شبکه‌های اجتماعی

آشنایی با مشخصات فنی  و امکانات سایپا اطلس، کراس‌اوور کوچک و جدید سایپا
اتومبیل فارسی - سایپا اطلس (منبع عکس:باشاه خبرنگاران جوان)

کراس‌اوور کوچک یا هاچ‌بک کراس جدید سایپا

 

 

چند روز پیش بود که جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد که به زودی کراس‌اوور جدیدی در کلاس B با نام اطلس توسط این گروه خودروسازی معرفی خواهد شد.

 

سایپا اطلس را باید یک هاچ‌‎بک کراس کوچک‌تر از آریا است که بر اساس پلتفرم X200 سایپا توسعه یافته است. بنابراین می‌توان سایپا اطلس را یک کراس‌اوور کوچک بر پایه کوییک دانست که بر اساس اخبار منتشر شده اولین خودروی ملی با فناوری Connected Drive خواهد بود. این فناوری اتصال هوشمند موجب اتصال خودرو به تلفن همراه شده و برخی از سامانه‌های سرگرمی و ... خودرو با تلفن همراه هوشمند قابل کنترل خواهد بود. شنیده شده است این فناوری بومی سازی شده و در واقع اولین سامانه اتصال هوشمند تلفن همراه به خودرو ایرانی در محصول جدید سایپا به کار گرفته خواهد شد. 

 

 

همانند استراتژی جدید سایپا در عرضه محصولات خود در تیپ‌های مختلف S و G با ویژگی‌های متفاوت، به نظر می‌رسد که سایپا اطلس نیز از این قاعده مستثنی نباشد. با شرایط فعلی صنعت خودروی کشور و ظرفیتی که در گروه خودروسازی سایپا وجود دارد و با توجه به ویژگی‌های محصولات جدید چون سایپا شاهین و سایپا آریا، می‌توان برای نسخه پایه اطلس پیشرانه 4 سیلندر 8 سوپاپ 1.5 لیتری تنفس طبیعی را در نظر گرفت. این پیشرانه با کد M15GSI  شناسایی می‌شود و در واقع نسخه بهینه شده پیشرانه M15 است که اخیرا توسط سایپا در نمایشگاه قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در تهران به نمایش گذاشته شد. 

 

این پیشرانه تغییراتی را از جمله هدرز استیل، بهینه‌سازی سامانه پاشش سوخت، ارتقا سرسیلندر و آلیاژ به کار رفته در رینگ‌های پیستون، دریچه گاز برقی، سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT)، کاهش بین 5 تا 8 درصدی مصرف سوخت و... را پشت سر گذاشته است. این پیشرانه کماکان دارای 8 سوپاپ بوده و دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است و توانایی تولید 88 تا بیش از 90 اسب بخار قدرت را در کنار 135 نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین احتمال می‌رود که نسخه‌های قوی‌تری از اطلس نیز با پیشرانه بهینه شده 16 سوپاپ و خروجی میانگین 110 اسب بخار در آینده عرضه شود. همچنین همانند شاهین، سایپا اطلس در ابتدای عرضه با جعبه دنده 5 سرعته دستی عرضه خواهد شد و در فاز بعدی گیربکس اتوماتیک نیز به این محصول اضافه خواهد شد.

 


      بخوانید >  آشنای با سایپا آریا، کراس‌اوور جدید سایپا

 

 

در بخش تجهیزات رفاهی و ایمنی نیز بر اساس تیپ‌های مختلف نظیر G و S می‌توان امکانات متنوع و متفاوتی را برای سایپا اطلس در نظر گرفت. از جمله تجهیزات قابل دسترس در سایپا اطلس می‌توان به مواردی نظیر 2 کیسه هوای ایمنی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سامانه سرگرمی به همراه نمایشگر لمسی و درگاه USB و بلوتوث، سامانه اتصال هوشمند خودرو به تلفن همراه، استارت دکمه‌ای، ساماه ورود بدون کلید، کروز کنترل، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سامانه هشدار دهنده تعویض دنده GSI، نمایشگر میزان فشار باد تایر، سامانه ترمز ضئ قفل ABD به همراه توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز EBD و... اشاره کرد.

 

گروه خودروسازی سایپا در نظر دارد در روزهای آتی از این محصول جدید خود به طور رسمی پرده بردارد. باید منتظر ماند و دید که چه مقدار از ویزگی‌های فنی و امکاناتی که توسط رسانه‌های مختلف تخمین زده شده است به واقعیت تبدیل خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه