تمام مدل‌های درون‌سوز، تمرکز خود را به طور کامل روی خودروهای NEV گذاشت که شامل محصولات پلاگ‌این هایبریدی، گسترش‌دهنده‌های رنج مسافتی و خودروهای تمام‌الکتریکی می‌شود.

بی‌وای‌دی با افتخار توانسته عنوان اولین خودروسازی که به این دستاورد می‌رسد را تصاحب کند. البته توجه به این نکته ضروری است که این دستاورد، صرفا شامل گروه خودروهای NEV می‌شود. خودروسازهای دیگر در بخش‌های متفاوتی توانسته‌اند به دستاوردهای مشابه برسند. به عنوان مثال، تویوتا در سال ۲۰۲۰، دستاورد تولید ۱۵ میلیون خودروی هایبریدی خودشارژ را از آن خود کرد. تسلا نیز در سپتامبر ۲۰۲۳، تولید ۵ میلیون دستگاه خودروی الکتریکی خالص را پشت سر گذاشت و اعلام کرده که در اوایل سال ۲۰۲، این رقم را به ۶ میلیون دستگاه خواهد رساند.

شش میلیونمین خودروی انرژی جدید تولیدشده توسط بی‌وای‌دی، یک مدل فنگ‌چنگ بائو لئوپارد ۵ بود که اخیرا از خط تولید تاسیسات ژنگژو بیرون آمد. این شاسی‌بلند پلاگ‌این هایبریدی، کمی کوچک‌تر از تویوتا لندکروزر پرادو است و در آگوست گذشته معرفی شده بود. تولید و تحویل اولین دستگاه‌ها هم در ماه نوامبر شروع شد.

AutomobileFa BYD Fang Cheng Bao Leopard 5



بررسی دستاوردهای تولید پیشین بی‌وای‌دی نشان می‌دهد که تقاضا و میزان فروش خودروهای انرژی جدید، به شدت در حال افزایش است. بی‌وای‌دی به ۱۳ سال زمان نیاز داشت تا به یک میلیون دستگاه تولیدی این گروه از خودروها برسد. رسیدن به دومین میلیون، یک سال زمان گرفت و تنها ۶ ماه بعد از آن، این برند چینی توانست به سه میلیون دستگاه تولیدشده خودروهای NEV برسد. در ادامه، بی‌وای‌دی پس از ۹ ماه توانست دو میلیون دیگر هم به این تعداد اضافه کند و در نهایت، رسیدن به شش میلیونمین دستگاه تولیدشده نیازمند فقط ۳ ماه بود. البته در این میان، افزایش توان تولیدی بی‌وای‌دی را هم نباید فراموش کرد.

تحلیل آمار فروش خودروها در چین نیز اطلاعات مشابهی را نشان می‌دهد. فروش محصولات PHEV و EREV به شکل فزاینده‌ای در این کشور شدت گرفته است. یکی از عوامل این افزایش محبوبیت را می‌توان قیمت نسبتا پایین این خودرو در مقایسه با مدل‌های تمام‌الکتریکی دانست. وابسته بودن کم آن‌ها به زیرساخت‌های شارژ الکتریکی باعث شده که این خودروها به گزینه‌ای در دسترس، ارزان و محبوب در بین خریداران چینی و البته برندهای خودروساز این کشور تبدیل شوند.

بی‌وای‌دی ۹ کارخانه تولیدی در چین دارد که مسئول تولید خودروهای پلاگ‌این هایبریدی و تمام‌الکتریکی هستند. علاوه بر بازار چین که بیشترین تیراژ خودروهای بی‌وای‌دی را به خود اختصاص می‌دهد، محصولات این برند به ۵۷ کشور دنیا نیز صادر می‌شود. مدیران بی‌وای‌دی با هدف گسترش فعالیت‌های خود در مرزهای خارج از چین، قصد افتتاح تاسیسات و کارخانه‌هایی در تایلند و برزیل را هم دارند. البته بی‌وای‌دی از خاورمیانه هم غافل نمانده و با معرفی مدل سدان جدید یعنی Han برای امارات و تاسیس یک شوروم جدید در دوبی، نشان داده که قصد جا ماندن از بازار این منطقه را ندارد.

نظر دهید


در همین زمینه