شبکه‌های اجتماعی

پراید و تیبا از نظر ایمنی چه تفاوت هایی دارند؟

 سمند، دناپلاس و سراتو بیشترین ایمنی را دارند

اخیرا تولید پراید 132 متوقف شد و مدیرعامل سایپا اعلام کرد که تا چند ماه آینده مدل‌های دیگر این خودرو نیز از خط تولید خارج می‌شوند. اما چرا پراید دیگر تولید نمی‌شود؟ تفاوت پراید با جایگزین آن یعنی تیبا از لحاظ ایمنی چقدر است؟

 

امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو با اشاره به تفاوت ایمنی میان پراید و تیبا گفت: «بخشی از استانداردهای ۸۵گانه مربوط به ایمنی خودروها می‌شود. ایمنی پراید و تیبا تا حدودی با یکدیگر فرق می‌کند. در طراحی خودروها، نحوه برخورد آن‌ها با عابر پیاده بر ایمنی آن‌ها تاثیر دارد بدین صورت که شکل ظاهری پراید به گونه‌ای است که در زمان برخورد با عابر، فرد به زیر خودرو می‌رود. در حالت صحیح فرد باید روی کاپوت خودرو پرتاب شود. یکی از تفاوت‌های پراید و تیبا در نحوه طراحی آن‌هاست که اگر بخواهیم پراید نیز ایمنی مناسب در این زمینه را کسب کند باید شکل آن عوض شود.»

وی ادامه داد: «نکته دیگر تست ضربه از بغل است که بیش از این نمی‌توان آن را در پراید تقویت کرد اما تیبا این امکان را دارد. باید تاکید کرد که تغییرات و ظرافت‌های پراید و تیبا بسیار کم است اما همین مقدار کم باعث می‌شود که تیبا امکان اخذ استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشد.»

 

کاکایی در مورد وضعیت ایمنی خودروهای داخلی گفت: «خودروهای موجود در ایران از لحاظ ایمنی و کیفی مورد بررسی قرار می‌گیرند. شرکت isqi ستاره کیفی به خودروها می‌دهد اما یوروانکپ ایمنی خودروها را بررسی می‌کند. در ایران یک سری خودروهای مونتاژی هستند که سه ستاره ایمنی دارند و متناسب با سال رده‌بندی آن‌ها تغییر می‌کند. به عنوان مثال خودرویی که چند سال قبل به ایران آورده شده در آن زمان ۳ ستاره ایمنی داشته اما اگر همان خودرو را در حال حاضر تست کنند ممکن است ستاره ایمنی کمتری بگیرد زیرا مسئله امنیت خودروها روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شود. در حال حاضر کف استانداردی مبنای ما است که خودروهایی مانند پراید و پژو ۴۰۵ نمی‌توانند آن‌ را پاس کنند.»

 

وی به ایمن‌ترین خودروهای داخلی اشاره و اظهار کرد: «در میان خودروهای داخلی و تولیدات کنونی سمند، دناپلاس و سراتو بیشترین ایمنی را دارند. روی خودرویی مانند دناپلاس آخرین استانداردها اجرا می‌شود اما اطلاعاتی از تعداد ستاره‌های ایمنی آن‌ها ندارم.»

کاکایی در ادامه افزود: «استانداردها ۲ مدل هستند که یک سری از موارد ظریف باید رعایت شوند اما در برخی مواقع تغییرات اساسی نیاز است. به عنوان مثال تبدیل خودروی یورو ۳ به یورو ۴ با اندکی تغییر در کاتالیست صورت می‌پذیرد. اما تغییر یورو ۴ به یورو ۵ نیازمند تغییر در بخش‌های پیشرانه و همچنین آیرودینامیک خودرو است. در مورد ایمنی نیز چنین شرایطی وجود دارد.»

 

منبع: گسترش نیوز

نظر دهید


در همین زمینه