شبکه‌های اجتماعی

چری تیگو4 را بهتر بشناسیم
Automobile Farsi - MVM X55

در آستانه ورود به بازار ایران

کم‌تر از دو سال پیش بود که چری کراس‌اوور کوچک خود را در نمایشگاه اتومبیل شانگهای رونمایی کرد. خودرویی که نتیجه تلاش تیم طراحی جدید چری بود و المان‌هایی تازه را به طراحی اتومبیل‌های چری افزود. چری تیگو 5ایکس در برخی نقاط دنیا با نام تیگو4 نیز شناخته می‌شود و مدیران خودرو نیز در برنامه دارد تا این محصول را احتمالا با نام ام‌وی‌ام ایکس55 به زودی در بازار ایران عرضه کند. چیزی که ما را بر آن داشت تا نگاهی دوباره به این محصول چری داشته باشیم، تغییرهایی است که در طراحی آن ایجاد شده است. تغییرهایی که بسیار سریع بر این خودرو اعمال شده است.
این موضوع نشان دهنده اهمیت تحقیق و توسعه در خودروسازهای چینی است و می‌توان ارتباط میان واحد بازاریابی و تحقیق و توسعه را نیز در آن جست و جو کرد. مهم‌ترین تغییری که چری تیگو4 تجربه کرده، طراحی نمای جلوی آن است، یعنی همان موضوعی که تیم خبری در نخستین نشست خبری پس رونمایی به آن انتقاد داشت. در حقیقت باید گفت طراحان این اتومبیل قسمت پایین چراغ جلوی آن را حذف کرده‌اند تا بیش‌تر به برادر بزرگ‌ترش چری تیگو8 شبیه شود.
با وجود انتشار تصویرهای رسمی چری تیگو 4 جدید، مدت زیادی از رونمایی رسمی آن در چین نمی‌گذرد. نسخه جدید این خودرو، افزون بر موتور توربوشارژ قبلی، به یک نمونه 1.5 لیتری تنفس طبیعی نیز مجهز شده است. چری هفت تیپ را برای این خودرو طراحی کرده که سه تیپ با جعبه دنده دستی و چهار تیپ با جعبه دنده CVT در چین عرضه خواهد شد.
نمای عقب نیز با تغییرهای کمی همراه است. قسمت قرمز رنگ چراغ‌ها به شکل یک خط باز در آمده و نوار کرومی میان دو چراغ تا درون چراغ‌ها امتداد پیدا کرده است. قسمت پایینی سپر نیز در این بخش اندکی تغییر کرده است.
چری تیگو 4 از نظر اندازه نزدیک به 20 سانتی‌متر از چری تیگو7 کوچک‌تر است. با این حال فضای کابین آن چندان کوچک‌تر از آن نیست. چری تیگو 4 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4358، 1830 و 1670 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن به 2630 میلی‌متر می رسد که در مقایسه با نسخه قبل از فیس لیفت اندکی تغییر داشته است.
نمای کابین چری تیگو4 تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. چری برای لوکس‌تر شدن نمای داخلی، برای داشبورد از پوشش‌های چرمی سیاه رنگ استفاده کرده که کیفیت فضای کابین را بهبود داده است. نکته دارای اهمیت دیگر نیز حذف سانروف پانورامیک است که در نسخه قبلی مورد استفاده قرار می گرفت.
یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب چری تیگو4 را می‌توان امکان اتصال آن به دستبند هوشمند عنوان کرد. با این ویژگی امکان ورود بدون کلید، روشن کردن خودرو، پایین دادن شیشه‌ها و باز کردن صندوق بار فراهم می‌شود. نمایش زمان، گام‌شمار، محاسبه میزان کالری مصرفی، سنجش ضربان قلب، یادآوری پیام‌ها، هشدار پایین بودن میزان شارژ باتری، زنگ ساعت و ... نیز از دیگر ویژگی‌های این دستبند است. چری تیگو4 به فرمان‌های اشاره‌ای نیز مجهز شده که به 6 نوع فرمان پاسخ می‌دهد. در حقیقت شما می‌توانید به تماس‌ها پاسخ دهید یا با کسی تماس بگیرید، موسیقی را عوض کنید، صدای سیستم صوتی را تنظیم کنید، سانروف را باز و بسته کنید و در نهایت سیستم تهویه مطبوع را خاموش و روشن کنید.
چری تیگو4 در چین با یک پیشرانه 1.5 لیتری با توان 116 اسب بخار و 141 نیوتن‌متر گشتاور با دو نوع جعبه دنده 5 سرعت دستی یا CVT عرضه می‌شود. یک نمونه 1.5 لیتری توربوشارژ نیز در آینده به انتخاب‌های چینی‌ها افزوده خواهد شد.
با این حال مدیران خودرو نمونه توربوشارژ را برای ایران انتخاب کرده است که توان تولید 147 اسب بخار قدرت را دارد و با یک جعبه دنده CVT با امکان تعویض دنده 9 سرعته جفت و جور می‌شود. چری تیگو4 که با نام ام‌وی‌ام ایکس55 در ایران عرضه خواهد شد، از نظر اندازه رقیبی مانند هاوال H2 را پیش رو دارد، هرچند قیمت آن در تعیین رقیبانش نقشی جدی‌تر دارد.

نظر دهید


در همین زمینه