شبکه‌های اجتماعی

7 محصول جدید ایران خودرو دیزل برای سال 1401
اتومبیل فارسی - پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک ایران خودرو دیزل

مدیرعامل ایران خودرو دیزل تشریح کرد

 

توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل در حاشیه مراسم رونمایی از اتوبوس برقی این شرکت، به دستاوردهای ایران خودرو دیزل در سال اخیر اشاره کرد.

به گفته وی در ۱۶ ماه اخیر این خودروساز توانسته است اتوبوس دیزلی آتروس را به یک اتوبوس برقی تبدیل کند. وی در بخش دیگری ازصحبت‌های خود به قدمت ۶۲ ساله شرکت ایران خودرو دیزل اشاره کرد و اظهار داشت که رشد و توسعه این شرکت بدون شک کمک شایانی به توسعه صنعت حمل و نقل خواهد کرد.

 

به گفته مدیرعامل ایران خودرو دیزل، این شرکت در عمر ۶۲ ساله خود موفق به تولید ۴۵۷ هزار دستگاه خودرو سنگین و تجاری شده است. روند رشد و حرکت این شرکت در دهه ۹۰ متعادل و مثبت ارزیابی شده است اما در سال ۹۰ به دلیل مواجه شدن با با بحران‌های مختلف، تولید این شرکت به ۲۰ درصد تیراژ قبلی کاهش می‌یابد.

۵۰۰۰ میلیارد تومان رقمی است که به گفته مدیرعامل ایران خودرو دیزل تا سال ۹۹ از سوی ایران خودرو به این شرکت تزریق شده است. بنابراین ایران خودرو دیزل به ورشکسته‌ترین شرکت خودروسازی با ۶۲۰۰ میلیارد تومان بدهی تبدیل شده بود. به دنبال این بحران، ایران خودرو دیزل ۲۰ درصد تعدیل نیرو نیز داشته است.

 

روند برنامه‌ریزی برای کاهش بدهی‌ها از ۱۶ ماه قبل یعنی آبان ماه سال ۹۹ آغاز شد و این روند باعث رشد تولید این شرکت در سال ۱۴۰۰ به ۷۰۰۰ دستگاه شد درحالی که در سال ۱۳۹۸ تیراژ تولید ایران خودرو دیزل ۱۴۰۰ دستگاه بوده است.

تولید ۷۰۰۰ دستگاهی ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۰ باعث شده است که این خودروساز ۳۶ درصد سهم بازار را در اختیار بگیرد. در حال حاضر ۷۰ درصد محصولات این خودروساز داخلی و ۳۰ درصد وارداتی به صورت CKD است و شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو دیزل نیز در حال حاضر از زیان خارج شده‌اند.

 

در ۱۶ ماه اخیر شرکت ایران خودرو توانسته است ۴۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی‌های خود را پرداخت کرده و ۲۰۰۰ میلیارد تومان دیگر از بدهی‌های باقی مانده نیز در ۶ ماه آینده تسویه خواهد شد. به عنوان مثال، از ۱۲۵۰ میلیارد تومان بدهی این شرکت به بانک پارسیان، ۵۰۰ میلیارد تومان از طریق تهاتر و واگذاری خودرو و مابقی نیز به صورت نقدی تسویه شده است.

ایران خودرو دیزل در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ پس از یک دهه زیان‌دهی به سود عملیاتی رسیده است که این سود در سال ۱۴۰۰ بالاتر از ۲۰۰۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

 

برنامه‌های سال ۱۴۰۱

به گفته مدیرعامل ایران خودرو دیزل، این شرکت در سال ۱۴۰۱ تولید سه موتور جدید را در برنامه کاری خود دارد که همگی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ هستند. نماد خاور در بازار بورس نیز با رشد ۹۷ درصدی همراه بوده است و پس از افزایش سرمایه، پیش‌بینی آینده درخشانی برای آن شده است.


ایران خودرو دیزل 7 محصول جدید توسعه داده است. این شرکت قصد دارد 1600 دستگاه از کشنده H5 تولید کند. در بخش کشنده‌های 6×6 که واردات آن متوقف شده است، ایرن خودرو دیزل با توسعه مدل اتامان که ترکیبی از شاسی درایو مرسدس بنز و اتاق فوتون است نیز برنامه تولید 500 دستگاهی وجود دارد. در حوزه تولید کامیونت، ایران خودرو دیزل، تولید 800 دستگاه کامیونت آرین را در برنامه خود دارد.


این شرکت طبق مذاکراتی با شهرداری تهران داشته ظرفیت تولید 7000 ون را ایجاد کرده که هنوز سفارشی برای این خودرو از سوی شهرداری ثبت نشده است. یکی از محصولاتی که با تقاضای بالایی مواجه شده، اما هنوز عرضه آن از سوی ایران خودرو دیزل آغاز نشده است، پیکاپ فوتون تونلند اتوماتیک است که احتمالا عرضه آن از سال جدید آغاز خواهد شد.


همچنین بر اساس گفته‌های مدیرعامل ایران خودرو دیزل، برای رسیدن به سرانه اتوبوس برقی در کشورهای توسعه یافته و پیشرویی مانند چین، باید 3000 دستگاه اتوبوس برقی در ایران تولید شود که ایران‌خودرو دیزل برای تامین این میزان اتوبوس برقی در سه سال اعلام آمادگی کرده است.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه