شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - جیلی بایدو Juyie 01
اعلام قیمت‌گذاری و آماده برای فروش

 

خودروی تمام‌الکتریکی جدید جیلی-بایدو یعنی Jiyue 01 در ۲۷ اکتبر به صورت رسمی در بازار چین عرضه شد. این مدل در دو نسخه 2023 Max و 2023 Max Performance با گستره قیمتی ۳۴ هزار تا ۴۶ هزار دلار به فروش می‌رسد. برند Jiyue که پیش از این Jidu نام داشت و در آگوست ۲۰۲۳ معرفی شد، حاصل همکاری مشترک جیلی و بایدو است.

مدل Jiyue 01 که به عنوان یک شاسی‌بلند سایز متوسط تا بزرگ عرضه می‌شود، از چراغ‌های Tمانند در هر دو سمت و جلوپنجره بسته با یک خط منحنی بهره می‌برد و ظاهر جذابی دارد. به غیر از چراغ‌های متصل به هم و یک بال، چراغ‌های ترمز با ارتفاع بالا در عقب مدل Jiyue 01 دیده می‌شوند که همگی به تقویت ویژگی‌های اسپرت خودرو کمک می‌کند. بال عقب می‌تواند بنا بر شرایط مختلف رانندگی و توسط هوش مصنوعی، به صورت اتوماتیک تنظیم شود. همچنین در سرعت‌های بالای ۹۵ کیلومتر در ساعت، بال عقب به صورت اتوماتیک بالا می‌رود تا منجر به کاهش مقاومت باد شود. در زمان افت سرعت خودرو به زیر ۶۵ کیلومتر در ساعت، این بال به صورت اتوماتیک به جای خود برمی‌گردد.

برای چرخ‌ها،‌ دو گزینه ۱۹ و ۲۱ اینچی در دسترس مشتریان خواهد بود. ظاهر خودرو از کنار نیز زیبا است و شاهد به کار گرفته شدن یک طرح دو رنگ با درهای بدون قاب هستیم. همچنین دانستن این نکته نیز شاید جالب باشد که هیچ دستگیره‌ای برای درها وجود ندارد و از قابلیت‌هایی مثل سنسورهای اتومات و دستورات صوتی برای باز کردن درها استفاده شده است.

مدل Jiyue 01 بر اساس سازه SEA جیلی ساخته شده و در دو نسخه تک و دو موتوره عرضه خواهد شد. نسخه تک‌موتوره یا Jiyue 01 2023 Max توانایی تولید ۲۰۰ کیلووات و گشتاور ۳۴۳ نیوتن‌متر را دارد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن، ۷.۲ ثانیه طول می‌کشد. باتری ۷۱.۴ کیلووات بر ساعت لیتیوم‌یونی آن می‌تواند در حالت کروز تا مسافت ۵۵۰ کیلومتر را طی کند. همچنین، یک باتری انتخابی ۱۰۰ کیلووات بر ساعت نیز وجود دارد که توان مسافتی خودرو را به ۷۲۰ کیلومتر افزایش می‌دهد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن را به ۶.۹ ثانیه می‌رساند. علاقه‌مندان می‌توانند این باتری را با پرداخت ۶ هزار و ۱۵۰ دلار بیشتر به خودرو اضافه کنند.

مدل Jiyue 01 2023 Max Performance که نسخه دو موتوره خودرو محسوب می‌شود، می‌تواند ۴۰۰ کیلووات و گشتاور ۶۸۶ نیوتن‌متر را تولید کند. این نسخه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۳.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. بسته ۳ تایی باتری ۱۰۰ کیلووات بر ساعتی این نسخه نیز می‌تواند با یک بار شارژ، مسافت ۶۶۰ کیلومتر را طی کند. شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد این مدل در شرایط شارژ سریع، کم‌تر از ۳۰ دقیقه انجام خواهد شد.

 



در داخل مدل Jiyue 01 از یک صفحه ۳۵.۶ اینچی 6K استفاده شده است. این صفحه خیره‌کننده توسط پردازشگر قدرتمند Qualcomm Snapdragon 8295 تغذیه می‌شود. فرمان خودرو در مقایسه با تصاویری که از مدل پروتوتایپ منتشر شده بود، کمی تغییر کرده و ظاهر اسپرت‌تری به خود گرفته است. همچنین طبق تصاویر منتشرشده، دکمه فیزیکی خاصی در کنسول مرکزی آن دیده نمی‌شود.

مدل Jiyue 01 از سیستم صوتی SIMO بهره می‌برد که حتی در شرایط عدم اتصال به اینترنت، از تعاملات و دستورات صوتی به صورت کامل پشتیبانی می‌کند و همچنین،‌ امکان کنترل بخش‌هایی از خودرو حتی در خارج از آن نیز وجود دارد. برای ویژگی‌ها و سیستم‌های کمک‌رسان رانندگی نیز دو سیستم ROBO Drive و ROBO Drive Max دیده می‌شوند که هر دو توسط بایدو و جیدو ساخته شده‌اند. سیستم اول به صورت استاندارد برای تمام مدل‌ها عرضه می‌شود و انتخاب آن نیازمند پرداخت هزینه جداگانه نیست. البته سیستم ROBO Drive Max که مجهز به آپشن‌های بیشتری است، ۶ هزار و ۸۲۰ دلار قیمت دارد. تنظیمات سنسور خودرو نیز شامل دو چیپ قدرتمند Orin-X، هفت دوربین ۸ مگاپیکسل، چهار دوربین ۳ مگاپیکسل، دوازده رادار فراصوتی و پنج رادار موج میلی‌متری است.

با ورود مدل Jiyue 01 به بازار چین، رقابت بین کمپانی‌های بزرگ فناوری و خودرو وارد مرحله جدیدی خواهد شد. علاوه بر جیلی-بایدو، شرکت‌های دیگری مثل هوآوی و شیائومی نیز به دنبال عرضه خودروهای الکتریکی خود با قابلیت‌های پیشرفته روباتیک هستند.

نظر دهید


در همین زمینه