شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - خودرو الکتریکی
با سرمایه‌گذاری۶/ ۵میلیارد دلاری

 

وزارت سرمایه‌گذاری عربستان یادداشت تفاهمی به ارزش ۶/ ۵میلیارد دلار (۲۱میلیارد ریال عربستان) را با شرکت چینی «هیومن هورایزونز» متخصص در توسعه فناوری‌‌‌های خودروهای هوشمند و تولید خودروهای برقی برای انجام پروژه مشترک تحقیق، توسعه، ساخت و فروش خودرو امضا کرد.


به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، در حالی که حجم مبادلات چین با عربستان در سال گذشته (۲۰۲۲) بالغ بر ۱۰۶میلیارد دلار بوده است، این کشور با حجم مبادلات سالانه ۴۳۰میلیارد دلار، بزرگ‌ترین شریک تجاری کشورهای عربی است.


علی العمیر، معاون اداره شهرهای صنعتی و مناطق فناوری عربستان اعلام کرده که سرمایه‌گذاری‌‌‌های متنوع چین در شهرهای صنعتی عربستان در راستای اهداف ملی ارائه‌شده در برنامه‌‌‌های چشم‌‌‌انداز ۲۰۳۰ عربستان انجام می‌شود.


وی افزود: «سرمایه‌گذاری‌‌‌های چینی‌‌‌ها تا حد زیادی در شهرهای صنعتی «الخرج، سُدیر و ضرما» و همچنین «جده سوم»، «دمام اول» «دمام دوم» و «دمام سوم» در زمین‌‌‌های صنعتی که مساحت آنها به یک‌میلیون مترمربع می‌رسد انجام شده است که حدود ۲۵۰۰فرصت شغلی برای سعودی‌‌‌ها و غیر‌سعودی‌‌‌ها ایجاد می‌کند.»


به نوشته ایرنا، سازمان شهرهای صنعتی و مناطق فناوری (مدن) عربستان نیز از تحقق سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت‌های چینی به ارزش بیش از یک‌میلیارد ریال سعودی (۲۶۶میلیون دلار) در سراسر این کشور خبر داده است. این میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده توسط شرکت‌های چینی در شهرهای صنعتی عربستان همزمان با پایان دهمین دوره کنفرانس تجاری اعراب و چین در ریاض که با حضور بیش از ۲‌هزار تاجر و مقامات دولتی و تصمیم‌گیران ۲۳کشور جهان برگزار شد، اعلام شد.


الخلیج آنلاین نیز نوشته است: در حالی که روابط بین عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان و چین همچنان بر بخش انرژی متمرکز است، فشارهایی برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌‌‌های غیرنفتی در چارچوب برنامه توسعه عربستان با طرف چینی وجود دارد.

 

نظر دهید


در همین زمینه