شبکه‌های اجتماعی

شانس دوباره برای پارک هوشمند

پارک خودرو با ریموت قانونی می‌شود

حتما تاکنون ویدئو‌های مربوط به پارک خودرو‌های سوپرلوکس از راه دور با ریموت کنترل‌های پیشرفته لمسی را در فضای مجازی دیده‌اید. باید بگوییم خبر خوب این است که خوشبختانه این تکنولوژی به زودی در بسیاری از خودرو‌های سواری معمولی نیز فراگیر خواهد شد. در حالی که تاکنون پارک از راه دور با محدودیت‌هایی در برخی از کشور‌ها همراه بود، رانندگان از اواخر ژوئن 2018 با تغییرات قوانین می‌توانند اتومبیل خود را با خیال راحت با ریموت از راه دور پارک کنند. پارک خودرو از روی ریموت کنترل به زودی به امری قانونی در بریتانیا تبدیل می‌شود. این قانون پس از تغییرات آیین‌نامه و قوانین رانندگی در انگلستان وضع شده است. اگرچه که در حال حاضر، این تکنولوژی برای خودرو‌های رده بالایی چون ب‌ام‌و سری‌5 پیش‌بینی شده است. پارک هوشمند می‌تواند از طریق کلید نامحسوس تعبیه‌شده بر روی ریموت خودرو‌ها و یا از اپلیکیشن‌های مخصوص در اسمارت‌فون‌ها انجام شود. این تکنولوژی می‌تواند بهترین ابزار برای افراد کم‌تحرک و یا راننده‌های عاجز از پارک کردن خودرو در شرایط سخت باشد.
اما کارشناسان حمل و نقل انگلستان معتقدند که قانونی شدن استفاده از تکنولوژی پارک با ریموت می‌تواند ناقض دیگر قوانین حمل و نقلی همچون استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی باشد که این باعث ایجاد پارادوکسی بزرگ می‌شود. با این حال، بعد از نظر سنجی عمومی پیرامون این موضوع و تصویب توسط آژانس استاندارد‌های راننده و وسیله نقلیه (DVSA)، قانونی بودن پارک از راه دور همراه با آپدیت جدیدی از قوانین، از ماه آینده در انگلستان و سپس سایر کشور‌های اروپایی ابلاغ خواهد شد. بند جدیدی که به آیین نامه اضافه شده است، بدین شرح است: «شما ممکن است بخواهید خودروی شخصی‌تان را به وسیله یک ریموت کنترل دستی، اپلیکیشن و یا دستگاهی مخصوص پارک کنید. اپلیکیشن یا دستگاه باید از نظر قانونی ثبت شده باشند و فرآیند پارک هوشمند شما در محل مورد نظر، نباید برای هیچ عابر پیاده یا شهروند عادی خطر آفرین شود.»
این بند از سوی کارشناسان مورد تأکید قرار گرفته است. با این حال، باز هم مسئولیت تمام خسارات احتمالی به گردن رانندگان است. رانندگان باید نحوه کار با سیستم پارک هوشمند را بلد باشند و حتی در صورت نیاز، دوره آموزشی لازم برای استفاده از این آپشن توسط خودروساز برگزار گردد. همچنین، رانندگان به هیچ وجه نباید در هنگام استفاده از اپلیکیشن مربوط به پارک هوشمند، هم‌زمان به استفاده از سایر اپلیکیشن‌های تلفن همراه یا برقراری تماس و ارسال پیام مشغول شوند. چرا که احتمال بروز تصادف و خطا در پارک خودرو را افزایش می‌دهد.
جسی نورمن، وزیر حمل و نقل انگلستان می‌گوید: «ویژگی‌هایی نظیر پارک خودرو از راه دور، به پیشرفت آینده حمل و نقل بشر و افزایش سرعت و راندمان کاری افراد در طول روز کمک می‌کند. از خستگی رانندگان کاسته شده و تسلط آن‌ها بر اتومبیل افزایش می‌یابد. به طوری که آن‌ها می‌توانند با خیال راحت‌تری پارک کنند.» این تکنولوژی قبلا توسط مایک هاوس، رییس اجرایی انجمن تولیدکنندگان موتور و تاجران قطعات خودرو نیز مورد تشویق قرار گرفته است. به خصوص در جایی که گفت این پیشنهاد‌ها، آسایش و اعتماد بیشتری را به مصرف کنندگان هدیه می‌کنند که این اخبار خوبی است. ما از تعهد مداوم دولت انگلستان برای حفظ بریتانیا، در خط مقدم توسعه و گسترس فناوری‌های نوین و تجهیزات اتصالی مربوط به صنعت خودرو، استقبال می‌کنیم.
تاکنون برند‌های لوکسی همچون مرسدس‌بنز، ب‌ام‌و، لامبورگینی، فراری، بنتلی، بوگاتی، پورشه و جگوار اقدام به ارائه این آپشن به صورت سفارشی بر روی برخی از گران‌ترین محصولات خود کرده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد که با رفع موانع قانونی بر سر راه این تکنولوژی، به زودی شاهد استفاده از آن در سطحی گسترده بر روی خودرو‌های مختلف بازار باشیم.

نظر دهید


در همین زمینه