شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - تعویض پلاک
بر اساس قانون جدید

به گزارش اتومبیل فارسی به نقل ایران جیب، لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق سامانه سکوی وصول دیون قانونی وسائط نقلیه" نسبت به استعلام و پرداخت بدهی شامل مالیات نقل و انتقال خودرو(بر اساس ماده ۳۰‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده)، جرایم رانندگی و عوارض آزادراهی اقدام فرمایند. بر اساس ماده ۳۰‌ این قانون، نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت، به استثنای ماشین‌های راهسازی، کارگاهی، معدنی، کشاورزی و شناورها، مشمول مالیات نقل و انتقال به‌شرح ذیل می‌باشند:

تولید داخل به میزان یک‌درصد (۱%) و وارداتی دودرصد (۲%) به مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده ‌(۲۸) این قانون برای سال تولید. مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده ‌تا شش‌سال پس از سال تولید، سالانه ده‌درصد (۱۰%) همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، چهل‌درصد (۴۰%) مأخذ یادشده است.

تبصره ۱- ثبت سند انتقال وسائط نقلیه توسط دفاتر اسناد رسمی و یا تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی، منوط به پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌و به ترتیبی است که سازمان مقرر می‌کند. مراجع مزبور در صورت تخلف از این حکم، ملزم به پرداخت دوبرابر مالیات پرداخت‌نشده هستند.

تبصره ۲- اولین انتقال خودرو از کارخانجات سازنده و یا وصل‌کننده قطعات پیش‌ساخته (مونتاژکننده) داخلی و یا واردکنندگان (نمایندگی‌های رسمی شرکتهای خارجی) به خریداران و همچنین هرگونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت مشمول پرداخت مالیات نقل و انتقال موضوع این ماده ‌می‌شود.

تبصره ۳- نقل و انتقال انواع خودرو و موتورسیکلت با پلاک انتظامی مناطق آزاد تجاری‌- صنعتی مشمول مالیات موضوع این ماده ‌نمی‌شود. بر این اساس، لازم است کلیه متقاضیان نقل و انتقال وسیله نقلیه، قبل از دریافت نوبت نقل و انتقال، ابتدا از طریق "سامانه مالیات و عوارض خودرو" نسبت به استعلام بدهی مالیات نقل و انتقال و پرداخت آن اقدام فرمایند. شهروندان می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۱۵۲۶ سازمان امور مالیاتی سوالات خود را در این حوزه مطرح کنند.

احراز نشانی محل سکونت
به استناد به بند د تبصره 10 قانون بودجه سال 1402 و بند ط تبصره 10 قانون بودجه سال 1401، فرماندهي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مکلف است از ابتداي سال جاري، سامانه تعويض پلاک انواع خودرو و موتورسيکلت را به نحوي ايجاد نمايد که تمامي مراحل نقل و انتقال مالکيت به صورت برخط انجام و مراجعه حضوري اشخاص صرفاً براي احراز هويت فرد، اصالت خودرو و فک و نصب پلاک باشد. بر این اساس از تاريخ 1402/02/10 احراز سکونت مراجعين به مراکز تعويض پلاک خودرو و موتورسيکلت و دفاتر خدمات خودرويي به صورت سيستمي انجام می شود. قبل از اخذ نوبت در سامانه نوبت دهي مراکز تعويض پلاک، احراز محل سکونت به صورت سيستمي انجام شود و چنانچه محل سکونت در سامانه تأييد نگردد، متقاضي مي تواند از طريق مراجعه سامانه پنجره واحد خدمات فراجا نسبت به احراز محل سکونت اقدام و پس از تأييد آدرس توسط شرکت پست مجدداً براي اخذ نوبت از سامانه اقدام نمايد . لذا متقاضیان محترم خدمات مراکز تعویض پلاک می توانند جهت احراز نشانی محل سکونت به سامانه پنجره واحد خدمات فراجا مراجعه نمایند.

شرايط و مدارک لازم جهت نقل و انتقال وسیله نقلیه

  1. حضور خريدار و فروشنده يا نماينده قانوني آن ها (وکيل) به همراه وسيله نقليه
  2. اصل شناسنامه و کارت ملي خريدار و فروشنده
  3. اصل سند مالکيت و کارت شناسايي وسيله نقليه (تذکر: در صورت مفقود شدن سند مالکيت درج يک نوبت آگهي در روزنامه هاي کثير النتشار مبني بر مفقوديت سند و سپري شدن 10 روز از تاريخ درج آگهي)
  4. گواهي مفاصا حساب تخلفات رانندگي وسيله نقليه
  5. بيمه شخص ثالث
  6. معاينه فني معتبر (خودروهايي که 4 سال از سال ساخت آن ها سپري شده باشد)
  7. مدرک احراز محل سکونت خريدار شامل: سند مالکيت يا اجاره نامه معتبر بنام خريدار، همسر ، پدر يا مادر و... (تذکر: در صورت عدم احراز محل سکونت خريدار، ارائه مدرک تکميلي شامل : دفترچه تأمين اجتماعي،معرفي نامه از کارگزيني محل خدمت با درج آدرس منزل براي کارکنان دولتي، معرفي نامه از آموزش و پرورش منطقه محل سکونت فرزندان با درج آدرس منزل)

نظر دهید


در همین زمینه