شبکه‌های اجتماعی

چگونه مصرف سوخت را کاهش دهیم

10 روش‌ برای رانندگی بهینه‌تر

افزایش قیمت بنزین، روند فزآینده آلودگی هوای کلان شهرها، ترافیک سرسام آور معابر و ماشینی شدن زندگی انسان‌ها در کشورهای پیشرفته سبب شده است که خودروهای اقتصادی، هیبریدی‌ها و الکتریکی‌ها مورد استقبال قابل توجهی قرار گیرند. اما استفاده از خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیازمند زیرساخت‌های خاص خود است. تعیبه ایستگاه‌های شارژ در فواصل مناسب، دسترسی راحت به خدمات پس از فروش این خودروها و از همه مهم‌تر، ایجاد اعتماد در میان مشتریان برای ترجیح استفاده از خودروهای پاک به جای خودورهایی که تنها از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، از عواملی است که می‌تواند بر ترویج استفاده از این خودروها کمک شایانی کنند.
با این وجود هنوز هم در بیش‌تر کشورهای جهان سایه سنگین استفاده از خودورهای بنزینی کاملا بر سر هیبریدی ها و الکتریکی‌ها سنگینی می‌کند. هنوز هم در کشورهایی که بینش و دید سنتی‌تری در آن‌ها حاکم است، ترجیح بر استفاده از خودروهای بنزینی یا به معنای عام‌تر خودروهایی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند کاملا محسوس است. در این شرایط تنها بهینه‌سازی‌ها و استفاده از تکولوژی‌های پیشرفته در طراحی و ساخت پیشرانه‌ها و کاهش وزن خودروها و همچنین فرهنگ سازی برای تصحیح رفتارهای اشتباه و تفکرات سنتی و بی پایه و اساس رانندگان است که می‌تواند نقش یک منجی را برای رهایی از مصرف بالای سوخت و کاهش آلایندگی ایفا کند. تحقیقات گسترده‌ای در زمینه رفتارهایی که منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود انجام شده و نتیجه آن در 10 بند به شرح زیر خلاصه شده است. اقداماتی که توجه به آن ها به راحتی می‌تواند تا 13 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد.

 

10-سالم بودن در باک خودرو، ساده اما کاربردی
تخمین زده شده است که نزدیک به 17 درصد خودروهای در حال حرکت در بزرگراه‌ها دارای اشکال یا فقدان درب باک هستند. این مشکل هم باعث افزایش مصرف سوخت و هم آسیب زدن به محیط زیست می‌شود. تبخیر شدن و انتشار گازهای بنزین از باک خودروهایی که دارای این مشکل هستند خسارات جبران ناپذیری را به افزایش گازهای آلاینده در هوا خواهد زد.

 

AutomobileFa Fuel Saving(9)

 

 

9-تنظیم زاویه چرخ‌ها
عبور از دست اندازها و چاله‌های خیابان‌ها به ویژه در فصل سرما و چاله‌های بزرگی که در اثر بارش برف و زمستان‌های سخت ایجاد می‌شوند، به راحتی چرخ خودروی شما را از تنظیم خارج می‌کند. این خارج شدن چرخ از تنظیم علاوه بر این که در سرعت‌های بالا خطرناک خواهد بود و ممکن است وارد آمدن ضربات ناشی از ورود چرخ خودرو به این چاله ها موجب آسیب به رینگ و تغییر شکل آن شده و در نتیجه پنچری خودرو یا خروج لاستیک از رینگ را در پی داشته باشد، باعث افزایش مصرف سوخت نیز خواهد شد. زیرا تنظیم نبودن زوایای چرخ باعث سخت‌تر حرکت کردن خودرو و افزایش فشار وارد بر موتور اتومبیل و درنتیجه افزایش مصرف سوخت خواهد شد. این مشکل می‌تواند تا 10 درصد مصرف سوخت خودرو را بالا ببرد.

 

AutomobileFa Fuel Saving(4)

 

 

8-تایرها را بازبینی کنید
تحقیقات نشان می دهد که 25 درصد خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند دارای تایرهای نامناسب بوده و فشار باد تایرهای این خودروها در محدوده مجاز قرار ندارد. تنظیم نبودن فشار باد تایرها علاوه بر تاثیر در استهلاک آن‌ها، مصرف سوخت خودرو را نیز افزایش می دهد. علاوه براین، تغییر فصل و تغییرات دمای هوا نیز در فشار باد تایرها تاثیر گذار است. بنابراین کنترل کردن فشار باد تایرها و سلامت آن ها نقش بزرگی در کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.

 

AutomobileFa Fuel Saving(1)

 

 

7- انتخاب روغن موتور مناسب
تعویض به موقع روغن موتور و استفاده از روغن موتور مناسب می‌تواند در کنار کمک به سلامت پیشرانه خودرو و کاهش استهلاک قطعات داخلی آن، بر مصرف سوخت نیز تاثیر بگذارد. استفاده از روغن با ویسکوزیته کم‌تر ( به شرط آن که از دید سازنده خودرو مجاز باشد) می‌تواند بیش از 10 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد. پیشنهاد می شود روغنی با کم ترین ویسکوزیته مجاز برای خودروتان را انتخاب کنید. به عنوان مثال استفاده از روغن 10W-30 به جای 5W-30 می‌تواند مصرف سوخت را تا 12 درصد کاهش دهد.

 

AutomobileFa Fuel Saving(8)

 

 

6-سرویس‌های دوره‌ای
چکاپ‌ها و سرویس‌های دوره‌ای خودرو و تعویض به موقع بسیاری از قطعات مصرفی نظیر فیلترها می‌تواند نزدیک به 4 درصد مصرف سوخت خودرو را کاهش دهد.

 

AutomobileFa Fuel Saving(3)

 

 

5- صندوق بار را خالی نگه دارید
تمام مهندسین صنعت خودرو در مورد این موضوع که وزن اضافی مصرف سوخت را افزایش می‌دهد اتفاق نظر دارند و کاهش وزن سریع‌ترین روش برای افزایش بهره‌وری یک خودرو است. بنابراین قسمت بار خودروی خود را خالی نگه دارید چرا که به ازای هر 45 کیلوگرم بار اضافه‌ای که در خودروی خود داشته باشید حدود 1 تا 2 درصد بر مصرف سوخت شما افزوده خواهد شد.

 

AutomobileFa Fuel Saving(5)

 

 

4-خودرو را درجا روشن نگه ندارید
یکی از موثرترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت خاموش کردن پیشرانه خودرو در زمان‌هایی است که توقف طولانی دارید. به عنوان مثال اگر در خودرو منتظر کسی توقف کرده‌اید یا پشت چراغ‌ قرمز بیش از 30 ثانیه منتظر خواهید بود، خودروی خود را خاموش کنید. این کار به این علت می‌تواند موجب کاهش مصرف سوخت شما شود که یک خودرو در حال ایستاده بهره‌وری سوخت بسیار بدی دارد و به همین دلیل است که بیشتر خودروهای مدرن با سامانه استارت/استاپ عرضه می‌شوند. همچنین از گرم کردن خودرو به صورت درجا و قبل از حرکت جدا خودداری کنید.

 

AutomobileFa Fuel Saving(6)

 

 

3-پای چپ خود را از روی ترمز بردارید
این یکی از عادت‌های بسیار غلط در رانندگی است که در هنگام رانندگی با خودرهای دنده اتوماتیک بیشتر دیده می‌‌شود. تکیه دادن پا بر پدال ترمز در زمان رانندگی در درجه اول باعث افزایش استهلاک زودتر از موعد ترمزهای خودرو شده و در مرحله بعدی می‌تواند تا 35 درصد باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود. پای خود را در زمانی که از ترمز استفاده نمی‌کنید بر روی زمین بگذارید.

 

AutomobileFa Fuel Saving(11)

 

 

2-با سرعت کم رانندگی کنید
مطمئنا شما از آن دسته رانندگانی نیستید که همیشه با سرعت حلزون در اتوبان‌ها حرکت می‌کنند و راه دیگران را می‌بندند، اما از طرفی هم مجبور نیستید پیش‌تر از همه خودروهای اتوبان با نهایت سرعت در حرکت باشید. در حقیقت به ازای هر هشت کیلومتر بر ساعت سرعت کمتری که رانندگی کنید، به عنوان مثال اگر با سرعت 104 کیلومتر بر ساعت به جای 112 کیلومتر بر ساعت برانید، مصرف سوخت شما تا 7 درصد می‌تواند بهبود یابد.

 

AutomobileFa Fuel Saving(2)

 

 

1-رانندگی آرام
بیشتر ما از تجربه کردن حداکثر شتاب خودروی خود لذت می‌بریم. ترمزهای شدید و سریع پیچیدن و پس از خروج از پیچ پدال گاز را تا انتها فشردن نیز بسیار هیجان‌انگیز می‌توانند باشند، اما حقیقت این است که چنین عادت‌های رانندگی مصرف سوخت را به شدت افزایش و همچنین ترمز گرفتن‌های شدید نیز باعث به هدر رفتن بنزینی می‌شود که برای رسیدن به آن سرعت صرف کردید. بهتر است رانندگی تند و تیز خود را برای پیست مسابقه نگه داشته و سعی کنید رانندگی آرام و روانی و برای جلوگیری از ترمز یا گاز اضافی متناسب با ترافیک پیش رو برانید.

 

AutomobileFa Fuel Saving(10)

 

نظر دهید


در همین زمینه