شبکه‌های اجتماعی

بازگشت کوپه افسانه‌ای

بررسی نسل جدید ب‌ام‌و سری 8

ب‌ام‌و سری 8 برای نخستین بار در سال 1989 به عنوان یک خودروی کلاس GT(گرن‌توریسمو) و در قالب یک سری جدید توسط این خودروساز باواریایی وارد بازار شد تا سبد محصولات شرکت را کامل‌تر کرده و  تجربه‌ای جدید را برای آن در بازار خودروهای کوپه GT رقم بزند. تولید نسل اول این خودرو با گستره‌ای از پیشرانه‌های V8 و V12 که حجم آن‌ها در مدل‌های مختلف از 4.0 تا 5.6 لیتر متغیر بود، پس از 10 سال عرضه در سال 1999 متوقف شد. حال پس از گذشت حدود دو دهه ب‌ام‌و با رونمایی از M850i xDrive به این غیبت پایان داده و بر هیجان رقابت بین خودروهای این کلاس خواهد افزود. ب‌ام‌و سری 8 جدید در سه نسخه عرضه خواهد شد که به ترتیب با کد G15 برای مدل کوپه، G14 برای مدل کانورتیبل و  G16 برای مدل چهار در گرن‌کوپه شناخته می‌شوند.


طراحی بدنه
ویژگی‌های ظاهری 850i جدید به کانسپتی که پیش‌تر معرفی شده بود، شباهت بسیاری دارد. با این حال المان‌های به کار رفته در طراحی ب‌ام‌و سری 8 اصالت برند ب‌ام‌و را به دیگر رقیب‌ها گوشزد کرده و یادآور نسل اول آن است که با کد E31 شناخته می‌شد. ستون A خودرو با پهنای کم طراحی شده که در کنار سقف کوتاه و زاویه خطی که سقف را به قسمت انتهایی خودرو متصل می‌کند نمای تهاجمی به آن بخشیده است. در قسمت جلو، جلوپنجره دو تکه معروف این شرکت در بالای ورودی‌های بزرگ هوا قرار گرفته و از دو طرف توسط چراغ‌های LED پیشرفته و قدرتمندی احاطه شده که از فن‌آوری چراغ‌های لیزری ب‌ام‌و سود می‌برد. نمای جلوی محصول جدید ب‌ام‌و در مجموع ظاهر جذاب و تحسین‌ برانگیزی را به نمایش می‌گذارد. اگر از کنار به شاهکار جدید ب‌ام‌و نگاه کنیم متوجه فاصله نسبتا زیاد دو محور و همچنین نسخه‌ای از "هوفمایستر کینک" در قسمت عقب پنجره خودرو می‌شویم. به نظر می‌رسد تیم طراحی ب‌ام‌و در خلق قسمت عقب این خودرو کمی احتیاط را کنار گذاشته و با اغراق بیش‌تری به طراحی این قسمت پرداخته‌اند. فرم‌های جسورانه‌ای که از گوشه پایین سپر عقب M850i جدید، از دو سمت به طرف داخل و بالا حرکت کرده و محل فرورفته نصب پلاک را در برگرفته‌اند، مجموعه پیچیده‌ای را ایجاد کرده‌اند که در نگاه اول کمی نامتعارف به نظر می‌رسد.


طراحی اتاق
فضای کابین خودرو با در نظر گرفتن حالت رانندگی خاص آن طراحی شده است. صندلی‌های اسپرت جدید آن با چرم مرینو پوشیده شده است. سیستم نورپردازی خودرو در قسمت‌های مختلف خودرو به خوبی هماهنگ شده و رنگ‌ آن از منوی iDrive قابلیت شخصی سازی دارد. سیستم صوتی ب‌ام‌و سری 8 جدید به صورت استاندارد دارای 16 اسپیکر با برند معروف هارمن کاردن است، اما برای کسانی که دنبال تجربه‌ای متفاوت و خاص هستند سیستم صوتی Bowers & Wilkins Diamond با قدرت 1,375 وات به صورت آپشن قابل انتخاب است.


قدرت و عملکرد

پیشرانه به کار رفته در این خودرو یک نمونه 4.4 لیتری V8 است که از سامانه تویین‌پاور ب‌ام‌و سود می‌برد و قادر به تولید 523 اسب بخار در بازه 5500 تا 6000 دور در دقیقه است. همچنین این پیشرانه 750 نیوتن‌متر در گسترده 1800 تا 4600 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌دهد و شتاب 0 تا 96 کیلومتر بر ساعت 3.6 ثانیه‌ای را امکان‌پذیر می‌سازد. یک جعبه‌دنده 8 سرعته Steptronic اتوماتیک وظیفه انتقال قدرت را به سیستم تمام‌چرخ محرک خودرو برعهده دارد. سقف سرعت این خودرو 250 کیلومتر بر ساعت اعلام شده که به نظر می‌رسد این مقدار به صورت الکترونیکی تعریف شده و قدرت عملکرد M850i فراتر از این عدد باشد.
نسل جدید ب‌ام‌و سری 8 با انبوهی از فن‌آوری‌های پیشرفته در بخش‌های فنی، ایمنی و سرگرمی وارد بازار خواهد شد و می‌توان آن را درد سری برای خودروهایی مانند S  کلاس کوپه دانست. ب‌‌ام‌و با استفاده از تجربههای به دست آمده در مسابقات اتومبیل‌رانی، سیستم تعلیق این خودرو را به گونه‌ای طراحی کرده است که به گفته خودش همزمان با فراهم‌ آوردن حداکثر فرمان‌پذیری در پیچ‌ها خدشه‌ای به آسایش سرنشینان وارد نشود.

نظر دهید


در همین زمینه