شبکه‌های اجتماعی

فروش جک سانری به زودی آغاز می‌شود
اتومبیل فارسی - جک سانری

با شروع تولید در مجتمع صنعتی آرین پارس موتور

شرکت آرین دیزل قصد دارد به زودی فروش جک سانرِی (Sunray) را در ایران آغاز کند. آرین دیزل که از ابتدای دهه 90 شمسی به واردات و عرضه کامیونت‌های جک در وزن‌های مختلف می‌پرداخت، اکنون تولید ون‌های این شرکت را آغاز کرده است.
داستان عرضه خودروهای تجاری سبک (LCV) جک در ایران به یک دهه پیش بر‌می‌گردد. زمانی که «ایران اتومبیل» اقدام به عرضه ون ریفاین کرد. تعداد محدودی از جک ریفاین که بر پایه هیوندای استارکس طراحی شده بود، به عنوان آمبولانس و خودروی سازمان‌های دولتی در ایران به فروش رسید. پس از آن نیز هر چند ایران‌اتومبیل تلاش کرد مدل‌های جدید این شرکت را در ایران عرضه کند، اما موفق به چنین کاری نشد.


از سوی دیگر، گروه آرین سرمایه که بیش‌تر به خاطر واردات خودروهای میتسوبیشی، دی‌اس و کامیونت‌های جک در ایران شناخته شده است، در سال‌هایی که برجام همچنان کارآمد بود، کارخانه‌ای را برای مونتاژ خودروهای روز میتسوبیشی در ایران آماده کرد که با تحریم دوباره ایران، این برنامه اجرایی نشد.
اکنون، مجتمع صنعتی آرین پارس موتور که در واقع همان کارخانه گروه آرین سرمایه است، تولید محصولات تجاری سبک جک را در ایران آغاز کرده است. نخستین محصول این شرکت، ون سانرِی است. جک سانرِی در نسخه‌های محور کوتاه و بلند و با دو ارتفاع گوناگون، سبدی کامل از ون‌ها و مینی‌بوس‌ها را ارائه می‌دهد، با این حال به نظر می‌رسد مجتمع صنعتی آرین پارس موتور قرار است در گام نخست ون 16 نفره جک سانرِی را تولید و عرضه کند.
جک سانرِی به صورت رسمی در سال 2010 رونمایی و عرضه شد، در سال 2018 خط مونتاژ این محصول در بلاروس افتتاح و عرضه این محصول با برند ماز در این شرکت آغاز شد.

 

جک سانرِی با چه مشخصاتی در ایرن عرضه می‌شود؟
آرین دیزل، جک سانرِی را با موتور 2746 سی‌سی 4 سیلندر دیزلی در ایران عرضه می‌کند که توان تولید 147 اسب بخار قدرت در 3200 دور در دقیقه را دارد و بیشینه گشتاور آن 355 نیوتن‌متر در 1800 تا 2600 دور در دقیقه است. جک سانرِی با این موتور و جعبه دنده 6 سرعته دستی با کدLC6T32 استاندارد آلایندگی یورو5 را دریافت می‌کند و به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در وب سایت آرین دیزل، ابعاد این خودرو به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع به 5995، 2098 و 2645 میلی‌متر می‌رسد و با فاصله بین دو محور 3570 میلی‌متر یعنی نسخه با فاصله محور بلند (LWB) در ایران عرضه می‌شود. این نسخه از جک سانرِی در چین با دو طول کلی 5995 و 5650 میلی‌متر عرضه می‌شود.

 

با این مشخصات می‌توان گفت آرین دیزل برای شروع بزرگ‌ترین نسخه از جک سانرِی را برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته است که با احتساب راننده به صورت 17 و 18 نفره عرضه می‌شود. همچنین گنجایش باک جک سانری 80 لیتر اعلام شده است.

ترمز‌های جک سانری در جلو ازنوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه‌ای است. سیستم‌های کمکی ABS و EBD به صورت استاندارد برای این خودرو در نظر گرفته شده، اما ترمز خفه کن موتور و ESC به صورت آپشنال برای آن عرضه خواهد شد.
از امکانات اصلی جک سانرِی می‌توان به کلاچ هیدرولیکی، فرمان هیدرولیک، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، چراغ روشنایی روز، سیستم تهویه مطبوع، قابلیت تنظیم صندلی راننده در شش جهت، پشتی قابل تنظیم صندلی شاگرد، دو کیسه هوا، سنسور دنده عقب، صفحه نمایش، ورودی USB، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تاخوگراف و پله سوار شدن جمع شونده اشاره کرد. در فهرست آپشن‌های سفارشی جک سانری نیز هشدار انحراف از مسیر، تنظیم ارتفاع روشنایی چراغ‌های جلو و چراغ جلو اتوماتیک به چشم می‌خورد.
آرین دیزل قصد دارد از دو هفته آینده به صورت رسمی فروش جک سانری را در ایران آغاز کند، بر اساس آن‌چه در صفحه اینستاگرام این شرکت منتشر شده، شرایط فروش لیزینگی نیز برای جک سانری در نظر گرفته شده است.

نظر دهید


در همین زمینه