شبکه‌های اجتماعی

مبارز جدید

محصولات دامای در ایران (قسمت دوم: X5)

در قسمت اول به بررسی دامای X7 پرداختیم اما این بار به سراغ محصول کوچک‌تر، X5 رفته‌ایم.
X5 از لحاظ طراحی و کیفیت، یک سر و گردن پایین‌تر از X7 قرار دارد. X5 کراس‌اوور کوچکی است که نسبت به برند سازنده، قیمت بالایی دارد. X5 نیز همچون X7، با الهام از محصولات فولکس‌واگن طراحی شده است. علاقه برند زوتی به محصولات فولکس و زیرمجموعه‌های آن، به ارائه نسخه‌های تقلبی از این خودرو‌ها می‌انجامد. در زیر پوست X5، یک فولکس‌واگن تیگوآن نهفته است که ظاهر آن توسط دامای فیس‌لیفت شده است. X5 را می‌توان نخستین محصول با نشان دامای در چین دانست که در سال 2015 به بازار آمد. X5 همچون JAC S3 ارتفاع کمی از سطح زمین دارد و از این نظر، یک شاسی‌بلند کاملا شهری به حساب می‌آید.
ظرافت طراحی و زیبایی چراغ‌ها در نگاه اول به چشم می‌آیند. تناسبات خوب بدنه و خطوط منطقی و حساب‌شده همگی مرهون قلم طراحان آلمانی‌اند، اما نکته منفی موجود، نبود اصالت در ظاهر X5 است. درون کابین، اندک اندک شباهت‌ها با فولکس کمرنگ می‌شوند. طراحی داخلی ملغمه‌ای از چند خودرو آسیایی و اروپایی است و درباره متریال مصرفی از روی تصاویر اینترنتی مرغوب به نظر می‌آیند اما می‌توان گفت که در برخورد نزدیک، چندان چنگی به دل نمی‌زنند. لازم به ذکر است که این خودرو در برخی بازار‌ها علاوه بر لوگوی دامای، با بنچمارک زوتی نیز عرضه می‌شود.
X5 هم به مانند برادر بزرگش، با کوهی از امکانات جدید به میدان رقابت آمده است تا حداقل در برابر قیمت بالا، حرفی برای گفتن داشته باشد. X5 در دو تیپ لندلورد و گاورنر عرضه می‌شود که بر خلاف تصور، این دو مدل هیچ تفاوت خاصی در آپشن‌ها ندارند و تنها در نوع پیشرانه انتخابی قابل تفکیک‌اند. از امکانات مشترک هر دو نسخه می‌توان به سیستم فرمان الکتریکی، سیستم ورود بدون کلید، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، ایموبلایزر موتور، گرم‌کن صندلی‌های جلو، استارت دکمه‌ای، سنسور باران، دوربین دید 360 درجه، رادار‌های پارک روی سپر‌ها، رادار معکوس عقب، سیستم کنترل همزمان گاز و ترمز، تودوزی داخل ترکیبی چرم و جیر، اتو پارک، سقف شیشه‌ای بازشو (پانورامیک) و موارد بسیار دیگری از این قبیل اشاره کرد. همچنین X5، استاندارد برخورد با عابر پیاده را پاس کرده است و از سوی دیگر، فناوری فرو رفتگی تجمعی موتور هنگام برخورد و تصادف در این خودرو وجود دارد. با این اوصاف، X5 را می‌توان در بخش ایمنی غیر فعال، حداقل به نسبت دیگر هموطنانش قابل اعتماد دانست.
دامای X5 با دو نوع پیشرانه در دو تیپ ذکر شده قابل سفارش است. پیشرانه اول از نوع SUNENJT 1.5 T که با 1500 سی سی حجم، 147 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه حداکثر توان خود را در دور 5500 در اختیار راننده می‌گذارد. انتخاب بعدی با همین حجم، موتور ساخت میتسوبیشی با کد 4A9IT است که قدرت مشابهی با نمونه اول دارد، اما 20 نیوتن‌متر گشتاور کمتر را ارائه می‌دهد و حداکثر بازدهی آن، در دور موتور 6000 حاصل می‌گردد. هر دو مدل از گیربکس 6 سرعته CVT استفاده می‌کنند و سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو مستقل مک‌فرسون، و در عقب نیمه مستقل میله پیچشی است و برای سیستم کمکی تعلیق نیز از یک میله تعادل‌ساز افقی کمک گرفته شده است. ناگفته نماند که دامای X5 اصولا خودرویی دیفرانسیل‌جلو به حساب می‌آید و توانایی‌های آف‌رود در آن پیش بینی نشده است.
دامای X5 با ظاهر آلمانی، موتور‌های معمولی، کیفیت ساخت قابل قبول و امکانات زیاد در بازه 100 تا 150 میلیون تومان کار دشواری در پیش دارد. بازه‌ای که اگر از تیوولی، کپچر، داستر و 2008 فاکتور بگیریم، باید آن را به حیاط خلوت جدید شاسی‌بلند‌های چینی تشبیه کنیم. بدین ترتیب باید پذیرفت که افزایش نرخ ارز و هزینه‌های واردات خودرو سبب شده است تا دیگر چینی‌ها به برچسب قیمت کمتر از 100 میلیونی محدود نشوند و پا به مرحله جدیدی بگذارند که تا چندی پیش، توسط کره‌ای‌ها اشباع شده بود.

نظر دهید


در همین زمینه