شبکه‌های اجتماعی

بزرگ، لوکس و قدرتمند

اکسید یکی از زیرگروه‌های تحت مدیریت چری است و از برندهای لوکس و مرغوب این خودروساز چینی محسوب می‌شود. محصولات این برند در ایران توسط مدیران‌خودرو اما با نام متفاوتی عرضه خواهند شد. برند تازه‌تاسس مدیران‌خودرو با نام اکستریم برای محصولات اکسید در نظر گرفته شده و در حال حاضر، حضور حداقل سه محصول این برند با نام‌های اکستریم VX، اکستریم TXL و اکستریم LX برای بازار ایران تایید شده است.



مدل VX اولین بار در نمایشگاه گوانگژو ۲۰۱۹ و در قالب یک مدل مفهومی معرفی شد. نسخه تولیدی آن در نمایشگاه پکن ۲۰۲۰ به نمایش گذاشته شد و فروش آن در چین نیز از مارچ ۲۰۲۱ آغاز شده است. این مدل اولین بار در نمایشگاه خودروی اصفهان که یک ماه پیش برگزار شده بود، در ایران به نمایش گذاشته شد. اکستریم VX بر اساس پلتفرم M3X توسعه داده شده و با ۳ ردیف صندلی و ظرفیت ۷ سرنشین، یک کراس‌اوور لوکس سایز بزرگ و خانوادگی محسوب می‌شود. طول، عرض و ارتفاع این محصول به ترتیب ۴۹۷۰ میلی‌متر، ۱۹۴۰ میلی‌متر و ۱۷۹۵ میلی‌متر است و فاصله بین محورهای آن هم به ۲۹۰۰ میلی‌متر می‌رسد. طول تقریبا ۵ متری خودرو و فاصله بین‌محوری ۲.۹ متری آن، نشان‌دهنده اندازه بزرگ و فضای جادار و کافی برای سرنشینان است. وزن خالص این مدل نیز حدودا ۱۸۰۰ کیلوگرم خواهد بود.



طراحی خارجی و نمای بیرونی
در بخش طراحی اکستریم VX، جلوپنجره بزرگ آن با خطوط افقی کرومی که دارد،‌ بیش از هر چیز به چشم می‌آید. چراغ‌های LED در جلو و مه‌شکن‌های عمودی آن، جذابیت خاصی به ظاهر خودرو بخشیده‌اند. طراحی این مدل بر اساس یک زبان طراحی به‌روز و مشابه خودروهای مدرن اروپایی انجام شده است. از نمای جانبی، رینگ‌های ۲۰ اینچی قابل‌مشاهده هستند و با توجه به اندازه بزرگ خودرو،‌ انتخاب این چرخ‌ها کاملا منطقی و حتی لازم برای چنین ابعادی به نظر می‌رسند. در واقع بسیاری از محصولات چینی با ایراد مشابهی مواجه می‌شوند و آن هم رینگ‌های کوچک است که از جذابیت خودرو و البته توانایی‌های آن می‌کاهند. خوشبختانه با چنین مشکلی در اکستریم VX مواجه نیستیم.

چراغ‌های عقب به صورت یکپارچه کار شده و عرض اکستریم VX را در بر گرفته‌اند. دو خروجی اگزوز در پایین سپر عقب وجود دارد که بر خلاف بسیاری از مدل‌های مشابه چینی یا حتی اروپایی، این خروجی‌ها تزیینی و جعلی نیستند و حقیقتا کار می‌کنند. از نمای کناری، فاصله بین محورها بیشتر به چشم می‌آید و شاهد ادامه پیدا کردن ابهت خودرو از این زاویه نیز هستیم.

 

 



فضای داخلی و کابین
هنگام ورود به اکستریم VX و در همان نگاه اول، فضای داخلی مدرن و لوکس بیشتر از هر عنصر دیگری، پذیرای سرنشینان است و محیط کافی و مناسب برای آن‌ها را تضمین می‌کند. رودری‌های مشکی پیانویی خودنمایی می‌کنند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که انگار از خود رودری جدا شده‌اند. کلیدهای قفل در و تنظیم برقی صندلی راننده که مجهز به حافظه مجزا است در این قسمت دیده می‌شوند. حافظه صندلی توانایی ذخیره ۳ تنظیم پیش‌فرض را دارد. البته نمی‌توان این قسمت را مشاهده کرد و یاد برخی از مدل‌های مرسدس‌بنز نیفتاد چون سنت قرار دادن حافظه صندلی در رودری‌ها متعلق به محصولات این برند آلمانی است.



صندلی‌های جلو بزرگ و حجیم هستند و راحتی مثال‌زدنی و تحسین‌برانگیزی را ارائه می‌دهند. نشیمن‌گاه صندلی سرنشین جلو تا ساق پا ادامه دارد و فضای راحتی را در اختیار سرنشین قرار می‌دهد. باز هم همانند خودروهای الکتریکی سری EQ مرسدس‌بنز، شاهد استفاده از ۳ صفحه بزرگ در فضای پشت فرمان و سرنشین جلو هستیم. این نمایشگرها به شکل یکپارچه کنار هم قرار داده شده‌اند که یکی از آن‌ها، کلاستر یا پنل ابزار دیجیتالی است که در پشت فرمان قرار دارد و اطلاعات کاملی را به راننده منتقل می‌کند. مواردی مثل سرعت، دور موتور یا مصرف سوخت از جزئی‌ترین و ابتدایی‌ترین اطلاعات به نمایش گذاشته‌شده توسط این پنل هستند. پنل وسطی یک نمایشگر بزرگ است که دسترسی به تقریبا تمام تنظیمات و منوها از طریق آن انجام می‌شود. راننده می‌تواند با گشت‌وگذار در این منوها، سیستم‌ها و آپشن‌های مختلفی را مشاهده و فعال کند. تنظیماتی از جمله لولینگ چراغ جلو یا حتی این که در صندوق عقب که به صورت الکتریکی باز و بسته می‌شود تا چه ارتفاعی بالا برود و بایستد در این منوها دیده می‌شوند. سومین مانیتور که روبه‌روی سرنشین جلو قرار دارد نیز از منوهای تنظیم تهویه مطبوع و سیستم صوتی بهره می‌برد.



در کنسول مرکزی اکستریم VX دو جا لیوانی (کاپ هولدر) به همراه چند خروجی USB و تایپC مشاهده می‌شود. شارژ بی‌سیستم تلفن‌های هوشمند نیز در همین بخش قرار داده شده و از کنسول می‌توان به عنوان زیرآرنجی برای راننده و سرنشین جلو نیز استفاده کرد. یک پنل مشکی بین فضای کاپ هولدر و پورت‌های یو‌اس‌بی دیده می‌شود که روی آن، دکمه استارت و استاپ قرار دارد. این پنل مشکی، یکپارچه است اما بخش‌های مختلف آن با کمی فشار، مثل دکمه فرو می‌رود و تنظیمات سیستم تهویه توسط راننده هم در آن قرار دارد.



فرمان اکستریم VX از طراحی جالبی بهره می‌برد چون ممکن است در نگاه اول، این‌طور به نظر بیاید که از یک طراحی با ۲ پره برای آن استفاده شده اما در واقع،‌ فرمان از طراحی ۴ پره (۲ پره افقی در هر دو سمت) بهره می‌برد. مشخصا برخی از عناصر طراحی محصولات مرسدس‌بنز منبع الهام فضای داخلی این خودرو بوده‌اند چون همانند بسیاری از مدل‌های این برند آلمانی، دسته‌دنده اهرم‌مانند آن در پشت فرمان قرار گرفته است.



فضای جادار و صندلی‌های راحت برای سرنشینان عقب نیز وجود دارد. ردیف دوم می‌تواند میزبان ۳ سرنشین باشد. آن‌ها از پنل دیجیتالی مخصوص خود بهره می‌برند و به سیستم تهویه مطبوعی که انحصارا برای همین ردیف تعبیه شده، دسترسی دارند. دو سرنشین ردیف سوم هم از دریچه سیستم تهویه مطبوع مخصوص خود بهره می‌برند. اگرچه اکستریم VX حتی با هر ۳ ردیف صندلی هم فضای بار کافی و قابل‌توجهی دارد، اما می‌توان با جمع کردن صندلی‌های خم‌شدنی در این ردیف، حجم بار را هم افزایش داد. یک دکمه مخصوص برای باز و بسته کردن صندلی‌های ردیف ۳ در صندوق عقب وجود دارد.

 

 



جزئیات فنی و قوای محرکه
اکستریم VX مجهز به یک پیشرانه ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ با قابلیت پاشش مستقیم سوخت (TGDI) است. این پیشرانه توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر را دارد که این قدرت توسط یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک، به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مک‌فرسون و در محو عقب، دارای سیستم چنداتصالی (MultiLink) مستقل است.



ترکیب این ویژگی‌ها با هم باعث شده که اکستریم VX علاوه بر افزایش پایداری و هندلینگ تحسین‌برانگیز در سرعت‌های بالا، سواری قابل‌قبول و مطلوبی برای سرنشینان نیز ارائه دهد.



تجهیزات رفاهی و ایمنی
با توجه به این که اکستریم VX یک کراس‌اوور لوکس و پرمیوم است، می‌توان انتظارات زیادی از ویژگی‌های رفاهی و ایمنی آن داشت. انتظاراتی که خوشبختانه این خودرو می‌تواند به راحتی آن‌ها را برآورده کند. لیست بلندبالای تجهیزات اکستریم VX شامل موارد متعددی می‌شود که برجسته‌ترینشان را با هم مرور خواهیم کرد.

صندلی‌ها مجهز به گرم‌کن در بخش نشیمن‌گاه و تکیه‌گاه هستند. سیستم تهویه مطبوع دوگانه با تنظیمات مجزا قرار دارد. سانروف پانورامیک، فرمان برقی، سیستم‌های چندرسانه‌ای اطلاع‌رسانی و سرگرمی، سیستم هدآپ دیسپلی (HUD)، نورپردازی داخلی و سیستم صوتی قدرتمند برند Lion Sound که حتی در پشت سری صندلی‌ها بلندگو دارد نیز از سایر تجهیزات اکستریم VX محسوب می‌شوند.



اکستریم VX در قسمت سیستم‌های ایمنی و کمک‌رسان هم خیره‌کننده است. مهم‌ترین آن‌ها احتمالا مجهز بودن خودرو به تمامی آپشن‌های سیستم ADAS و سطح رانندگی خودران ۲ Plus است. ترمز پارک خودکار، سیستم کنترل پایداری (ESP)، سیستم هشداردهنده نقاط کور، سیستم هشدار انحراف از خطوط، دوربین ۵۴۰ درجه، رادار نقاط کور، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل تطبیق‌پذیر، سامانه کمک‌راننده در شرایط سربالا و سرازیری و سیستم ورود و استارت بدون کلید تنها بخشی از سامانه‌های کمک‌رسان و ایمنی خودرو را تشکیل می‌دهند. در مجموع، ۲۶ سامانه کمکی و دستیار راننده وجود دارد که رانندگی در هر شرایط و وضعیتی را راحت و ایمن می‌کنند.



تجربه رانندگی
همان‌طور که گفته شد، اکستریم VX یک کراس‌اوور بزرگ و خانوادگی با قابلیت حمل ۷ سرنشین است و به همین خاطر، قاعدتا انتظار یک سواری نرم و راحت همانند اکثر خودروهای لوکس بزرگ از آن می‌رود. عملکرد سیستم تعلیق نیز این انتظار را تایید می‌کند و در بررسی‌های میدانی، شاهد یک سواری نرم و قابل‌قبول از آن بوده‌ایم. با این حال، می‌توان یک ایراد کوچک نیز به خودرو وارد کرد. به دلیل همین نرم بودن تجربه کلی در حین رانندگی، مواقعیی که خودرو با سرعت‌های نسبتا بالا وارد پیچ می‌شود، شاهد برخی حرکت‌های گهواره‌مانند و دورانی (رولینگ) به طرفین بودیم.



تکرار این تجربه در طول زمان ممکن است نوعی حس ترس یا استرس به سرنشینان را منتقل کند اما سیستم کنترل پایداری و کمک‌رسان خودرو همیشه فعال هستند و روی کلیت عملکرد آن نظارت می‌کنند. به همین خاطر، کنترل خودرو در هیچ شرایطی از دست راننده خارج نمی‌شود. در واقع می‌توان این‌طور گفت که با وجود زاویه گرفتن خودرو در پیچ‌های تند و القای حرکت به شکل جانبی و خارج از پیچ، سیستم کنترل پایداری به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهد و اجازه از کنترل خارج شدن خودرو از دست راننده را نخواهد داد.


تقسیم وزن اکستریم VX نیز به شکلی مهندسی شده که بتواند مخصوصا در پیچ‌ها، پایداری خوبی داشته باشد. سیستم چهارچرخ محرک دائم به حفظ این شرایط کمک می‌کند. از طرفی، چرخ‌ها هم در مواقع ضروری و با دریافت قدرت کافی از موتور، به تثبیت حرکت خودرو در مسیر مدنظر راننده کمک خواهند کرد. قدرت ترمزها نیز با توجه به اندازه بزرگ و وزن نسبتا بالای اکستریم VX، بسیار خوب و منطقی محسوب می‌شود. ترمزها در شرایط اضطراری،‌ وارد مدار می‌شوند و عملکرد قابل‌قبولی دارند.



اکستریم VX از چندین حالت رانندگی متنوع نیز بهره می‌برد. مودهای اکو، نرمال، اسپرت، رانندگی در برف، رانندگی در گل و لای و رانندگی در شن در دسترس راننده هستند. با انتخاب هر کدام از این حالات، عملکرد جعبه‌دنده، پاسخ موتور و دریچه گاز و البته عملکرد سیستم‌های پایداری و ایمنی نیز متفاوت خواهند شد. طبیعتا بهترین و بالاترین عملکرد خودرو را می‌توان در حالت اسپرت تجربه کرد که در آن، شتاب‌گیری و کشش به شکل بهتر و موثرتری انجام خواهد شد و تعویض دنده هم سریع‌تر رخ خواهد داد. گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متری خودرو شاید کمی انتظارات ما از این مدل نسبتا تند و تیز و پرشتاب را بالا ببرد اما در نهایت باید به این نکته توجه کرد که اکستریم VX به دلیل جثه بزرگ و وزن بالایی که دارد، عملکرد نسبتا محدودی هم خواهد داشت. در واقع نمی‌توانیم از آن به اندازه خودروهای اسپرت یا حتی کراس‌اوورهای کوچک و فشرده انتظار سرعت یا شتاب‌گیری داشته باشیم.

مدیران‌خودرو هنوز زمان دقیق عرضه و قیمت نهایی اکستریم VX را اعلام نکرده است اما پیش‌بینی می‌شود که شاهد هزینه‌ای در محدوده قیمتی ۳.۵ میلیارد تومان باشیم.

نظر دهید


در همین زمینه