شبکه‌های اجتماعی

فرصت بزرگ برجام جدید که نباید از دست برود
اتومبیل فارسی - خط تولید پژو 206 در ایران

با نگاهی به آینده خودروسازی و انتقال تکنولوژی

 

 

چندی پیش از احیای برجام و برداشته شدن تحریم صنعت خودروسازی کشور گفتیم. حالا به نظر می‌رسد ظرف روزهای آینده این امر محقق شده و خبر اتومبیل فارسی از مذاکرات دقیق بوده است. تحریم‌ها قطعا بی تاثیر نیست و یکی از صنایع تاثیرپذیر از تحریم، صنعت خودروسازی کشور بود. در آن زمان برآورد بر این بود که بیش از 16 هزار نفر که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با صنعت خودروسازی در ارتباط هستند، بیکار می‌شوند

 

      بخوانید ->  تحریم‌های شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز ایرانی لغو شد

 

بیم و امیدهای احیای برجام

صنعت خودروسازی به نظر می‌رسد با رفتن دولت دوازدهم و با آمدن دولت جدید در بخش خصوصی و دولتی راه خود را پیدا کرده و به نظر می‌رسد شریک اصلی این صنعت در ایران چین خواهد بود. با احیای برجام بعید به نظر برسد با توجه به این‌که از چشم‌انداز آن اطلاعی در دست نیست توافقی با سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت باشد و صرفا این برجام جدید تبادلات تجاری ایران با خارج از کشور را تسهیل خواهد کرد. به طوریکه منافع اصلی آن به سود چین و روسیه خواهد بود و تا حدی تبادلات تجاری ایران با کشورهای همسایه همچون عراق و ترکیه را بهبود خواهد داد.

 

برجام جدید در مورد صنعت خودروسازی پای چین را بیش از گذشته به کشور باز خواهد کرد و با توجه به رشد چین در صنعت خودروسازی فرصت مناسبی برای انتقال تکنولوژی از این کشور به ایران است.

 

تولید خودروهای برقی در ایران پس از برجام جدید

به صورت پراکنده از تولید خودروهای برقی در ایران صحبت به میان آمده که فرصت پیش آمده بعد از برجام جدید این زمان را خواهد داد تا با سرمایه‌گذاری خارجی، در بلند مدت در کشور به توسعه خودروهای برقی در ایران کمک کند. این صرفا به تولید خودرو برقی در کشور محدود نبوده و باید زیرساخت‌های لازم در خصوص شارژ سریع و جایگاه‌های شارژ و ساخت دیگر امکانات لازم، اقدام کرد.

یکی از مواردی که نه تنها مشکل صنعت خودرو در خصوص خودروهای برقی است بلکه یک موضوع مهم در کشور است، تامین برق است. قطعا با گسترش خودروهای برقی در جهان و ایران با رشد مصرف برق در کشور همراه  خواهد شد که باید هرچه سریع‌تر برای ایجاد نیروگاه‌ها و تامین این رشد مصرف برق در سطح کلان کشور فکر اساسی شود. حتی مسئولین در این خصوص باید بیاندیشند که با ورود خودروهای برقی در آینده نه چندان دور به کشور آیا رشد و توسعه صنعت برق به آن اندازه‌ای هست که به طور مثال در 10 سال آینده بیش از 3 میلیون خودروی برقی یا هیبریدی در کشور در حال حرکت باشند؟

 

      بخوانید ->  جک J4 برقی و جک E-JS1 دو خودروی برقی کرمان موتور

 

      بخوانید ->  آریزو 5 برقی مدیران خودرو به زودی رونمایی می‌شود + عکس

 

آینده پژوهی در صنعت خودرو و فرصت برجام جدید

رشد تکنولوژی در صنعت خودرو و تولید خودروهای برقی و همچنین تولید باتری‌های مخصوص اتومبیل‌های برقی چند موضوع مهم در صنعت آینده خودرو است. تقریبا هیچ تولیدکننده خودرویی در سطح جهان نیست که به فکر تولید خودروهای برقی نیافتاده باشد و از این رو آینده‌پژوهی در مورد صنعت خودرو و تعیین سمت و سوی این صنعت پیشرو در کشور بسیار حائز اهمیت است.

اگر برنامه‌ریزی دقیق و تخمین آینده صنعت خودرو به خوبی برآورد شود کشور به سرعت می‌تواند از فرصت برجام جدید استفاده کرده و راهگشای این صنعت و زیرساخت‌های مورد نظر آن در آینده باشد. رویکرد کلی دیپلماسی کشور به شرق نیز این فرصت را فراهم کرده تا چین با سرمایه‌گذاری مناسب در ایران و ایجاد خطوط تولید خودرو در کشور به منبعی برای صادرات محصولات چینی به کشورهای همسایه ایران به خصوص عراق، ارمنستان و آذربایجان باشد و برنامه‌ریزی رشد صادرات خودرو به کشورهای همسایه را نیز سرعت ببخشد.

در نهایت به نظر می‌رسد قبل از هرچیزی برجام جدید فرصت مناسبی برای انتقال تکنولوژی به کشور را فراهم کرده و با توجه به تجربه گذشته نباید صرفا به مونتاژ خودرو در ایران فکر کرد و وقت آن رسیده تا کشور از این فرصت، جهش بزرگی را برای صنعت خودرو در حوزه خودروهای برقی، زیرساخت‌های مورد نیاز و همچنین صادرات خودرو فراهم کند.

نظر دهید


در همین زمینه