شبکه‌های اجتماعی

  • عکاس: الناز نادری آرا
اتومبیل فارسی - پارس خودرو زوتی DL5
کراس‌اوور خودروسازان راین از پارس خودرو سر در آورد

 

زوتی T300 توسط پارس‌خودرو رونمایی شد. خودرویی که رقیبی مستقیم برای ام‌وی‌ام X55 و تیگارد X35 خواهد بود. پارس خودرو قصد ارد این محصول را به صورت CBU به ایرن وارد و آن را به بازار عرضه کند و تا کنون یکی از نخستین خودروهایی بوده که به ایران وارد شده است.


زوتی T300 نخستین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. در همان سال‌های ابتدایی معرفی این محصول، خودروسازان راین قرارداد تولید ۲۰۰۰ دستگاه از این محصول را با زوتی منعقد و هزینه خرید CKDهای آن را به زوتی پرداخت کرد، حتی برخی قطعه‌های این محصول که قرار بود با نام راین R5 تولید شود، در ایران داخلی سازی شد. با این حال با ورشکستگی زوتی این قرارداد به مرحله اجرا نرسید.


حالا زوتی که نزدیک به یک سال از احیای آن با سرمایه‌گذار جدید می‌گذرد، به دنبال شریکی تازه رفته است و کزارت صمت ایران نیز بی‌توجه به حقوق تضییع شده دیگر شرکت ایرانی، مجوز واردات آن را به پارس‌خودرو داده است و بر اساس صحبت‌های مدیرعامل شرکت سایپا در مراسم رونمایی از زوتی DL5، پارس خودرو قصد دارد این محصول را وارد چرخه تولید کند.


پارس خودرو در مراسم رونمایی از کراس‌اوور جدید خود، پیشرانه این محصول را 1.5 لیتری توربو با توان 144 اسب بخار و گشتاور 215 نیوتن‌متر اعلام کرد. نیروی این پیشرانه توسط یک سیستم انتقال قدرت CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در حالی پارس خودرو زوتی DL5 را با این پیشرانه برای بازار ایران انتخاب کرده است که در دور جدید تولید زوتی T300 در چین، این خودرو تنها با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده دستی تولید می‌شود.


پارس خودرو در کاتالوگ رسمی زوتی DL5 امکانات آن را کروز کنترل، فرمان برقی، سیستم استارت و وورد بدون کلید، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، آینه الکتروکرومیک وسط، دوربین عقب، تودوزی دو رنگ کابین، نمایشگر میزان باد تایر، سنسور پارک، رینگ آلیاژی دو رنگ، سیتم کنترل خودرو در سراشیبی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سیستم‌های کمکی دیگر قید کرده است. با این حال ممکن خودرویی که به دست مشتری می رسد، تفاوت‌هایی در تجهیزات داشته باشد.


پارس خودرو جزئیاتی از زمان عرضه و قیمت زوتی DL5 اعلام نکرده است. با این حال با توجه به نبود امکاناتی مانند دوربین 360 درجه و سانروف در این خودرو، به نظر می‌رسد اگر قیمتی رقابتی را برای آن در نظر نگیرد، با چالشی جدی مواجه در بازار مواجه باشد.


محمدعلی تیموری دز مراسم رونمایی این خودرو از عرضه نسخه هیبریدی و همچنین نمونه فیس لیفت زوتی DL5 در آینده خبر داده است.

 

  

نظر دهید


در همین زمینه