شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - ۱۰ اتفاق مهم خودرویی ۲۰۲۳
مرور اخبار پرحاشیه اما کم‌تر پرداخته‌شده سالی که گذشت

با پشت سر گذاشتن سال ۲۰۲۳، اکنون زمان خوبی است برای بررسی و مرور مهم‌ترین اخبار خودرویی که در این سال رخ داد. از هفتاد و پنجمین سالگرد پورشه گرفته تا رونمایی از نسخه تولیدی تسلا سایبرتراک، ۲۰۲۳ میزبان اتفاقات مهمی در صنعت خودروسازی بود. البته در این مطلب سراغ خبرهای مهم و جذابی می‌رویم که به اندازه کافی به آن‌ها توجه نشد. در هر صورت، این شما و این هم ۱۰ اتفاق مهم خودرویی سال ۲۰۲۳.

۱۰. اولین کارخانه تویوتا در خارج از ژاپن برای همیشه بسته شد

 

AutomobileFa Toyota 14021108 001


در آخرین هفته ۲۰۲۳، تویوتا به صورت رسمی اعلام کرد که درهای اولین کارخانه خود در خارج از ژاپن را خواهد بست. تاسیسات تولیدی سن‌‌برناردو در برزیل، سومین مرکز تولیدی تویوتا بود که در سال ۱۹۶۲ آغاز به کار کرد. این کارخانه در پاسخ به قانونی تاسیس شد که واردات خودروهایی که در خارج از برزیل تولید می‌شدند را ممنوع اعلام کرد. مسئولیت این کارخانه تولید بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه Bandeirantes بود که همان لندکروزر FJ0 با پیشرانه OM-364 مرسدس‌بنز محسوب می‌شد. تویوتا مراکز تولیدی دیگری در برزیل دارد اما متاسفانه کارخانه سن‌برناردو دیگر در استراتژی‌ها و برنامه‌های تویوتا برای بازار آمریکای جنوبی جایی ندارد.

۹. بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی دنیا با ۲۵۸ شارژر کار خود را شروع کرد

 

AutomobileFa Charger 14021108 002


چین را می‌توان پیشروی تطبیق با خودروهای الکتریکی دانست و در سپتامبر گذشته، شرکت Shell با همکاری بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ این خودروها را تاسیس کرد. نام کامل این مرکز Shell Recharge Shenzhen Airport EV Station است که با میزبانی از ۲۵۸ شارژر در دسترس عموم، ایستگاه‌های سوپرشارژر تسلا را پشت سر گذاشته است. این ایستگاه همچنین می‌تواند به بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ خودروی الکتریکی در روز، خدمات بدهد. در بالای هر شارژر، یک پنل خورشیدی قرار دارد که میتواند تا ۳۰۰ هزار کیلووات ساعت الکتریسیته تولید کند.

۸. شرکت Gas Monkey Garage تفسیر بحث‌برانگیز خود از فراری تستاروسا را به نمایش گذاشت

 

AutomobileFa 2023 14021108 003


نمایشگاه سالانه SEMA باعث جمع شدن بهترین‌ها و بدترین‌های دنیای تیونینگ در آمریکا می‌شود و در سالی که گذشت، یکی از موردبحث‌ترین مدل‌های آن محصول شرکت Gas Monkey Garage بود. آن‌ها نسخه‌ای الکتریکی از فراری تستاروسا را به نمایش گذاشتند که سقف و شیشه جلو نداشت و فضای داخلی آن هم به یک مدل مناسب برای سه سرنشین تبدیل شده بود. عجیب‌تر اما جایگاه صندلی راننده بود که همانند مدل عجیب و جذاب Gordon Murray Automotive T.50، در مرکز اتاقک قرار گرفته بود. این مدل قطعا یکی از محصولات بحث‌برانگیز نمایشگاه SEMA بود اما به هر حال، توانست خلاقیت و میزان دقت به جزییات شرکت GMG را هم به نمایش بگذارد.

۷. بیش از ۲۰۰ خودروی کلاسیک در یک کلیسا پیدا شد

 

AutomobileFa Classic Cars Church 14021108 004


در طول ۲۰ سال گذشته، پدیده Barn Find یا پیدا کردن خودروهای کلاسیک و افسانه‌ای در جاهای قدیمی و خاک‌گرفته‌ای مثل انبارها و گاراژهای ازکارافتاده به یک تفریح و البته فعالیت مهم علاقه‌مندان دنیای خودرو تبدیل شده است. بسیاری از آن‌ها پس از پیدا کردن چنین خودروهایی، سراغ بازسازی و احیای این مدل‌های دوست‌داشتنی می‌روند. در آپریل گذشته بود که شرکت Gallery Aaldering از برگزاری یک مزایده بزرگ خبر داد که شامل یکی از بزرگ‌ترین Barn Find دنیای خودرو می‌شد: ۲۳۰ دستگاه خودرو در یک کلیسای متروکه و دو محل دیگر پیدا شده بودند. این مجموعه شامل خودروهای افسانه‌ای از برندهای منسوخ و نایابی مثل آلویس، ماترا، مورتی و ویارد می‌شد اما مدل‌هایی از برندهای امروزی مثل آستون‌مارتین، ب‌ام‌و، آلفا رومئو، فراری، لانچیا، مرسدس و رولز‌رویس هم در آن وجود داشت. تمام خودروها در همان وضعیتی که یافت شده بودند و بدون طی کردن مراحل احیا به مزایده گذاشته شدند. البته خوشبختانه هیچ‌کدام آن‌ها به مرحله زنگ‌زدگی و فرسودگی مطلق نرسیده بودند چون برای چندین دهه، از آن‌ها در محیط‌های خشک و نسبتا سالم نگه‌داری می‌شد.

۶. تویوتا مجبور به پرداخت جریمه ۶۰ میلیون دلاری برای کلاهبرداری از مشتریان شد

 

AutomobileFa Toyota Logo 14021108 005


اداره محافظت از امور مالی مشتریان (CFPB) ایالات متحده در نوامبر گذشته، تویوتا را به پرداخت جریمه‌ای ۶۰ میلیونی به اتهام فریب و کلاهبرداری از مشتریان مجبور کرد. قضیه از این قرار بود که تویوتا در برنامه فروش اقساطی و اعطای وام به مشتریان خود، از آن‌ها رقم‌های زیادی به شکل ماهانه دریافت می‌کرد و نکته مهم این بود که خود مشتری‌ها نیز اطلاع چندانی از این ماجرا نداشتند و تویوتا اطلاع‌رسانی مناسبی درباره آن انجام نداده بود. در اقساط ماهانه، رقم‌های بالایی برای بسته‌های مختلف بیمه درنظر گرفته شده بود. تویوتا روی هر وام ماهانه به صورت متوسط، بین ۷۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار درآمد داشت بدون این که عملا کار خاصی انجام دهد. صاحبان خودروهای تویوتا نیز مسلما از دروغگویی این برند و شیوه ارائه خدمات آن ناراضی و عصبانی بودند. تویوتا حتی در بازپرداخت محصولاتی که ریفاند می‌شدند هم کوتاهی و اهمال به خرج داد و با تعویق چندباره آن‌ها،‌ مشتریان خود را حتی از قبل هم عصبانی‌تر کرد. در نهایت، ۳۲ میلیون دلار از این مبلغ به صورت مستقیم به مشتریانی که مبلغ ریفاند خود را نگرفته بودند بازگشت و ۹.۹ میلیون دلار هم به دست کسانی رسید که می‌خواستند برخی از بسته‌های بیمه را لغو کنند اما موفق به انجام این کار نشده بودند. ۱۲ میلیون دلار هم برای صندوق سرمایه قربانیان موسسه CFPB در نظر گرفته شد.

۵. بازبینی اولیه نشان داد که چرا پیشرانه اکوبوست V6 مدل F-150 پس از فقط ۱۵۴ هزار کیلومتر کارکرد خراب شده بود

 

AutomobileFa Engine 5 14021108 006


با افزایش قیمت متوسط خودروها در تقریبا تمامی سگمنت‌ها، میزان اعتمادپذیری به این وسایل نقلیه و انتظاراتی که کاربران از آن‌ها دارند نیز افزایش یافته است. این موضوع یکی از مباحث پرتکرار در سال ۲۰۲۳ بود. فورد F-150 یکی از پرفروش‌ترین خودروهای آمریکا است. به همین خاطر، وقتی که فردی اعلام کرد می‌خواهد پیشرانه اکوبوست V6 یک F-150 را باز کند تا ببیند که چرا این پیشرانه تا قبل از رسیدن به ۱۰۰ هزار مایل (۱۶۰ هزار کیلومتر) خراب شد و از کار افتاد، صدها هزار از طرفداران و صاحبان این مدل نیز مشتاقانه منتظر انتشار نتایج گزارش او بودند تا متوجه شوند که چه اتفاقی رخ داده است. در نهایت معلوم شد که کمبود روغن مناسب و جایگزین نکردن مرتب آن منجر به خراب شدن این موتور شده و این خود منجر به مطرح شدن دوباره خطرات چک نکردن مرتب روغن‌موتور شد.

۴. پورشه راهکار جدیدی برای زنده نگه داشتن پیشرانه‌های احتراقی پیدا کرد

 

AutomobileFa Porche 14021108 007


پورشه در خط مقدم ساخت و توسعه سوخت‌های مصنوعی قرار دارد تا بتواند به استفاده از پیشرانه‌های احتراقی ادامه دهد. با این حال در اوایل دسامبر بود که وبسایت خبری CarBuzz درخواست ثبت حقوق تجاری یک فناوری از سوی پورشه را پیدا کرد. این درخواست نشان می‌داد که خودروساز آلمانی به دنبال استفاده از فناوری جدیدی در پیشرانه‌های خود است که هم مصرف متوسط سوخت آن‌ها را کاهش خواهد داد و هم کاری می‌کند که این پیشرانه‌ها نیازی به موتور استارتر نداشته باشند و در واقع، خودشان شروع به کار کنند. پورشه با انجام این کار می‌تواند وزن خالص خودرو را کاهش دهد، سوخت موردنیاز برای استارت خودرو را ذخیره کند و منجر به وابستگی کم‌تر خودروهای مثل ۹۱۱ به سوخت‌های فسیلی در آینده شود.

۳. چه اتفاقی رخ می‌دهد وقتی که پیشرانه یکی از مورداعتمادترین برندهای دنیا خراب می‌شود

 

AutomobileFa 14021108 2023 008


همان‌طور که گفتیم، میزان اعتمادپذیری و وابستگی ما به وسایل نقلیه‌مان، یکی از موضوعات بحث‌برانگیز و پرمحتوایی بود که چندین بار در سال ۲۰۲۳ تکرار شد. این خبر هم مربوط به یک ویدیوی باز کردن و بازبینی پیشرانه‌ها است و این یکی، درباره پیشرانه ۲.۵ لیتری 2AR-FE تویوتا از مدل‌های کمری و RAV4 است. این ویدیو هم مخاطبان زیادی را جمع کرد و نشان داد که وارد شدن رطوبت بیش از حد به محفظه‌های احتراق یک پیشرانه، چه عواقب بدی در پی دارد. این پدیده که hydrolocking نام دارد، زمانی رخ می‌دهد که آب بیش از حد در حفره‌های احتراق پیشرانه جمع می‌شود. آب مثل هوا و سوخت فشرده‌پذیر نیست و وقتی که پیشرانه می‌خواهد آن را جمع و فشرده کند، صدمات تقریبا جبران‌ناپذیری به کارکرد موتور وارد خواهد شد و شاتون (ConRod که مخفف Connecting Rod است.) پیشرانه اولین قطعه‌ای است که خراب می‌شود و عملکرد موتور را دچار اختلال می‌کند. این ویدیو هم دوباره این نکته را به مخاطبان یادآوری کرد که بررسی و بازبینی مرتب موتور و اطمینان پیدا کردن از کارکرد مناسب تمام بخش‌های آن، امری مهم و ضروری در سالم نگه داشتن خودروهای تحت‌کنترل ما است.

۲. پیش‌فروش تویوتا لندکروزر جدید در آلمان فقط ۳۰ دقیقه طول کشید

 

AutomobileFa Toyota Land Cruiser 14021108 009


تنها چند روز پیش از کریسمس، شعبه آلمانی تویوتا اعلام کرد که پیش‌فروش ۱۰۰۰ دستگاه مدل لندکروزر جدید پس از فقط ۳۰ دقیقه به اتمام رسید. این مدل از زمان رونمایی اولیه خود سریعا به محصولی پرطرفدار تبدیل شد و به رقابت مستقیم با رنگلر و برانکو رفته است. ترکیب عناصر طراحی کلاسیک و قدیمی با فناوری‌های جدید و مدرن، به خوبی در این محصول جواب داده و در مقایسه با مدل پیشین لندکروزر، کوچک‌تر و ارزان‌تر است. ترکیب این طراحی جدید با پلتفرم تازه‌، گزینه‌های متنوع پیشرانه و تریم‌های تجهیزاتی مختلف باعث شد که خریداران آلمانی، هرچه سریع‌تر سراغ ثبت‌نام برای پیش‌فروش این خودرو بروند.

۱. کالیفرنیا به دنبال ممنوعیت واردات مواد کرومی است

 

AutomobileFa California 14021108 010


سال ۲۰۲۳ برای علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک چندان خوشایند شروع نشد چون کالیفرنیا در اواخر ژانویه اعلام کرد که می‌خواهد استفاده از ماده کرومیوم-۶ در مواد کرومی را تا سال ۲۰۲۷ ممنوع کند. خودروهای مدرن چندان وابسته به این ماده نیستند اما مدل‌های کلاسیک و مخصوصا فرآیندهای احیا و بازسازی خودروهای قدیمی، وابستگی ضروری و قابل‌توجهی به این ماده دارند. استفاده دوباره از روکش‌ها یا نوارهای کرومی برای بازسازی خودروهای قدیمی بسیار مهم است. برای کالیفرنیا، تنها مسئله‌ای که اهمیت داشت، آلایندگی این ماده شیمیایی است که طبق گفته آن‌ها، ۵۰۰ برابر سمی‌تر از بخارهای اگزوزهای دیزلی هستند. ایالت کالیفرنیا گفت که با متخصصین صنعت مشاوره و همکاری خواهد کرد تا روش‌های جایگزین جدیدی برای استفاده از کروم در موارد ضروری مثل احیای مدل‌های کلاسیک پیدا کند.

نظر دهید


در همین زمینه