شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - سونی آفیلا
نتیجه تحول‌یافته همکاری هوندا و سونی

جوینت‌ونچر Sony Honda Mobility از نمایشگاه CES 2024 استفاده کرد تا «نسخه تحول‌یافته‌ای» از سدان جدید خود یعنی مدل Afeela را به نمایش بگذارد.

نمونه اولیه جدیدی که در این نمایشگاه حضور داشت، از طراحی بهتر و به‌روزیافته‌ای بهره می‌برد و می‌توان آن را نزدیک‌ترین نسخه به مدل تولیدانبوه نهایی دانست. بییشترین تغییرات در جلوی خودرو رخ داده چون هم گلگیر جلو عوض شده و ظاهر جذاب‌تری به خودرو بخشیده و هم دماغه آن کمی تغییر یافته و اکنون میزبان یک نمایشگر دیجیتالی است. در کنار آن‌، چراغ‌های جلو دیده می‌شوند. گفته شده که تولید انبوه نسخه تولیدی این مدل از سال آینده آغاز خواهد شد.

تغییرات در بخش‌های کناری و انتهایی خودرو نیز ادامه دارد. این نمونه اولیه اکنون به ستون‌های مستحکم‌تر و آینه‌های کناری سنتی و رایج مجهز است. گلگیر عقب جدید، صندوق عقب بهبودیافته و چراغ‌های عقب به‌روزشده از سایر تغییرات خودرو در این قسمت محسوب می‌شوند.

به غیر از تغییرات ظاهری، اندازه خودرو نیز کمی بزرگ‌تر شده و طول آن تغییر یافته است. طول و عرض این مدل اکنون به ۴۹۱۵ میلی‌متر و ۱۹۰۰ میلی‌متر می‌رسد. ارتفاع خودرو هم ۱۴۶۰ میلی‌متر عنوان شده و فاصله بین محورهای آن ۳ متر است. در مقایسه با نسخه‌های قبلی، این نمونه از ۲۰ میلی‌متر طول بیشتر بهره می‌برد.

فضای داخلی و کابین خودرو تا حد زیادی دست‌نخورده باقی مانده است. با این حال، برخی تغییرات کوچک هم از جمله کنسول مرکزی کمی بهبودیافته دیده می‌شوند. این کنسول اکنون به یک شارژر دوقلوی بدون سیم گوشی‌های هوشمند مجهز است. نزدیک آن، فرمان خودرو قرار دارد که تغییرات محدودی داشته و سپس، آینه عقب جدید و همچنین، سیستم مانیتورینگ تازه‌ای را مشاهده می‌کنیم.

قدرت خودرو توسط موتورهای دوگانه در جلو و عقب تامین می‌شود که هر کدام قادر به تولید ۲۴۱ اسب بخار هستند و قدرت خروجی ترکیبی آن را به ۴۸۳ اسب بخار می‌رسانند. یک بسته باتری ۹۱ کیلووات ساعتی لیتیوم‌یون، تغذیه موتورها را بر عهده دارد. جزییات چندان دیگری از عملکرد فنی خودرو منتشر نشده اما جوینت‌ونچر هوندا-سونی تایید کرد که خودرو از قابلیت شارژ سریع ۱۵۰ کیلووات DC و همچنین، شارژ سطح ۲ ۱۱ کیلووات پشتیبانی می‌کند.

به غیر از به نمایش گذاشتن نمونه اولیه بهبودیافته از مدل آفیلا، سونی-هوندا موبیلیتی فناوری‌های دیگری را هم به نمایشگاه CES 2024 آورده است. از جمله یک «مامور شخصی مکالمه‌محور» که به فناوری هوش مصنوعی مخصوص مایکروسافت به نام Azure OpenAI مجهز است. اطلاعات دیگری درباره این فناوری داده نشد اما ظاهرا هدف آن‌ها، ارائه «یک سیستم هوشمند و پیشرفته فعال‌شده توسط دستورات صوتی است که می‌تواند تعاملات شبیه به مکالمات انسانی و طبیعی» را شبیه‌سازی کند.

 

 



همکاری این جوینت‌ونچر با شرکت Epic Games که یکی از غول‌های صنعت بازی‌سازی است نیز منجر به صفحه‌های جذاب و جالبی شده است که قرار است هم سطوحی از سرگرمی را ارائه دهد و هم تجهیزات ایمنی را بهبود بخشد. علاوه بر قابلیت اجرای برخی ویژگی‌های شبیه به بازی، این سیستم می‌تواند تم‌ها (themes) ظاهری متنوعی را هم اجرا کند.

هوندا می‌گوید که از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط سنسورها نیز استفاده می‌شود تا نوعی محیط ۳بعدی دیجیتالی مبتنی بر زمان واقعی ساخته و در معرض دید راننده و سرنشین‌ها قرار بگیرد. این اطلاعات را می‌توان با اتصال به اینترنت نیز تقویت کرد و به نقشه‌ها و عناصر گرافیکی دقیق‌تری رسید. این فناوری در ویدیوی به نمایش گذاشته‌شده در غرفه مخصوص هوندا، واقعا مفید و راه‌گشا به نظر می‌‌رسید چون در نقشه نهایی، خودروها، آدم‌ها و خطرات جاده به شکلی دقیق دیده می‌‌شدند اگرچه که امکان تماشای آن‌ها با چشم غیرمسلح ممکن نبود.

در نهایت، سونی هوندا موبیلیتی از همکاری جدید خود با شرکت بازی‌سازی Polyphony Digital خبر دادند. این شرکت، سازنده مجموعه بازی Gran Turismo است و حاصل این همکاری، اضافه شدن نمونه اولیه آفیلا به بازی GT 7 در اواخر امسال است.

نظر دهید