شبکه‌های اجتماعی

پیش فروش بدون پشتوانه پژو 207i اتوماتیک این بار با مونروف

به فاصله کم‌تر از یک هفته از طرح تبدیل پژو 207i اتوماتیک با نمونه دستی

با بالا گرفتن تلاطم و آشفتگی بازار خودرو در نیمه دوم سال 97 و حرف و حدیث‌های فراروان پیرامون این مساله، راهکارهای مختلفی برای کنترل بازار و کوتاه کردن دست دلالان از سوی مقامات، کارشناسان و فعالان این حوزه ارائه شد. در این میان دلالان بازار خودرو نهایت سوء استفاده را از شرایط ایجاد شده برده و توانستند با بهره‌گیری از بسترهای اینترنتی فروش خودرو و طرح آگهی‌های کاذب، نبض بازار آزاد را دست گرفته و خودروهای موجود در انبارها و پارکینگ‌های خود را با قیمت دلخواه و سرسام‌آور راهی بازار کرده و با این روش تعادل بازار را برهم زده و قیمت‌های سوری و غیر واقعی را در چشم بر هم زدنی به قیمت‌های واقعی در بازار تبدیل کنند.
در نهایت تصمیم بر آن شد که این بازی، با ارائه طرح‌های فروش فوری و مدت‌دار از سوی دو خودروساز بزرگ کشور و فروش تنها یک دستگاه خودرو به هر شماره ملی مدیریت شده و دست دلالان از این بخش از بازار کوتاه شود تا آرامش نسبی به بازار برگشته و قیمت‌ها رنگ و روی واقعی‌تری به خود بگیرند. این طرح‌های فروش از سال 97 آغاز شده و با گذشت بیش از 3 ماه از سال 98، هنوز هم دو خودروساز بزرگ دست به ارائه چنین طرح‌هایی می‌زنند.
ناگفته نماند که این طرح‌های فروش نیز چندان بی حاشیه نبوده است. تعدد طرح‌های فروش در عین عدم اطلاع از ظرفیت فروش و ثبت‌نام در هر روز و همچنین پر شدن ظرفیت‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی در هر روز، انبار شدن چند ده هزار خودرو ناقص در انبارها و... از نقاط تاریک این طرح‌های فروش بوده و هست و باید دید که آیا این طرح‌ها منجر به رسیدن خودرو به دست مصرف‌ کننده واقعی شده است یا خیر.
هر چه باشد، خوب یا بد این طرح‌ها در کنار ممنوعیت اعلام قیمت در سایت‌های خرید و فروش خودرو، کمی بار روانی و و خبرهای لحظه‌ای از افزایش قیمت‌ها در بازار و تیترهای جنجالی پیرامون این موضوع در شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های خبری و... را آرام کرد و بحث «قیمت خودرو» در حال حاضر کم‌تر نقل محافل و مجالس است. اما هنوز از حواشی این طرح‌های فروش کاسته نشده و دلیل آن چیزی جز نقاط ابهام آور این پیش فروش‌ها و نبود نظارت کافی بر آن‌ها نیست.
دو خودروساز بزرگ در این طرح‌ها به پیش فروش بلند مدت خودروهای خود می‌پردازند، حال این که معلوم نیست خودروهای پیش فروش شده از سوی آن‌ها تولید خواهد شد یا این که در نهایت طرحی برای جایگزینی آن‌ها پیش روی مشتری قرار داده می‌شود.
جدیدترین طرح پیش‌فروش مربوط به شرایط فروش پژو 207i با سقف شیشه‌ای در دو مدل دستی و اتوماتیک از سوی ایران‌خودرو است. این در حالی که هفته گذشته ایران‌خودرو در اطلاعیه طرح تبدیل خودروهای معوق این شرکت را اعلام کرد و در این طرح نام پژو 207i اتوماتیک نیز درکنار اتومبیل‌هایی چون ایکو دنا پلاس، رنو تندر 90 پلاس و دانگ‌فنگ H30 کراس به چشم می‌خورد.
اعلام چنین طرح تبدیلی برای تعهدات معوق شرکت ایران‌خودرو و درخواست از مشتریان برای تحویل نمونه دستی پژو 207i به جای نمونه اتوماتیک، به این معنی است که این شرکت با مشکل تامین جعبه‌دنده‌های اتوماتیک روبه‌رو بوده و این کمبود در به تعویق افتادن تعهدات قبلی این شرکت نقش به سزایی داشته است.
حال این پرسش به وجود می‌آید که این شرکت چگونه می‌تواند پاسخگوی طرح فروش 207i دستی و اتوماتیک با سقف شیشه‌ای با موعد تحویل تیر تا مهر ماه 1399 خواهد بود؟ زمانی که کمبود قطعه مانع از تحویل تعهدات قبلی این شرکت شده است چه تضمینی برای تامین قطعات برای طرح‌های فروش بعدی با موعد تحویلی بیش از یک سال خواهد بود؟ و سوال بزرگ‌تر آن که چرا باید با وجود کمبود جعبه‌دنده اتوماتیک، ایران خودرو مجوزهای لازم را برای ارئه طرح مشارکت در تولید برای مدل 207i اتوماتیک دریافت کند؟
به نظر می‌رسد که راهکاری به نام «ارائه طرح تبدیل محصولات» خیال خودروسازان را راحت کرده و احتمالا در صورت عدم توانایی در تامین جعبه‌دنده اتوماتیک مورد نیاز برای 207i با سقف شیشه‌ای، متقاضیان باید پس از بازه تیر تا مهر ماه سال 1398 منتظر ارائه طرح تبدیلی برای جایگزینی نمونه‌های اتوماتیک با دستی باشند!
زمان آن رسیده تا دستگاه‌های نظارتی کمی سختگیرانه‌تر در خصوص این طرح‌های پیش فروش رفتار کنند و مشتری‌ها نیز به سادگی به وعده‌های بدون پشتوانه خودروسازها اعتماد نکنند.

به فاصله کم‌تر از یک هفته از طرح تبدیل پژو 207i اتوماتیک با نمونه دستی

نظر دهید


در همین زمینه