شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - جیلی ویژن X3 پرو
جیلی به بازار ایران بر‌می‌گردد

 

خودروسازان بم در نمایشگاه خودروی کرمان محصول جدید خود را با نام BAC X3 Pro به نمایش گذاشت. این شرکت که پس از تحریم‌های سال 1397 تنها تعداد محدودی لیفان X70 را به بازار ایران عرضه کرده بود، حالا دوباره با شریک قبلی خود به توافق رسیده و بک X3 پرو نخستین محصول از این توافق جدید است.


نگاهی به تاریخچه بک ایکس3 پرو (BAC X3 Pro)

بک ایکس3 پرو، یک کراس‌اوور کامپکت است که ریشه آن به کانسپتی باز می‌گردد که جیلی سال 2010 در نمایشگاه اتومبیل پکن به نمایش گذاشت و تولید آن را از سال 2011 آغاز کرد. در آن سال جیلی و یکی از زیرشاخه‌های آن به نام انجلون (Englon)، یک هاچ‌بک کوچک با نام جیلی SC5 را روانه بازار کردند. با بالا گرفتن تب خودروهای کراس‌اوور در بازار جهانی، SC5 از رده خارج شد و نسخه‌ای به روز شده از آن با نام جیلی ویژن X3 به بازار معرفی شد. این خودرو در حقیقت یک ریدیزاین از خودروی قبلی بود تا با ذائقه جدید مشتری‌ها همسو شود. در سال 2017، اضافه شدن محافظ‌های پلاستیکی‌ به اطراف خودرو، روف رک و افزایش اندک ارتفاع و طول این خودرو، جیلی ویژن X3 را به یک کراس اوور کوچک و ارزان تبدیل کرد. طراحی خودرو نیز در نمای جلو و عقب و همچنین فضای داخلی به کلی تغییر کرد.


سال 2019، جیلی ویژن X3 یک فیس لیفت مینور را پشت سر گذاشت. در این فیس‌لیفت طراحی سپرها تغییر کرد و در نمای جلو شاهد استفاده از جلوپنجره جدید با امضای «قطره آب» جیلی بودیم. پس از این نیز فیس لیفت، جیلی در سال 2021 یک بار دیگر تغییراتی را در ویژن X3 ایجاد کرد و این بار پسوند پرو را به آن اضافه کرد. جیلی ویژن X3 پرو علاوه بر تغییر در طراحی سپرها و جلوپنجره، این بار یک تحول جدی را در کابین تجربه کرد و طراحی فضای داخلی آن با جدیدترین متد طراحی جیلی همسو شد. خودرویی که امروز در ایران با نام BAC X3 Pro معرفی شده، همین نسخه‌ای است که در سال 2021 معرفی شده و باید آن را جدیدترین نسخه با پیشرانه درون‌سوز روی این پلتفرم دانست که به واسطه زیرمجموعه جیلی با نام مِی‌پل (Maple، شاخه‌ای که در ابتدای فعالیت گروه جیلی با نام SMA شناخته می‌شد) به ایران می‌رسد.


جیلی پس از این نیز دو محصول دیگر را بر پایه همین پلتفرم و ساختار بدنه معرفی کرده است. اولی، نمونه الکتریکی از آخرین نسخه‌ جیلی ویژن X3 پرو است که با نام جیلی EX3 شناخته می‌شود و شاخه ژئومتری جیلی آن را به بازار عرضه می‌کرد. این محصول تنها یک سال روی خط تولید باقی ماند و علت عرضه آن این بود که فیس‌لیفت ماژوری که جیلی برای این خودرو تدارک دیده بود، هنوز برای عرضه به بازار عرضه نشده بود و ژئومتری باید در آن سال (2021) یک محصول جدید به بازار عرضه می‌کرد. با آماده شدن این فیس لیفت در سال 2022، جیلی EX3 از چرخه تولید کنار گذاشته شد و ژئومتری E جای آن را گرفت. ژئومتری E از همین ساختار بدنه استفاده می‌کند، اما طراحی آن به کلی و در تمام بخش‌‌های بدنه و کابین دگرگون شده است. این خودرو نیز مانند تمام محصولات دیگر شاخه ژئومتری گروه جیلی به پیشرانه الکتریکی مجهز شده است.


مشخصات فنی بک ایکس3 پرو (BAC X3 Pro)

خودروسازان بم، مِی‌پل X3 پرو را با نشان تجاری خود به بازار ایران عرضه می‌کند. این نخستین محصول خودروسازان بم است که لوگوی جدید این شرکت روی آن استفاده شده است. لوگویی که طراحی آن توسط حسین وفایی صورت گرفته و سعی شده در آن از المان‌های شهر بم و درخت نخل الگوبرداری شود.


بک ایکس3 پرو (BAC X3 Pro)، خودرویی جمع و جور در اندازه سایپا کوییک است. اندازه بک ایکس3 پرو (BAC X3 Pro) در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4005، 1760 و 1575 میلی‌متر است و فاصله بین دو محور آن 2480 میلی‌متر است. با این اندازه باید بک ایکس3 پرو (BAC X3 Pro) یکی از کوچک‌ترین خودروهای موجود در این بخش از بازار دانست که حتی از ام‌وی‌ام X22 پرو کوچک‌تر است. با این حال فضای بار این خودرو 400 لیتر است که با امکان خواباندن صندلی‌های ردیف دوم افزایش می‌یابد.


خودروسازان بم، یک موتور 1.5 لیتری را برای بک ایکس3 پرو (BAC X3 Pro) در نظر گرفته که توان تولید 102 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه با یک جعبه دنده CVT همراه شده و نیروی آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. سیستم تعلیق در نظر گرفته شده بک ایکس3 پرو در جلو از نوع مستقل مک‌فرسون و در عقب تیر پیچشی نیمه مستقل است. ترمزهای هر چهار چرخ کراس‌اوور تازه خودروسازان بم دیسکی است و سیستم‌های کمکی ترمز مانند ABS، EBD، ESC، TCS، HHC، VDC و EBA برای آن تعبیه شده است.

 

 

ایمنی بک ایکس3 پرو (BAC X3 Pro)

بک ایکس3 پرو، سال 2012 زمانی که با نام جیلی / انجلون SC5-RV در بازار چین عرضه می‌شد، به موسسه تست تصادف چین رفت و موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از این موسسه شد. در آن سال موسسه CNCAP روش جدیدی را برای سنجش ایمنی خودروها به کار می‌گرفت. در این روش که به منظور رفع شبهه‌های موجود برای اعتبار ستاره‌های موسسه تست تصادف چین در نظر گرفته شده بود، سرعت برخورد در آزمون تصادف از جلو با سطح برخورد 40 درصد، از 56 کیلومتر بر ساعت به 64 کیلومتر بر ساعت افزایش یافت و مجموع امتیازهای آزمون نیز از 51 به 62 امتیاز رسید. با این روش، جیلی SC5 توانست در مجموع 55.4 امتیاز دریافت کند.


آپشن‌های بک ایکس3 پرو

خودروسازان بم قصد دارد BAC X3 Pro را با امکاناتی مانند دو کیسه هوا، رینگ‌های 16 اینچی آلیاژ آلومینیومی، آینه‌های کناری برقی به‌همراه گرمکن و راهنما، سانروف با قابلیت آنتی‌ترپ، چهار شیشه برقی اتوماتیک، فرمان برقی ته صاف (D-Cut) با پوشش چرمی، کروز کنترل، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، استارت و ورود بدون کلید، سیستم نمایش فشار باد تایر، کنترل‌های سیستم صوتی روی فرمان، چراغ‌های هالوژنی اتوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم روشنایی در روز، سیستم مولتی مدیا 8 اینچی به همراه بلوتوث، 8 بلندگو، دوربین دنده عقب، سنسور دنده عقب و ... به بازار عرضه کند.


قیمت و زمان عرضه بک ایکس3 پرو (BAC X3 Pro)

خودروسازان بم در حالی BAC X3 Pro را در نمایشگاه خودروی کرمان به نمایش گذاشت که هنوز جزییات عرضه این محصول به طور دقیق مشخص نشده است. مشخصات و آپشن‌هایی که در این مطلب به آن اشاره شد، جزییاتی است که خودروسازان بم در مورد بک ایکس3 پرو اعلام کرده با این حال ممکن است تا زمان عرضه با تغییراتی همراه باشد. زمان عرضه و قیمت BAC X3 Pro هنوز مشخص نیست، اما احتمالا در نیمه نخست سال 1402 و با قیمتی بین 700 تا 800 میلیون تومان باید منتظر حضور این خودرو در بازار ایران باشیم.

  

نظر دهید


در همین زمینه