شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - زوتی T300
ثبت ضرر و افزایش نگرانی‌ها درباره آینده


زوتی اتومبیل آخرین گزارشات مالی مربوط به فصل اول امسال را منتشر کرده است. طبق این گزارشات، زوتی عملکرد چندان قدرتمندی نداشته و در واقع با ثبت ضرر، سهام‌داران خود را نگران کرده است. درآمد عملیاتی این گروه در سه ماه اول سال، به ۱۶۱ میلون یوآن رسیده که کاهش ۱۴.۴۶ درصدی سال به سال را نشان می‌دهد. ضرر کلی سهام‌داران نیز در بازه زمانی مشابه، ۱۶۳ میلیون یوآن اعلام شده است. ضرر کلی مربوط به شرکت مادر و صاحب این گروه نیز در همین بازه ۴۴۷ میلیون یوآن بوده است.

از سال ۲۰۲۰ و زمانی که زوتی اتومبیل برای فروش گذاشته شد، عملیات این گروه نیز با تغییر و تحولاتی همراه بوده است. تغییر تمرکز کمپانی از تولید و فروش خودرو به تولید مبلمان و لوازم خانه در کنار فروش قطعات خودرو و حتی ورود به صنایع دیگر را می‌توان بزرگ‌ترین تغییر دانست. گروه زوتی اتومبیل در حال حاضر، یک سیستم فروش و تحویل خودرو بر اساس سفارشات ثبت‌شده دارد. مقامات آن اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های این گروه در بخش خودرو، اکنون سرعت گرفته و عملیات تولید و فروش آن‌ها طبق سرعت پیش‌بینی‌شده جلو می‌رود. سیستم معاملات و نمایندگی‌های گروه هم متحول و استراتژی برند آن بازسازی شده است.

باید به این نکته نیز توجه کرد که زوتی پیش از این یک دپارتمان بین‌المللی ساخته بود تا بر روند فروش و تحویل خودروها در بازارهای خارجی نظارت و تسلط داشته باشد. مدل زوتی T300 قرار بود استراتژی فروش در بازارهای بین‌المللی را شروع کند و ایران نیز یکی از  این بازارها بود.

زوتی پیش از این و در نشست میان‌سالانه مدیران عملیاتی خود اعلام کرده بود که با گسترش توان خودروسازهای فعلی و ظهور برندها و نیروهای جدید، و از طرفی افزایش سختگیری نیازمندی‌های قانونی مربوط به تامین قطعات (به ویژه افزایش هزینه زنجیره تامین چیپ‌های موردنیاز) صنعت خودروسازی وارد مرحله جدیدی از رقابت سخت و طاقت‌فرسا شده است. آن‌ها گفته بودند که فضای کلی صنعت و رقابتی‌تر شدن بازار، چالش‌های جدیدی برای زوتی به وجود آورده است.

ریسک‌های مربوط به قانون‌گذاری و سیاست‌های داخلی گروه، رقابت بالای موجود در بازار، کمبود استعدادها و سخت‌تر شدن فرآیند استخدام آن‌ها و همچنین، تورم‌ها و بالا رفتن غیرمنتظره هزینه‌های جانبی و بالادستی منجر به این شده است که زوتی اتومبیل با چالش‌ها و ریسک‌های متعددی دست و پنجه نرم کند. با این حال و با وجود تمامی مشکلات، مدیران زوتی اتومبیل امیدوارند که بتوانند با بررسی همه‌جانبه و پاسخگویی فعالانه در برابر تمام چالش‌ها، هرچه زودتر از وضعیت بحرانی فعلی بیرون بیایند و سهام‌داران را امیدوار به آینده نگه دارند.

 

نظر دهید


در همین زمینه