شبکه‌های اجتماعی

افتتاح خط تولید «دنا» در جمهوری آذربایجان توسط رئیس جمهور
روتیتر

مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: خط تولید خودروی دنا در جمهوری آذربایجان فروردین ماه 97 با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود.
 «بهروز الفت» اضافه کرد: این خط تولید در شرکت ایران خودرو منطقه نفت چاله جمهوری آذربایجان مستقر است.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا درخصوص همایش فروردین ماه آینده در جمهوری آذربایجان گفت: رئیس جمهوری در نوروز 97 ابتدا به ترکمنستان و سپس به آذربایجان می رود؛ در سفر به باکو اسناد همکاری در زمینه‌های صنعتی، تفاهم‌نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان همتا در آذربایجان به امضا می رسد.
الفت افزود: این همایش با حضور 50 شرکت ایرانی، اتاق‌های استانی و فعالان اقتصادی برگزار می شود و تلاش می‌کنیم رئیسان جمهوری دو کشور نیز حضور داشته باشند.
وی بهبود روابط و ارتقای زیرساخت‌های تجاری با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان را به منزلۀ تسهیل در ورود ایران به بازار کشورهای آسیای میانه و بازار بزرگ روسیه، قزاقستان و ازبکستان عنوان کرد.
 از 388 میلیون دلار حجم مبادلات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان در سال گذشته، 345 میلیون دلار به صادرات و 43 میلیون دلار نیز به واردات اختصاص دارد.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: ترکمنستان از مهم‌ترین کشورهای هدف صادراتی ایران در حوزه آسیای میانه محسوب می‌شود و به دلیل تنوع محصولات صادراتی به این کشور، بیشترین رقم صادرات ایران در میان منطقه آسیای میانه به ترکمنستان است.
مدیرکل دفتر اروپا و آمریکا سازمان توسعه تجارت، بیشترین صادرات ایران به ترکمنستان را در حوزه خدمات فنی و مهندسی با بیش از یک میلیارد دلار پروژه در دست اجرا اعلام کرد و گفت: همچنین پروژه‌هایی به ارزش چهار میلیارد دلار در مرحله انجام قرارداد است.
وی با اشاره به نقش ترکمنستان به عنوان شاهراه تجاری به کشورهای آسیای میانه، افزود: سفر رییس جمهوری با رویکرد بهبود روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور و امضای بیش از 10 سند همکاری در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد.
الفت افزود: سند موافقت‌نامۀ همکاری‌های صنعتی، بیانیۀ پنج سالۀ امور بازرگانی و تجاری و پیشنهادهای طرف ایرانی درخصوص تجارت آزاد، از جمله اسنادی خواهد بود که زمینه‌ساز تسهیل روابط تجاری با ترکمنستان است.
وی با تأکید بر تمرکز عمده در حوزۀ صادرات خدمات فنی و مهندسی در همایش تجاری ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: در این همایش تجاری که فروردین ماه 97 برگزار می شود، حدود 80 شرکت فعال صادراتی در زمینه‌های مختلفی چون صنایع غذایی، محصولات صنعتی، مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات و خدمات فنی و مهندسی در مذاکرات رو در رو با طرف ترکمن حضور خواهند یافت.
حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال گذشته 544 میلیون دلار بود که از این میزان، 513 میلیون دلار به صادرات و 31 میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.

منبع: ایرنا

{gallery}62faa3868da3b{/gallery}

نظر دهید


در همین زمینه