شبکه‌های اجتماعی

با رییس جدید آشنا شوید

بررسی نسل چهارم ب‌ام‌و X5

 «رییس» لقبی است که برایش انتخاب کرده‌اند. ب‌ام‌و فروش نسل جدید X5 را از ماه نوامبر، یعنی آبان ماه به عنوان مدل 2019 آغاز می‌کند. این خودروساز آلمانی در سال 1999 اولین نسخه کراس‌اوور X5 را به بازار معرفی کرد و اکنون در زمانی که رونق خودروهای این سگمنت به بالاترین میزان در سال‌های اخیر رسیده، از نسل چهارم آن رونمایی کرده است.

 

طراحی بدنه
در طراحی بدنه این خودرو می‌توان روشی که ب‌ام‌و در طراحی نسل جدید X4 به کار گرفته بود را به خوبی مشاهده کرد. با وجود تمام تفاوت‌های X5 و X4 از لحاظ ابعاد و سگمنت، زبان طراحی جدید ب‌ام‌و به خوبی در نسل جدید هر دو این خودروها قابل درک است، اما تغییرات اساسی و جدی این خودرو را باید در زیر لایه‌های فلزی بدنه آن جستجو کرد. طول X5  جدید با 2.79 واحد افزایش به 493.52 سانتی‌متر رسیده است. فاصله دو محور آن نیز با افزایش 4 سانتی‌متری به 297.43 واحد رسیده است. همچنین، عرض این خودرو 6.6 سانتی‌متر افزایش و ارتفاع آن اندکی کاهش یافته است، اما وزن خالص آن بدون تغییر باقی‌مانده است.
نکته مهم در مورد نسل جدید X5، مهاجرت آن به یک پلت‌فرم و ساختار جدید است. در حقیقت نسل جدید این خودرو با هدف بهبود سواری و استفاده از فناوری مدرن‌تر بر اساس پلتفرم CLAR توسعه‌یافته است؛ پلت‌فرمی که در برگیرنده سری 7، X3، X4 و X7 جدید بوده و بد نیست بدانید نسل بعدی X6 نیز از این ساختار سود خواهد برد.


سیستم انتقال قدرت
در ابتدای عرضه X5 جدید در بازار آمریکا، نسخه xDrive40i آن با یک پیشرانه 3.0 لیتری توربو شش سیلندری خطی که 335 اسب بخار قدرت و 477 نیوتن‌متر گشتاور دارد و همچنین مدل xDrive50i با پیشرانه 4.4 لیتری V8 توربو 456 اسب بخاری با 649 نیوتن‌متر گشتاور عرضه خواهد شد. در هر دو تیپ، جعبه دنده از نوع 8 سرعته اتوماتیک خواهد بود که به صورت استاندارد با سیستم تمام‌چرخ محرک ارائه می‌شود. در بازار اروپا این خودرو با دو پیشرانه دیزلی 3.0 لیتری عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها سال آینده بر روی مدل xDrive35d در بازار آمریکا نیز قابل خریداری خواهد بود. گفته می‌شود برای مدل 2020 این خودرو، نسخه پلاگ‌این هیبریدی در نظر گرفته شده است. انتظار می‌‌رود مدل دیفرانسیل عقب آن هم در سال دوم عرضه در دسترس قرار بگیرد. نسخه M این کراس‌اوور نیز تا چند سال دیگر معرفی خواهد شد و همچنین ب‌ام‌و برای مدل چهار سیلندر X5 در حال برنامه‌ریزی بوده و هنوز زمان عرضه آن مشخص نیست.
سیستم تعلیق این خودرو انتخاب‌های گوناگونی را پیش روی خریداران قرار می‌دهد و در مدل  پایه یا اسپرت، از نوع عادی و فولادی خواهد بود. همچنین امکان انتخاب تعلیق بادی برای این خودرو با امکان تنظیم ارتفاع خودکار وجود دارد. سامانه کنترل دمپر داینامیک به صورت استاندارد به همراه تعلیق بادی عرضه می‌شود که امکان تنظیم سیستم تعلیق را در دو حالت اسپرت یا راحت برای راننده فراهم می‌کند.  سیستم چهارچرخ فرمان‌پذیر، استارت از راه دور، کنترل در سراشیبی و سربالایی به همراه قلاب مخصوص کشش بار بر روی X5 جدید در دسترس است. چراغ‌های LED هماهنگ‌شونده به صورت استاندارد در این خودرو تعبیه شده‌ و در صورت تمایل، چراغ‌های لیزری نیز به صورت آپشن قابل انتخاب هستند.


فناوری و ایمنی
امکانات ایمنی نسل جدید X5 شباهت زیادی با نمونه‌های عرضه شده در سری5 و X7 دارد. X5 برای اولین بار به دوربینی مجهز می‌شود که حرکت چشمان راننده را زیر نظر گرفته تا نشانه‌های خستگی یا استفاده از تلفن همراه حین رانندگی را شناسایی کند. فناوری رانندگی خودکار در یک پکیج سامانه‌های کمک راننده تا پایان سال اضافه می‌شود. این آپشن در سرعت‌های بالا قادر است تا به مدت 7 ثانیه، هدایت خودرو را در دست گرفته و در سرعت‌های پایین‌تر (تا 16 کیلومتر بر ساعت) به مدت 30 ثانیه به جای راننده عهده‌دار کنترل خودرو باشد. X5 جدید می‌تواند به صورت خودکار و در مواقع ضروری، اقدام به تعویض خط یا دور زدن مانع در مسیر کند. همچنین می‌توانید پارک X5  خود را بر عهده خودش بگذارید چون این کار را به خوبی انجام می‌دهد!


طراحی داخل اتاق
یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های X5 جدید را می‌توان طراحی داخلی آن دانست چرا که استفاده گسترده و ماهرانه از طرح چوب در داشبورد و کنسول مرکزی این خودرو، در کنار بهره‌گیری از کریستال سواروفسکی در اهرم دنده و دکمه‌های پولیش خورده، ترکیب معتدل و در عین حال مدرنی را ایجاد کرده است. استفاده از چرم و نورپردازی‌های ماهرانه نیز در ایجاد محیطی آرام و دلنشین برای سرنشینان خودرو نقش به‌سزایی بازی کرده‌اند.
برای اولین بار، پکیج آف‌رود برای همه نسخه‌های X5 در دسترس خریدران خواهد بود که شامل سیستم تعلیق بادی، پوشش محافظتی زیر خودرو و یک قفل دیفرانسیل الکتریکی روی محور عقب است. تولید نسل جدید X5 از ماه آگوست (مرداد ماه) در اسپارتانبورگ، ایالت کارولینای جنوبی آمریکا آغاز خواهد شد.

نظر دهید


در همین زمینه