شبکه‌های اجتماعی

قدرت‌نمایی ب‌ام‌و با معرفی کراس‌اوور جدید و الکتریکی iX
AutomobileFa - 2022 BMW iX

 با بیش از 500 اسب بخار قدرت

ب‌ام‌و به طور رسمی کراس‌اوور جدید و الکتریکی خود را به نام iX معرفی کرد. این کراس‌اوور که حال پرچمدار تکنولوژی این خودروساز آلمانی به شمار می‌رود، در نسخه مفهومی و پروتوتایپ iNext نام داشت. لازم به ذکر است که این کراس‌اوور هنوز هم در حال نهایی‌سازی برای ورود به بازار است اما با این حال ب‌ام‌و جزئیات زیادی را از iX منتشر کرده است.
ب‌ام‌و این کراس‌اوور را بر اساس پلتفرم ویژه خودروهای الکتریکی خود توسعه داده است. این پلتفمر قابلیت‌های زیادی را برای تولید یک خودروی هوشمند با پشتیبانی از سیستم‌های خودران دارا است. ب‌ام‌و iX طولی برابر با X5، ارتفاعی برابر با X6 دارد و اندازه رینگ‌های آن نیز تقریبا با X7 برابر است. اگرچه این کراس‌اوور در نگاه اول دارای طرحی آرام و محافظه‌کارانه است و از آن چهره خشن و جسور محصولات ب‌ام‌و دور است، اما اندازه بزرگ و نمای کناری و عقبی زیبا و ساده آن می‌تواند به مرور جای خود را در بازار باز کرده و به موفقیت‌های قابل قبولی برسد. البته بسیاری از علاقه‌مندان به این خودروساز امیدوار بودند که ب‌ام‌و از جلو پنجره جدید و زمخت خود در محصولات الکتریکی استفاده نکند اما ب‌ام‌و این جلو پنجره را در iX نیز به کار برده و از فضای بزرگ آن به عنوان بستری برای تعبیه دوربین‌ها، سنسورها، رادارها و سایر سیستم‌های مربوط به تکنولوژی خودران استفاده کرده است. 

 

   بخوانید > ب‌ام‌و iX3، اولین کراس‌اوور الکتریکی ب‌ام‌و معرفی شد   


آدریان ون هویدونک مدیر طراحی ب‌ام‌و در خصوص طراحی ظاهری iX گفت: «ب‌ام‌و iX به خوبی نشان می‌دهد که ما چگونه می‌توانیم تکنولوژی های جدید را در قالب اتومبیلی مدرن تولید کنیم. هرچند این خودرو از نظر تکنولوژی بسیار پیچیده است، ولی ظاهری ساده دارد.»

ب ام و iX اولین خودروی تولیدی جهان محسوب شده که به غربیلک فرمان 6 ضلعی مجهز شده که به گفته ب‌ام‌و این غربیلک فرمان دسترسی و دید راننده را به نمایشگر پشت فرمان بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از ویژگی‌های کابین ب‌ا م‌و iX، تعبیه کلیدهای تنظیم برقی صندلی‌ها در رودری‌ها است که چنین طرحی در محصولات ب‌ام‌و پیش از این سابقه نداشته است.

اتصال ب‌ام‌و iX به شارژر سریع 200 کیلوواتی DC، تنها 40 دقیقه زمان لازم است که باتری‌های این اتومبیل تا 70 درصد ظرفیتشان شارژ شوند. همچنین با 10 دقیقه شارژ، این خودرو انرژی لازم برای پیمایش 120 کیلومتر مسافت را در باتری‌های خود ذخیره می‌کند.

ب‌ام‌و از پنجمین نسل موتورهای الکتریکی خود برای iX استفاده کرده است. ب‌ام‌و iX دارای 2 موتور الکتریکی است که در مجموع بیش از 500 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این مدل نیز به طور رسمی 5 ثانیه اعلام شده است.

در کنار این پیشرانه، ب‌ام‌و از بسته باتری با ظرفیت 100 کیلووات ساعت در این اتومبیل استفاده کرده است که با یکبار شارژ کامل توانایی پیمایش 484 کیلومتر را با درنظر گرفتن استاندارد EPA دارا است. البته این مسافت با درنظر گرفتن استاندارد WLTP اروپا  600 کیلومتر افزایش می‌یابد. علاوه بر این، در صورت اتصال ب‌ام‌و iX به شارژر سریع 200 کیلوواتی DC، تنها 40 دقیقه زمان لازم است که باتری‌های این اتومبیل تا 70 درصد ظرفیتشان شارژ شوند. همچنین با 10 دقیقه شارژ، این خودرو انرژی لازم برای پیمایش 120 کیلومتر مسافت را در باتری‌های خود ذخیره می‌کند.

 

هنوز تاریخ دقیق عرضه ب‌ام‌و iX مشخص نشده اما بنابر اعلام رسمی، تولید این مدل در نیمه دوم سال 2021 در کارخانه دینگولفینگ آغاز و از اواخر سال 2021 به بازار جهانی عرضه خواهد شد.

نظر دهید