شبکه‌های اجتماعی

عمر باتری‌های کارمانیا eK1 و مسافت قابل پیمایش آن با یکبار شارژ چقدر است؟
اتومبیل فارسی - کارمانیا eK1

کارمانیا eK1، اولین خودرو برقی ایران

شرکت خودروسازی کارمانیا روز گذشته از محصول جدید خود که اولین اتومبیل برقی بازار ایران است با نشان تجاری کارمانیا معرفی کرد. این محصول جدید یک سدان الکتریکی در سگمنت C از برند سودا (SUDA) چین با نام SA01 است که در بازار ایران با نام کارمانیا eK1 نام داشته و با نشان تجاری کارمانیا عرضه خواهد شد. آنچه در مورد خودروهای برقی اهمیت دارد، عملکرد فنی، میزان مسافت قابل پیمایش با یکبار شارژ کامل و عمر مفید موتور برقی و بسته باتری‌ها است.

 

بسته باتری به کار رفته در کارمانیا eK1، از نوع خنک شونده با آب با طرفیت 44.5 کیووات ساعت با ولتاژ 329.4 ولت از نوع نیکل-کبالت-منگنز و جریان مستقیم (DC) است. همچنین برای افزایش ایمنی سرنشینان، در زمان تصادف کلیه اتصالات برقی باتری‌ها قطع خواهد شد. دمای این بسته باتری به کمک عبور جریان مابع خنک کننده موتور الکتریکی از میان سلول‌ها در محدوده معین و استانداردی نگهداری می‌شود تا از این بابت نیز کاملا عملکردی ایمن داشته باشد.
با این بسته باتری، کارمانیا eK1 توانایی پیمایش 305 کیلومتر را در مسیرهای درون شهری و 370 کیلومتر را در مسیرهای بین شهری با یک بار شارژ کامل دارد. لازم به ذکر است که بیشینه سرعت محصول جدید کارمانیا نیز 130 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

 

بر اساس اعلام کارمانیا، میزان شارژ باتری‌های کارمانیا eK1 با شارژر خانگی 220 ولت 16 آمپری در مدت زمان 6 تا 8 ساعت از 30 درصد به 80 درصد خواهد رسید. این درحالی است که همین میزان شارژ (شارژ 30 درصد تا 80 درصد) با شارژر سریع 3 فاز 380 ولتی (فست شارژر) در مدت زمان 45 دقیقه تا یک ساعت انجام می‌شود. عمر مفید بسته باتری‌ها نیز 2300 سیکل کامل شارژ معادل با 700.000 کیلومتر پیمایش است. کارمانیا هزینه برق مصرفی برای هر بار شارژ کامل باتری‌های eK1 را حدود 3.164 تومان اعلام کرده است. بر اساس محاسبات کارمانیا، با فرض شارژ کامل باتری‌های کارمانیا eK1 به طور روزانه (هر روز یک بار شارژ کامل) در یک سال حدود 384.000 تومان هزینه برق مصرفی برای فرآیند شارژ خواهد بود که طبیعتا تعداد دفعات شارژ بسیار کم‌تر از روزانه یکبار خواهد بود.

 

 AutomobileFa Karmania eK1 Revealed8

نظر دهید


در همین زمینه