شبکه‌های اجتماعی

میزان افزایش قیمت انواع تایر خودرو مشخص شد
اتومبیل فارسی - تایر خودرو

تاثیر این مصوبه بر بازار آزاد چه خواهد بود؟

 

پس از مدت‌ها کشمکش و درخواست‌های مکرر از سوی تولیدکنندگان لاستیک مبنی بر افزایش قیمت‌ها، به نظر می‌رسد مصوبه‌ای که چند روز پیش در فضای مجازی منتشر شد به آنان ابلاغ شده و به تایرسازان از ۲۸ آبان مجاز به افزایش قیمت شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری اتومبیل فارسی به نقل از اسب بخار، با توجه به این که قیمت‌گذاری تایر به علت نوسان شدید و مداوم قیمت مواد اولیه داخلی از یک سو و نرخ ارز و مواد اولیه خارجی از سوی دیگر به خود تایر سازان البته زیر نظارت سازمان حمایت واگذار شده است ، طی جلسه‌ای بین مقامات مسئول ستاد تنظیم بازار و نمایندگان تایر سازان توافق شد تا عجالتاً ۵۰ درصد به قیمت های رسمی تایر سازان برای جبران افزایش هزینه های تولید اضافه شود.
البته این میزان افزایش قیمت هر چند در ظاهر به نفع این بخش از صنعت است، اما بعضاً با توجه به شرایط اقتصادی کشور و همچنین افزایش بیش از صد در صدی نهاده های تولید در سطوح مختلف اعم از داخلی و خارجی این مجوز برای تایرهای سواری صادر شده است. این در حالی است که بر اساس مصوبه چندی پیش، قرار بود که تایرهای خودروهای سنگین نیز تعیین تکلیف شوند و بر اساس مصوبه جدید گویا فعلا تصمیم نهایی برای تایرهای خودروهای سنگین اتخاذ نشده است.
اما نکته شایان توجه این است که گران شدن مداوم قیمت مواد اولیه مصرفی این صنعت محدود به مواد اولیه تایر سواری نیست و بقیه انواع تایر هم همان مواد را با درصد های مختلف مصرف می کنند و مشخص نیست که اگر هدف پیشگیری از زیان تولید کننده است چرا این تعدیل وافزایش قیمت شامل بقیه انواع تایر نمی شود.
از سوی دیگر با رصد قیمت‌های بازار و قیمت های مصوب برای تایرسازان باز هم شاهد اختلاف بسیار قیمت کارخانه و بازار هسیتم و به نظر نمی‌رسد که این مصوبه جدید در ظاهر با توجه به فاصله قیمتی تاثیری بر قیمت‌های تایر در بازار داشته باشد و این مجوز افزایش قیمت دلیلی برای هرگونه افزایش در قیمت‌های رایج بازار نخواهد بود.
با این حال با توجه به اینکه این موصبه از ۲۸ آبان اجرایی خواهد شد، می‌توان تاثیر این تصمیم بر بازار را در هفته آتی مشاهده و بررسی کرد. در این میان به رغم تمام افزایش هزینه‌های تولید و اینکه در این بخش نیز قیمت گذاری دولتی باعث زیان تولید کننده و مصرف کننده شده است، مشخص نیست که به چه دلیل همچنان تاکید بر قیمت‌گذاری وجود دارد، چرا که این روش نشان داده است در این نوع تصمیم گیری تنها دلالان هستند که بیشترین سود را می‌برند.

 

 

 

 

نظر دهید


در همین زمینه