شبکه‌های اجتماعی

همه چیز در مورد دودی کردن شیشه خودرو
روتیتر

برچسب دودی شیشه باعث خنکتر ماندن فضای اتاق در تابستان و مانع از سوختن پوست دست سرنشینان و بخصوص کودکان می‌شود.

 

قانون راهنمایی و رانندگی در خصوص شیشه دودی

مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی، شیشه خودرو باید به نحوی باشد که رویت سرنشینان داخل خودرو مقدور باشد و لذا درصد مجاز شیشه دودی، بین 40 تا 35 % مجاز است.

پلیس راهنمایی و رانندگی و حتی نیروی انتظامی، در صورت مشاهده تخلف، مجاز به جریمه (50 هزار تومان) و حتی توقیف خودرو می باشد.

درصد شیشه دودی، در واقع مقداری از نور است که می تواند از شیشه عبور کند، مثلا شیشه دودی 35 درصد، فقط اجازه عبور 35 درصد از نور را از خود می دهد.درصد شیشه دودی، در واقع مقداری از نور است که می‌تواند از شیشه عبور کند، مثلا شیشه دودی 35 درصد، فقط اجازه عبور 35 درصد از نور را از خود می‌دهد.
معمولا افرادی که در داخل خودرو باشند (از داخل خودرو به بیرون نگاه می‌کنند)، نسبت به افرادی که از بیرون به داخل خودرو نگاه می کنند، دید بهتر و واضح تری دارند.

AutomobileFa TintedWiindshield


قوانین معاینه فنی و شیشه دودی
طبق قوانین موجود در مراکز معاینه فنی، وجود برچسب شیشه دودی (حتی کمرنگ 40 درصد) برای شیشه عقب خودرو غیر مجاز است و در صورت وجود، برگه معاینه فنی صادر نمی‌شود. اما اگر شیشه عقب خودرو بصورت فابریک دودی باشد نه برچسب (مثل پورش، لکسوس و … ) مانعی برای صدور برگه معاینه وجود ندارد. قابل ذکر است که شیشه دودی (برچسب و یا شیشه دودی فابریک کارخانه) برای پنجره های جلو و عقب، در صورتیکه سرنشینان خودرو قابل دیدن باشند، مانعی برای صدور معاینه فنی نیست.


عوامل تعیین کننده در قیمت دودی کردن شیشه

1. نوع خودرو، تعداد و نوع شیشه‌های آن (نصب برچسب دودی برای شیشه های خمیده، مانند شیشه عقب 206 سخت‌تر است).
2. کیفیت و جنس برچسب دودی (رنگ، قابلیت یو وی UV).
برچسب‌های دودی بی‌کیفیت، نصب سخت‌تری دارند و حباب‌های داخل آن‌ها بطور کامل از بین نمی‌رود، به  علاوه در اثر زمان تغییر رنگ می‌دهند و لبه‌های آن‌ها باز می‌شود.
معروفترین برندهای برچسب دودی عبارتند از: سولارگارد (Solar Gard) ، سان تک (SunTech) و لیومار (Llumar) که در صورت نصب روی شیشه، معمولا طول عمری بیشتر از خودرو دارند.


نکات مهم در نصب شیشه دودی
1. نصب شیشه دودی ابزارهای پیچیده‌ای ندارد و بصورت سیار نیز قابل انجام است، اما از چیزی که به نظر می‌رسد سخت‌تر است، و بدون تجربه و دقت امکان پذیر نیست.
2. برچسب های یو وی (UV) مانع از عبور نور مضر خورشید می‌شوند و گرانتر هستند.
3. برچسب شیشه دودی را روی لایه داخلی شیشه می‌چسبانند و برای شیشه‌های دارای تقعر (مثل شیشه عقب پژو 206 یا تندر و سندرو) زمان و هزینه بیشتری برای نصب لازم است.
4. معمولا برای زیبایی بیش‌تر، شیشه‌های عقب و جلو را به یک اندازه دودی می‌کنند.
5. اگر خودرو شما لوکس و گران است و فضای داخلی زیبا و جذابی دارد، بهتر است از برچسب‌های کم رنگ‌تر استفاده کنید.
6. در صورت نصب صحیح و بی نقص شیشه دودی، گوشه و لبه شیشه ها تمیز بریده می‌‎شوند و حباب، گرد و غبار و اثر انگشتی روی شیشه باقی نمی‌ماند. برخی حباب‌های ریز، بعد از یک روز برطرف می‌شوند.
7. برچسب‌های قدیمی شیشه دودی از پایه فلز ساخته می‌شدند و عملکرد GPS را مختل می‌کردند، اما فیلم‌های جدید این مشکل را ندارند.

 

منبع: دنده6

نظر دهید


در همین زمینه