شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - زوتی T300
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تایید کرد

 

بعد از بازگشت دوباره تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در سال 1397، تقریبا تمام شرکای تجاری خودروسازهای ایرانی بازار خودروی ایران را ترک کردند. در این میان پارس خودرو یکی از مجموعه‌هایی بود که بیش‌ترین آسیب را از این بحران کلان دید. ترک ایران از سوی رنو از یک طرف و بحران‌های مالی و ورشکستگی برلیانس از سوی دیگر، پارس خودرو را با انبوهی از تعهدات معوق تنها گذاشت. اکنون اگرچه پنج سال از این ماجرا می‌گذرد و تعهدات معوق این شرکت به حداقل خود رسیده است، اما نداشتن یک محصول اختصاصی بحرانی است که پارس خودرو همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کند.


در یک سال گذشته پارس خودرو تلاش‌های زیادی برای انتخاب یک محصول اختصاصی از میان خودروسازهای چینی داشته است تا از وضعیت کنونی که تنها کوییک را به صورت حق‌العمل‌کاری برای سایپا مونتاژ می‌کند خارج شود. گزینه‌هایی که تا کنون برای مونتاژ در پارس خودرو مطح شده‌اند از شرکت‌های دانگ فنگ، جیلی و ... بوده است. با این حال، وضعیت نابسامان مدیریتی در پارس‌خودرو و تعویض پی‌در‌پی مدیرعامل در این شرکت، موجب شده تا کنون نتیجه‌ای برای این مذاکرات حاصل نشود.


حالا گزینه جدیدی در پارس‌خودرو به عنوان محصول اختصاصی این شرکت مطرح شده که محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا آن را تایید کرده و از وجود نمونه‌های آن در ایران خبر داده است. پارس‌خودرو قصد دارد زوتی T300 را در ایران عرضه و فروش این محصول را تا پایان سال آغاز کند.


نگاهی به ویژگی‌های زوتی T300

زوتی T300 محصول سال 2016 زوتی است که نخستین بار در نمایشگاه پکن همان سال به نمایش درآمد و یک سال بعد یعنی در سال 2017 وارد چرخه تولید شد. زوتی در سال 2019 به واسطه بحران‌های مالی شدید ناشی از سرمایه‌گذاری کلان در زمینه تولید خودروهای الکتریکی، چند سالی را در ورشکستگی به سر برد و حالا در آخرین روزهای سال 2022، با جذب یک سرمایه گذار تازه تولید خود را دوباره آغاز کرده و بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از این برند، صادرات خود را نیز به زودی آغاز می‌کند و این طور که از شنیده‌ها بر می‌آید، ایران یکی از نخستین مقصد‌های صادراتی زوتی خواهد بود.


زوتی T300 یک کراس‌اوور کامپکت به شمار می‌رود که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4505، 1830 و 1640 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2610 میلی‌متر اعلام شده است. این ابعاد زوتی T300 را در بازار ایران در برابر خودروهایی مانند ام‌وی‌ام X55 پرو و تیگارد X35 قرار می‌دهد. با این حال از نظر قوای محرکه نمی‌توان زوتی T300 را رقیبی جدی برای این خودروها دانست. کراس‌اوور جدید پارس خودرو احتمالا در فاز نخست با یک موتور 1.5 لیتری (TNN4A15B) با حجم دقیق 1499 سی‌سی وارد بازار خواهد شد. این موتور از نوع تنفس طبیعی است و توان تولید 112 اسب بخار را دارد و بیشینه گشتاور آن به 143 نیوتن متر در دور موتور 4000 می‌رسد. این موتور با یک جعبه دنده 5 سرعته دستی همراه شده و نیروی آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. زوتی T300 پیش از بحران‌های اخیر زوتی با یک جعبه‌دنده CVT نیز به بازار عرضه می‌شد، اما تا کنون این جعبه دنده به گزینه‌های موجود در فهرست انتخاب‌های مشتریان این خودرو اضافه نشده است.


با این ترکیب می‌توان گفت زوتی T300 یک کراس‌اوور اقتصادی در بازار ایران خواهد بود که با قیمتی رقابتی ارائه می‌شود. هنوز برای صحبت در مورد جزئیات و تجهیزات این کراس‌اوور در بازار ایران زود است، اما بر اساس جدید‌ترین نسخه‌ای که در چین در حال تولید است می‌توان گفت نباید انتظار سطح تجهیزاتی بالایی از زوتی T300 در ایران داشت. رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی، سیستم پایش فشار باد تایر، نمایشگر 8 اینچی لمسی، دو کیسه هوا، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سنسور عقب و تودوزی چرم مصنوعی مهم‌ترین امکاناتی است که برای زوتی T300 تولید سال 2023 در نظر گرفته شده است.


مجهزترین نسخه از زوتی T300 که به شش کیسه هوا مجهز می‌شده، در سال 2018 در موسسه تست تصادف چین مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در این آزمون موفق به دریافت 5 ستاره می‌شود، هرچند که امتیاز نهایی آن در این آزمون تصادف 56.40 از 100 اعلام شده است. با این حال با توجه به تجهیزات ایمنی کم‌تر نسخه جدیدتر و همچنین تغییر معیارهای آزمون تصادف موسسه C-NCAP، به نظر می‌رسد نسخه جدید زوتی T300 با امتیاز کم‌تری از این آزمون بیرون بیاید.


زوتی T300 هر چند در میان رقبای مجهز و قدرتمند خود در بازار امروز خودروی ایران حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد، اما می‌تواند به عنوان یک گزینه اقتصادی با امکاناتی که تنها ضرورت‌های امروزی مشتری‌ را برآورده می‌کند، در بازار مطرح شود. زوتی T300 پیش از این نیز توسط یک خودروساز بخش خصوصی به ایران آمده بود و مراحل تست و دریافت استانداردهای پیش از عرضه را پشت سر گذاشت، اما شرایط بحرانی بازار ایران و همچنین بحران‌های مالی زوتی، موجب شد هرگز پای این خودرو به خیابان‌های ایران باز نشود. حال باید منتظر ماند و دید آیا T300 می‌تواند به عنوان یک ناجی برای پارس خودرو و زوتی ظاهر شود و هر دو خودروساز را از شرایط بغرنج کنونی خارج کند یا خیر!؟

 

 

نظر دهید