شبکه‌های اجتماعی

SP100 کراس، کراس‌اوور جدید سایپا به طور رسمی رونمایی شد
اتومبیل فارسی - سایپا SP 100 کراس

 دومین محصول بر اساس پلتفرم SP100

سایپا در مراسمی با حضور رئیس دفتر رئیس جمهور، مدیران ارشد این شرکت و خبرنگاران از اولین کراس‌اوور خود با عنوان SP100 کراس رونمایی کرد. در کنار این کراس‌اوور، سایپا با نمایش یک دستگاه کوییک S و ساینا S خبر از آغاز تولید انبوه این دو مدل داد.

 

پیش از این قرار بود که کراس‌اوور سایپا با نام رهام کراس کانتری عرضه شود اما با تغییر نام رهام به شاهین، این نام نیز به شاهین کراس کانتری تغییر نام داد. این درحالی است که در مراسم رونمایی، سایپا محصول جدید خود را SP100 کراس خواند و اعلام کرد که با ارسال نامه‌ای به فرهنگستان زبان و ادب فارسی درخواست پیشنهاد اسم برای این محصول کرده است. فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نهایت نام آریا را برای این محصول سایپا انتخاب کرد.

SP100 کراس (آریا) دومین محصول بر اساس مگا پلتفرم SP100 سایپا است. نخستین محصولی که بر اساس این پلتفرم طراحی شد، سایپا شاهین بود که سال گذشته در نمایشگاه اتومبیل شیراز رونمایی شد و امسال برای اولین بار در طرح فروش سایپا عرضه شد. لازم به ذکر است که پیش از این نیز در زمستان سال 1398 برای اولین بار در حاشیه جلسه هیات دولت رهام کراس کانتری به نمایش درآمد اما هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی قطعی و طراحی نهایی آن اعلام نشده بود. 

 

پروژه مربوط به مگا پلتفرم SP00 از حوالی سال‌ 1393 در گروه خودروسازی سایپا مطرح شده و سایپا این پلتفرم را با مشارکت شرکت TJI چین و بر اساس پلتفرم XP90 تویوتا که نسل دوم یاریس بر اساس آن تولید شده بود توسعه داده است. این پلتفرم تویوتا در برخی محصولات چینی حاضر در بازار ایران نیز مورد استفاده قرار گرفته است. مگا پلتفرم‌ها دسته‌ای از پلتفرم‌ها هستند که قابلیت تولید چندین محصول بر اساس آن‌ها وجود دارد. بسیاری از خودروسازان نامی جهان نیز در تولید محصولات خود برای کاهش هزینه‌ها از مگا پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند که از نمونه‌های موفق آن می‌توان به پلتفرم MQB گروه خودروسازی فولکس‌واگن اشاره کرد. 

 

سایپا در مورد طراحی SP100 کراس (آریا) اعلام کرد که این اتومبیل به طور کامل توسط طراحان ایرانی طراحی شده و در طراحی آن سعی شده است تا اصول طراحی مدرن و به روز صنعت خودرو جهان رعایت شود.

سایپا در زمان رونمایی هیچ اطلاعات دقیقی از ویژگی‌های فنی و تجهیزات رفاهی و ایمنی SP 100 کراس منتظر نکرد. اما پیش‌بینی می‌شود همانند شاهین، SP100 کراس به  پیشرانه M15 توربوشارژ با توانایی تولید 110 اسب‌بخار قدرت و 165 نیوتن‌متر گشتاور و استاندارد آلایندگی یورو 5 مجهز شود. همچنین نمونه رونمایی شده توسط سایپا مجهز به جعبه‌دنده خودکار است و احتمالا  سایپا جعبه‌دنده 5 سرعته دستی (مشابه با شاهین) و ۶ سرعته خودکار را برای محصول جدید خود درنظر بگیرد.

 

آن طور که به نظر می‌رسد در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز همچون شاهین، SP100 کراس تجهیزاتی چون ترمز دیسکی خنک شونده در جلو و دیسکی در عقب، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، دکمه‌های روی فرمان،دوربین دید عقب،سامانه‌های ABS، EBD و BAS، تریم داخلی چرم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سانروف، رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی جدید، 2 کیسه هوای ایمنی، استارت دکمه‌ای، سامانه ورود بدون کلید، سنسور پارک، اتولایت، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی در روز و قفل اتوماتیک درها در سرعت‌های بالای 10 کیلومتر در ساعت مجهز خواهد شد.

 

لازم به ذکر است که صبح امروز در مجمع عمومی سالانه سایپا، سید جواد سلیمانی مدیرعامل این شرکت اعلام کرد که سایپا سالانه نزدیک به 80 هزار دستگاه شاهین و حدود 40 تا 50 هزار دستگاه از SP100 کراس (مجموعا حدود 130 هزار دستگاه) تولید خواهد کرد. این در حالی است در مراسم رونمایی از SP100، تیراژ سالانه محصولات پلتفرم SP100 که شامل شاهین و SP100 کراس (آریا) است عددی در حدود 200 هزار دستگاه خواهد بود. اتومبیل فارسی پیش‌بینی می‌کند که آمار واقعی تولید دو محصول عرضه شده روی پلتفرم SP100 عددی بین این دو مقدار اعلامی خواهد بود و این مساله که چه تعداد از این تیراژ مربوط به شاهین و چه تعداد محصول جدید SP100 خواهد بود بر اساس نیاز بازار تعیین خواهد شد. در حال حاضر سایپا 3 دستگاه از این محصول را تولید کرده و قرار است در مهر ماه سال جاری 25 دستگاه دیگر نیز از این مدل تولید شود.

 

 

نظر دهید


در همین زمینه